نویسنده: ابراهیم واحدی
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بررسی ساختار، سودآوری و شاخصهای ریسک این شرکت، تصویری نسبتاً متعادل از یک لیزینگ کمحاشیه اما بازدهمحور ارائه میدهد.
بررسی عملکرد بهمنلیزینگ در نیمه نخست سال 1403
شرکت بهمنلیزینگ (با نماد ولبهمن) از جمله شرکتهاییست که طی سالهای اخیر توانسته جایگاه نسبتاً باثباتی در بازار لیزینگ ایران پیدا کند. گزارش مالی نیمه نخست سال 1403، تصویری شفاف از وضعیت درآمد، سودآوری و جایگاه این شرکت نسبت به دیگر فعالان صنعت ارائه میدهد.
سودآوری در مقایسه با رقبا
در ششماهه ابتدایی سال 1403، بهمنلیزینگ با ثبت 145 میلیارد تومان سود خالص، بالاتر از سایر شرکتهای لیزینگ بورسی قرار گرفت. این عدد برای فعالان بازار لیزینگ، سیگنالی جدیست که نشان میدهد این شرکت در حوزه بازدهی سرمایه، فعلاً دست بالا را دارد.
در کنار این، درآمد عملیاتی شرکت با رشد 171 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل، به 808 میلیارد تومان رسید. همچنین سود عملیاتی نیز به 186 میلیارد تومان رسید که بالاترین میزان در صنعت طی این دوره محسوب میشود.
رشد سریع با ساختار کوچک
نکته جالب توجه در ساختار این شرکت، تعداد پایین نیروی انسانی است. بهمنلیزینگ با تنها 40 نفر پرسنل، توانسته بالاترین سرانه درآمد عملیاتی را در بین شرکتهای لیزینگ به ثبت برساند. این موضوع نشان از چابکی سازمانی دارد، اما در عین حال چالشهایی مثل تمرکز بیش از حد روی برخی واحدها یا ریسک فرسودگی منابع انسانی را هم بهدنبال دارد.
وضعیت ریسک و مطالبات معوق
براساس دادههای منتشرشده، نسبت مطالبات معوق (NPL) در بهمنلیزینگ پایینتر از میانگین صنعت است. در فضای پرریسک اقتصادی امروز، این نسبت پایین، بهنوعی بیانگر کنترل قابل قبول ریسک اعتباری در مدل عملیاتی شرکت است. با این حال، جزئیات ترکیب مشتریان، نوع قراردادها و شیوه وصول مطالبات میتواند دید روشنتری ارائه دهد.
جایگاه در صنعت؛ یک قدم جلوتر
در شاخص نسبت سود عملیاتی به سرمایه، بهمنلیزینگ در کنار لیزینگ کارآفرین و خودرو غدیر، جزو سه شرکت اول صنعت قرار دارد. این به آن معناست که توانسته از سرمایهای که در اختیار دارد، بازده بهتری نسبت به میانگین صنعت ایجاد کند.
عددها به زبان ساده حرف میزنند
دادههای موجود از رشد قابل توجه بهمنلیزینگ در نیمه نخست 1403 حکایت دارد، اما برای ارزیابی پایداری این عملکرد، باید منتظر نتایج پایان سال و نحوه مواجهه شرکت با ریسکهای بازار لیزینگ بود. فعلاً میتوان گفت که این شرکت، در مقایسه با همصنفیهای خود، عملکرد بهتری داشته و توانسته رشد سودآوری را با ساختاری کوچک و نسبتاً کمریسک مدیریت کند بدون نیاز به سر و صدای زیاد.
source