کارخانه سایپا-سیتروئن کاشان با آغاز تولید آزمایشی خودروی سیتروئن C3-XR، میزبان جمعی از اصحاب رسانه بود تا همزمان با معرفی رسمی این کراس‌اوور جدید، فرصتی برای تست و بررسی اولیه فراهم شود. در ابتدای این رویداد، مراسمی با حضور مدیران ارشد برگزار شد که طی آن جزئیات پروژه و تاریخچه این خودرو تشریح گردید.

C3XR.webp

مهندس والی، معاون مهندسی و کیفیت شرکت سایپا-سیتروئن، در این نشست به سابقه همکاری با برند سیتروئن از سال ۲۰۱۷ اشاره کرد. به گفته وی، این همکاری در قالب یک مشارکت ۵۰-۵۰ بین سایپا و سیتروئن شکل گرفت و در آن زمان چهار پروژه برای تولید سه خودرو هدف‌گذاری شد:

  1. تولید خودروی سیتروئن C3 به‌ صورت CKD
  2. تولید C3-XR به‌عنوان دومین خودرو از پلتفرم M44، با سرمایه‌گذاری قابل‌توجه ۲۷.۵ میلیارد یورویی
  3. تولید C3 به‌ صورت SKD
  4. نسخه سدان از C3-XR

CITROEN C3 XR (16).webp

با این حال، تحریم‌ها و قطع همکاری شریک فرانسوی موجب توقف کامل این پروژه‌ها شد. اما در تیرماه ۱۴۰۱، پروژه C3-XR مجدداً فعال شد و این‌بار با همکاری شریک چینی سیتروئن یعنی دانگ‌فنگ، روند احیای آن کلید خورد.

سیتروئن C3-XR نخستین بار در سال ۲۰۱۴ در نمایشگاه‌های پاریس و گوانگ‌ژو معرفی شد و در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ فیس‌لیفت شده است. نسخه‌ای که قرار است توسط سایپا-سیتروئن به بازار ایران عرضه شود، فیس‌لیفت ۲۰۲۱ بوده و از پیشرانه EB2 متعلق به گروه PSA بهره می‌برد.

مراسم سیتروئن سایپا (3).webp

این خودرو در دو فاز تولیدی عرضه خواهد شد، فاز اول با ۲۰ درصد داخلی‌سازی آغاز می‌شود و فاز دوم پس از گذشت ۲۴ ماه، با هدف دستیابی به بیش از ۵۰ درصد داخلی‌سازی به تولید انبوه خواهد رسید. در حال حاضر، تولید آزمایشی C3-XR در خط تولید کاشان آغاز شده و تا کنون ۳۸ دستگاه از این خودرو مونتاژ شده است. همچنین دو محموله دیگر شامل ۱۰۰ و ۴۰۰ دستگاه به صورت قطعات CKD در راه گمرکات کشور هستند.

طراحی ظاهری سیتروئن c3-xr

سیتروئن C3-XR از نظر طراحی ظاهری شباهت‌های زیادی با محصولات هم‌ پلتفرم خود یعنی سیتروئن C3 و پژو 2008 دارد. این خودرو با ابعاد ۴۲۸۸ میلی‌متر طول، ۱۷۴۸ میلی‌متر عرض و ۱۵۵۷ میلی‌متر ارتفاع، در رده کراس‌اوورهای جمع‌وجور شهری قرار می‌گیرد. فاصله بین دو محور آن نیز ۲۶۵۵ میلی‌متر است که فضای مناسبی را برای سرنشینان فراهم می‌کند.

CITROEN C3 XR (14).webp

در نمای جلو، چراغ‌های باریک و کشیده با خطوط کرومی به لوگوی سیتروئن متصل شده‌اند و طراحی یکپارچه و ساده‌ای را شکل داده‌اند. چراغ‌های روشنایی روز (دی‌لایت) در بخش پایینی سپر جای گرفته‌اند و خبری از مه‌شکن در این خودرو نیست.

