
شرکت آرشام موتور از زیرمجموعه های شایان دیزل در زمینه تولید و واردات خودروهای سواری، فقط موفق شد تا مارس C300 را رونمایی کند زیرا هرگز شاهد عرضه آن در بازار نبودیم.
سال گذشته تقریباً در همین مواقع از سال شرکت آرشام موتور از اولین محصول خود در نمایشگاه خودرو شیراز رونمایی کرد و موفق شد تا کراساوور خود را در یکی از مهمترین رویدادهای خودرویی کشور معرفی کند.
مارس C300 همان دانگ فنگ آئولوس AX7 است که برای حضور در بازار ایران، نامش توسط آرشام موتور به مارس C300 تغییر کرد. این کراساوور برای اولینبار در سال ۲۰۲۱ در دنیا معرفی و در سال ۲۰۲۲ به بازار جهانی عرضه شد.
بهطورکلی در مورد طراحی ظاهری مارس C300 باید گفت که حس و حال اسپرتی به بیننده القا میکند؛ اما در مقایسه با دیگر چینیهای بازار از همان سال گذشته نیز حرفی برای گفتن نداشت. به بیانی دیگر اولین محصول آرشام موتور از بدو معرفی و رونمایی تا حدودی شکستخورده محسوب میشود و نمیشد پیشبینی کرد که فروش خوبی را در ایران تجربه کند.
بااینوجود و احتمال زیادی که برای عدم موفقیت مارس در بازار ایران وجود داشت؛ اما آرشام موتور به طور جد تصمیم گرفته بود تا این محصول را در ابتدا بهصورت وارداتی و سپس مونتاژی به فروش برساند.
بهتر است بدانید که آرشام موتور یکی از زیرمجموعههای شایان دیزل است و در زمینه خودروهای سواری فعالیت میکند. در مورد شایان دیزل نیز باید گفت که این شرکت عملکرد بسیار موفقی در تولید مدلهای مختلف دافران داشت؛ اما از سال گذشته تا کنون، افت تولید شدیدی گریبانگیرش شد و نتوانست بهمانند سابق در زمینه تولید و عرضه خودروهای کار و تجاری فعالیت کند.
همانطور که پیشتر گفته شد برنامه آرشام موتور برای واردات و مونتاژ دو تیپ ساده و پرو مارس C300 بسیار جدی بود و در این راستا حتا خط تولیدی توسط این شرکت از ماموت خودرو خریداری شد تا پس از تجهیز و آمادهسازی آن، تولید اولین کراساوور آرشام موتور آغاز شود.
در نتیجه اقدامات اولیه مناسب صورت از سوی آرشام موتور اما از سال گذشته و پس از معرفی و رونمایی مارس C300، هیچ خبری از روند تولید و عرضه آن در دست نیست. لازم به ذکر است که حتا یک محموله وارداتی از مارس نیز در کشور تخلیه نشد و شاهد عرضه این کراساوور بهصورت وارداتی در سامانه یکپارچه نبودیم.

توجه داشته باشید که از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا کنون تعداد زیادی از شرکتهای ضعیف و تازهکار در زمینه واردات خودرو نیز موفق شدند تا مدلهای مختلفی از محصولات خارجی را در سامانه یکپارچه عرضه کنند و برخلاف انتظار با استقبال خوبی هم از سوی مردم مواجه شوند. آرشام موتور اما با وجود صرف هزینههای سنگین برای رونمایی و راهاندازی خط تولید نتوانست حتا یک دستگاه از مارس C300 را عرضه کند و به فروش برساند.
از مهمترین علل عملکرد ضعیف این شرکت باید به عدم هماهنگی در سطوح بالای مدیریتی و هم چنین بینظمی در سیستم کار آرشام موتور اشاره کرد.
بهاینترتیب آرشام موتور، زیرمجموعه شایان دیزل، موفق نشد تا مارس C300، کراساوور شکستخورده و قدیمی دانگ فنگ را در ایران به فروش برساند و به همین دلیل زینپس نیز نخواهد توانست تا موفقیتی در این زمینه کسب کند و یک محصول ازردهخارج را عرضه کند.
در پایان میتوان نتیجه گرفت که این شرکت با بینظمی کامل و عدم هماهنگی خود مارس C300 را به طور کامل از بین برد تا دیگر هیچ جایگاهی در میان مردم و مشتریان بازار نداشته باشد. حال باید دید که در ادامه روند فعالیت آرشام موتور چه اتفاقاتی قرار است رخ دهد و برنامههای آتی این مجموعه به چه شکل خواهد بود.
نوشته از مارس C300 چه خبر؟ خودرویی که آرشام موتور فقط آن را رونمایی کرد اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.
source