به گزارش پرشین خودرو، آیین گشایش کالج آموزش بازسازی و مرمت خودروهای کلاسیک در موزه خودروهای تاریخی ایران برگزار شد.
احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران، در این مراسم، موزه خودرو را صرفاً محلی برای نگهداری اشیای قدیمی ندانست و اظهار داشت: بسیاری از چالشهای امروز ما از جمله گرمشدن زمین، نتیجه فراموشی سنتهای مدیریتی از جمله مدیریت آب است. این یادآوریها بخشی از مسئولیت موزهها در جامعه امروز است.
با افتتاح این کالج؛ موزه خودروهای تاریخی ایران علاوه بر نمایش خودروهای ارزشمند، به مرکز تخصصی آموزش و مرمت خودروهای کلاسیک نیز تبدیل شد.
در ادامه این برنامه نشستی با عنوان “کالسکه ناصری؛ از دربار قاجار تا موزه خودرو” نیز برگزار شد و میترا اعتضادی کارشناس حوزه مرمت میراث فرهنگی، به ارائه اطلاعاتی درباره برنامههای درمانی و شیوههای مرمت کالسکه ناصری به عنوان از یکی از «ابراشیای» موزهای ایران پرداخت و گفت: از جمله آثار برجسته موزهها میتوان به تخت طاووس، تخت نادر، کره جواهرات و کالسکه نفیس ناصری اشاره کرد که در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۲۵۸ توسط دربار خریداری شده تا پیشینهای از تشریفات دو سلسله در خود جای دهد.
وی با اشاره به سندی درباره این کالسکه افزود: در این سند، ناصرالدینشاه شخصاً جزئیاتی از این درشکه را شرح داده است. کالسکهای که زمانی همراه او بوده و از نوع گهوارهای چهار نفره محسوب میشود که توسط ۶ اسب و سوارکار هدایت میشده است.
بر پایه توضیحات اعتضادی، نشان کارخانه «کارل ماریوس» روی یاتاقان چرخها و نشانی از کارخانهای دیگر بر روی فانوسهای کالسکه مشاهده شده است. این کالسکه در ابعاد ۴.۷ متر در ۱.۹۵ متر با ارتفاع حدودی ۲.۳۰ متر ساخته شده و قابلیت تنظیم ارتفاع داشته است. رنگ اولیه آن زرشکی درباری بوده که بعدها به مشکی تغییر یافته و با نشانهای سلطنتی تزیین شده است.
این کارشناس همچنین به ابعاد آسیبدیدگی این کالسکه پرداخت و گفت: با توجه به کاربرد سنگین آن، که گفته میشود ۱۴ شاه از آن استفاده کردهاند، فشار زیادی بر این وسیله وارد شده است.
یادآور می شود: کالج بین المللی و تخصصی آموزش بازسازی و مرمت خودروهای کلاسیک با حضور حمیدرضا سلیمانی مدیرعامل گروه موزههای دفینه، احمد محیط طباطبایی رییس ایکوم ایران و میترا اعتضادی کارشناس حفاظت و مرمت افتتاح شد.