سیستم کلاچ خودکار دوکاتی؛ تکنولوژی جدید برند ایتالیایی

سیستم کلاچ خودکار دوکاتی
سیستم کلاچ خودکار دوکاتی

در سال‌های اخیر، گیربکس های اتومات و نیمه اتومات به یک فناوری ضروری در دنیای موتورسیکلت ها تبدیل شده است، پیش تر از این یاماها، کی‌تی‌ام و ب‌ام‌و مانند هوندا از این تکنولوژی در مدل های خود استفاده کرده بودند. اما به تازگی دوکاتی، که یکی از پیشگامان صنعت موتورسیکلت در جهان به شمار می رود، قرار است، وارد این بازی شود.






مهندسان دوکاتی در حال کار بر روی یک سیستم نیمه‌خودکار برای تعویض دنده هستند که عملیات کلاچ را خودکار کرده و به سوارکار این امکان را می‌دهد که با استفاده از یک اهرم پا، دنده‌ها را تعویض کند. این ایده نوآورانه نیست، زیرا پیش از این، برند ام وی آگوستا سیستم SCS را پیاده کرده بود، در حالی که سیستم E-Clutch هوندا به کلاچ معمولی یک عملگر و واحد کنترل کامپیوتری اضافه می‌کند تا بتواند عملیات کلاچ را خودکار کند، و اگر سوارکار بخواهد، می‌تواند کنترل دستی را حفظ کند.

سیستم کلاچ خودکار دوکاتی

سیستم دوکاتی به سیستم E-Clutch هوندا نزدیک‌تر است تا SCS ام وی آگوستا و مانند طراحی هوندا، از یک واحد کنترل کامپیوتری و یک عملگر الکترومکانیکی استفاده می‌کند که به صورت موازی با اهرم کلاچ معمولی کار می‌کند و به سوارکار این امکان را می‌دهد که بین حالت کلاچ دستی یا خودکار انتخاب کند و همیشه یک گزینه دستی برای override وجود دارد. با این حال، این سیستم به طور متفاوتی نسبت به طراحی هوندا عمل می‌کند، زیرا کلاچ خودکار دوکاتی به صورت هیدرولیکی کنترل می‌شود نه به صورت الکترونیکی.

انگار دوکاتی برای سیستم کلاچ خودکار خود دو ایده دارد، اما هر دو ایده یک هدف را انجام می دهند، اما با مسیرهای متفاوت.

سیستم کلاچ خودکار دوکاتی

در نسخه اول، سیلندر اصلی به صورت هیدرولیکی به یک سیلندر اهرم کلاچ جدید با یک پیستون و محفظه مایع متصل است، که می‌تواند مانند یک سیلندر اصلی معمولی عمل کند، بنابراین وقتی اهرم کلاچ را فشار می‌دهید، پیستون حرکت کرده و مایع را به سیلندر کمکی در کلاچ منتقل می‌کند. اما همچنین یک محفظه و پیستون دیگر وجود دارد که به سیلندر اصلی اول متصل است و توسط عملگر الکترومکانیکی کار می‌کند. به طور خلاصه، این به این معنی است که یا اهرم کلاچ یا عملگر می‌توانند فشار را به سیستم هیدرولیکی اعمال کنند و کلاچ را فعال کنند.

سیستم کلاچ خودکار دوکاتی

نسخه دوم، سیلندر مبتنی بر اهرم را حذف کرده و به جای آن سیلندر اصلی تحت کنترل عملگر را به سیلندر کمکی کلاچ متصل می‌کند. هنوز هم یک اهرم کلاچ در سمت چپ وجود دارد، اما به جای ارتباط مکانیکی با کلاچ، به واحد کنترل الکترونیکی متصل است. با فشردن اهرم، به عملگر الکترومکانیکی دستور می‌دهد که فعال شود و مایع را از طریق شلنگ‌ها برای جدا کردن کلاچ فشار دهد.

هر دو نسخه همان مزایا را دارند که مشابه مزایای سیستم E-Clutch هوندا است.

نکته این‌جاست که راکب می تواند هم با استفاده از اهرم کلاچ دنده ها را تغییر دهد و هم می تواند اجازه دهد خود موتورسیکلت اهرم کلاچ را برایش حذف کند و راکب تنها دنده ها را تعویض کند.

دوکاتی اعلام کرده است سیستم کلاچ خودکار برند به‌طور خاص برای موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای و با عملکرد بالا طراحی شده است و سطحی از سرعت و دقت را ارائه می‌دهد که طراحی‌های رقیب نمی‌توانند به آن دست یابند. به‌ویژه، با ادغام این سیستم در یک موتورسیکلت تولیدی، دوکاتی می‌تواند قوانین ممنوعیت کلاچ‌های خودکار در مسابقات WSBK و WSS را دور بزند، زیرا کتاب قوانین فنی FIM بیان می‌کند: «هیچ منبع قدرتی (یعنی هیدرولیکی یا الکتریکی) نمی‌تواند برای عملیات کلاچ استفاده شود، مگر این‌که در مدل تأییدشده برای استفاده در استفاده شهری نصب شده باشد.»

source

توسط khodrocamp.ir