CITROEN C3 XR (3).webp

نمای جانبی خودرو شاهد طراحی ساده هستیم که با رینگ‌های ۱۶ اینچی و آینه‌هایی مشابه سیتروئن C3 طراحی شده که ظاهر آشنا و کاربردی دارد.

CITROEN C3 XR (1).webp

در نمای عقب نیز چراغ‌های دو تکه و چراغ دنده عقب به همراه مه‌شکن در قسمت پایین سپر دیده می‌شوند؛ سبکی که پیش‌تر در پژو 2008 هم دیده بودیم و به دلیل دید محدود، چندان کاربردی نیست.

CITROEN C3 XR (2).webp

در مجموع، C3-XR با طراحی محافظه‌کارانه‌تری نسبت به C3 وارد بازار می‌شود، اما همچنان ظاهری متناسب با یک کراس‌اوور شهری و اقتصادی دارد.

طراحی داخلی سیتروئن c3-xr

در کابین سیتروئن C3-XR با طراحی ساده و آشنایی مواجه می‌شویم که تا حد زیادی یادآور دیگر محصولات گروه PSA، به‌ویژه پژو 2008 و 301 است. المان‌هایی مانند دستگیره‌های رودری، پنل تهویه، ترمز دستی و دسته راهنما یا برف‌پاک‌کن، شباهت مستقیمی به مدل‌های یادشده دارند و این موضوع حکایت از استفاده از قطعات مشترک در پلتفرم دارد.

CITROEN C3 XR (10).webp

در مرکز داشبورد، نمایشگر 9 اینچی سیستم مالتی‌مدیا با پشتیبانی از Android Auto و Apple CarPlay قرار گرفته که کاربری آسانی دارد. فرمان خودرو از نوع D-Cut است اما به‌جای متریال با کیفیت، جنس پلاستیکی آن کمی از سطح انتظارات یک محصول سیتروئن پایین‌تر است. صندلی‌ها با روکش پارچه‌ای و دوخت آبی‌رنگ، فضای داخلی را تا حدی گرم و دلنشین کرده‌اند.

CITROEN C3 XR (6).webp

در ردیف عقب، فضای پا برای سرنشینان مناسب ارزیابی می‌شود اما نوع طراحی صندلی‌ها برای مسیرهای طولانی چندان راحت نیست. همچنین رودری درب‌های عقب نسبت به جلو ساده‌تر طراحی شده و دستگیره‌های آن مشابه دستگیره‌های به‌کار رفته در خودروهایی مثل پژو 206 هستند. به‌طور کلی، طراحی داخلی C3-XR بیشتر به جنبه کاربردی و اقتصادی تمرکز دارد تا لوکس‌گرایی.

مشخصات فنی سیتروئن c3-xr

سیتروئن C3-XR از یک پیشرانه ۳ سیلندر ۱۲ سوپاپ ۱.۲ لیتری توربوشارژ بهره می‌برد که توانایی تولید ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این موتور با یک گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه‌تر ساخت شرکت گتراگ آلمان جفت شده که نیروی پیشرانه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

CITROEN C3 XR (11).webp

مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده و وزن خالص آن ۱۲۲۰ کیلوگرم است. از نظر فنی، سیستم تعلیق این خودرو در محور جلو از نوع مک‌فرسون و در محور عقب از نوع نیمه‌مستقل با محور پیچشی است؛ ترکیبی که بیشتر در خودروهای اقتصادی شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترمز ها در محور جلو دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی هستند.

تعلیق C3.webp

تجربه رانندگی با سیتروئن C3-XR

در حاشیه مراسم رونمایی از سیتروئن C3-XR، امکان تست این خودرو در پیست اختصاصی کارخانه سایپا سیتروئن فراهم شده بود تا خبرنگاران و کارشناسان بتوانند عملکرد آن را از نزدیک بررسی کنند.

