فولکس واگن گلف GTI الکتریکی؛ هیولایی که صدا ندارد!

فولکس واگن گلف GTI یکی از خودروهای پرطرفدار و محبوب در دسته هاچ بکهای اسپرت است. جدیدترین نسخه الکتریکی این خودرو که به زودی معرفی خواهد شد، جان تازهای به این مدل افسانهای خواهد بخشید.
علاقه مندان به دنیای خودروهای اسپرت، خبرهای هیجان انگیزی از فولکس واگن دریافت کردهاند. این خودروساز آلمانی پس از سالها گمانه زنی و معرفی کانسپتهای جذاب، به نظر میرسد عزمی جدی برای ورود نسخههای تمام الکتریکی از هاچبک محبوب و اسپرت خود، یعنی گلف GTI و R، به میدان دارد.
فولکس واگن از مدتها پیش با نمایش کانسپتهایی مانند ID.GTI در سال ۲۰۲۳، تلنگری به طرفداران خودروهای الکتریکی اسپرت زد. این کانسپت کوچک و جذاب پیش نمایش از آیندهای بود که در آن هیجان رانندگی با GTI با آلایندگی صفر ترکیب میشود. حال، این شرکت گامهای بزرگتری برداشته و چندی پیش از عرضه یک ID.3 GTI برای بازار اروپا در سال آینده خبر داده است. اما خبر مهمتر تایید رسمی عرضه یک گلف GTI تمام الکتریکی است که در کنار جزئیات جدید منتشر شده، اشتیاق برای دیدن این هاچ بک جذاب برقی را دوچندان کرده است.


توماس شفر، مدیرعامل فولکس واگن با قاطعیت اعلام کرده که گلف GTI الکتریکی جدید قبل از پایان دهه جاری میلادی به جادهها آمده و آن را هیولا (Monster) خطاب کرده است. این توصیف، خود گویای پتانسیل و تواناییهای خارقالعاده این خودروی برقی است. شفر در این مصاحبه بر تعهد فولکس واگن به حفظ روح اصیل GTI در نسخه الکتریکی تاکید کرده و گفته است: اگر ما یک GTI عرضه میکنیم باید یک GTI واقعی باشد. این جمله، نوید بخش حفظ ویژگیهای دینامیکی و لذت رانندگی خاص GTI حتی در دوران الکتریکی شدن است.

اما خبرهای خوب فولکس واگن به همین جا ختم نمیشود. شفر برای اولین بار به طور رسمی عرضه یک نسخه تمام الکتریکی از گلف R را نیز تایید کرده است. این خودرو که همواره به خاطر سیستم چهار چرخ محرک و عملکرد بینظیرش شناخته میشود، در نسخه الکتریکی نیز همین مورد را حفظ خواهد کرد و از سیستم تمام چرخ محرک بهرهمند خواهد شد. این در حالی است که گلف GTI الکتریکی به سنت خود وفادار مانده و با موتورهای الکتریکی که تنها چرخهای جلو را به حرکت درمیآورند، پیکربندی دیفرانسیل جلو خود را حفظ خواهد کرد.
هر دو مدل GTI و گلف R الکتریکی بر پایه پلتفرم پیشرفته جدید گروه فولکس واگن با نام SSP (Scalable Systems Platform) ساخته خواهند شد. این پلتفرم که قرار است پایه محصولات آینده گروه فولکس واگن از اشکودا تا لامبورگینی باشد، انعطاف پذیری بالایی داشته و امکان ساخت خودروهای مختلف با اندازهها و قیمتهای متفاوت را فراهم میکند. توماس شفر از فناوری به کار رفته در این پلتفرم با عنوان “شگفتانگیز” یاد کرده و پس از رانندگی با نمونههای اولیه بر پایه این پلتفرم، از احساس کلی، هندلینگ و حتی صدای خودرو ابراز رضایت کرده است.


البته برای دیدن گلف GTI الکتریکی باید کمی بیشتر منتظر بوانیم! این خودرو تا حدود پنج سال دیگر عرضه نخواهد شد و گلف R الکتریکی نیز احتمالاً پس از آن از راه میرسد. اما اولین جرقه الکتریکی در خانواده GTI زودتر زده میشود. اولین خودروی الکتریکی با نشان GTI بر پایه مدل ID.2 و منحصراً برای بازار اروپا خواهد بود که اساساً نسخه تولیدی کانسپت ID.GTI محسوب میشود. همچنین، ID.3 GTI نیز سال آینده در اروپا به بازار عرضه خواهد شد.
با این اوصاف، آینده هاچبکهای اسپرت فولکس واگن روشن به نظر رسیده و باید دید این خودروساز آلمانی چگونه میتواند روح و هیجان افسانهای GTI و R را در عصر الکتریکی شدن حفظ کند و تجربهای نو و هیجانانگیز را به رانندگان ارائه دهد.
گالری تصاویر






معرفی سه کانسپت جدید فولکس واگن با طراحی اختصاصی برای بازار چین
فولکس واگن تیگوان R-Line مدل 2026؛ قدرتمند از GTI معروف
پشیمانی کمپانی های سازنده خودرو از طراحی کلیدهای لمسی به جای فیزیکی
فولکس واگن ID.Every1 ؛ یک خودروی برقی آلمانی با قیمت حداقلی
فولکس واگن ترا معرفی شد؛ کراس اوور کوچک و جذاب آلمانی
تلگرام
و
اینستاگرام
اسب بخار دنبال کنید.
فولکس واگن فولکس واگن گلف GTi
source