CITROEN C3 XR (12).webp

در آغاز حرکت با C3-XR، تاخیر محسوس در شروع به حرکت مشاهده می‌شود؛ موضوعی که با افزایش وزن خودرو (افزایش تعداد سرنشینان) محسوس‌تر هم می‌شود. شتاب‌گیری این خودرو در مقایسه با مدل C3 ضعیف‌تر است، اما در مجموع عملکرد ناامیدکننده‌ای ندارد. طبق تست انجام‌شده با دستگاه درگی، توانستیم شتاب صفر تا صد این کراس‌اوور را در زمان ۱۳.۲ ثانیه به ثبت برسانیم.

عملکرد گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه در این خودرو قابل‌توجه است و تعویض دنده‌ها روان و دقیق انجام می‌شود که می‌توان آن را یکی از نقاط قوت فنی این خودرو دانست.

CITROEN C3 XR (5).webp

سواری و هندلینگ C3-XR شباهت زیادی به پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3 دارد. در این تست، تایرهای نصب‌شده از برند Giti بودند که نقش مثبتی در کیفیت سواری داشتند. البته با داخلی‌سازی در آینده، جایگزینی این تایرها با نمونه‌های ایرانی دور از انتظار نیست.

در انتهای مسیر تست، سطح شیب‌داری برای سنجش توان حرکتی خودرو در نظر گرفته شده بود. در این شرایط، C3-XR خصوصاً هنگام حرکت دنده عقب در شیب تند، دچار لرزش‌هایی شد که قابل‌توجه بودند و نیاز به بررسی بیشتر دارند.

CITROEN C3 XR (7).webp

امکانات ایمنی و رفاهی سیتروئن c3-xr

سیتروئن C3-XR قرار است در سه تیپ V1، V2 و V3 به بازار عرضه شود که در ابتدا تنها تیپ پایه یعنی V1 وارد بازار خواهد شد. این نسخه شامل امکاناتی همچون روشنایی خودکار (اتو لایت)، سنسور باران، کروز کنترل، هشدار کمربند ایمنی و راهنمای تعویض دنده است. در تیپ‌های بالاتر (V2 و V3)، این خودرو به امکانات ایمنی و رفاهی بیشتری مانند کیسه‌ هوای پرده‌ای و سانروف نیز مجهز خواهد شد تا پاسخگوی نیاز خریداران با توقعات بالاتر باشد.

تیپ بندی XR.webp

زمان عرضه و قیمت

طبق اعلام مسئولان سایپا، عرضه رسمی سیتروئن C3-XR از اواخر خرداد یا اوایل تیر ماه سال جاری آغاز خواهد شد و خودروها با موعد تحویل 90 روزه به دست مشتریان می‌رسند. اگرچه قیمت نهایی هنوز اعلام نشده، اما برآورد می‌شود که این خودرو در بازه قیمتی حدود 1 میلیارد تا 1 میلیارد و 300 میلیون تومان وارد بازار شود. با این شرایط، C3-XR وارد رقابتی تنگاتنگ با کراس‌اوورهای ایرانی و چینی هم سگمنت خود خواهد شد.

سیتروئن C3-XR با طراحی محافظه‌کارانه، پیشرانه توربوشارژ مناسب، امکانات قابل‌قبول و پشتوانه یک برند فرانسوی، می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای ترددهای شهری باشد؛ با این حال، حساسیت موتور آن به کیفیت سوخت موجود در ایران و حضور پررنگ رقبا، به‌ویژه برندهای چینی با امکانات بیشتر و قیمت رقابتی‌تر، مسیر موفقیت این کراس‌اوور جمع‌وجور را دشوار خواهد کرد. موفقیت آن در بازار تا حد زیادی به سیاست قیمت‌گذاری نهایی و میزان داخلی‌سازی بستگی دارد.

CITROEN C3 XR (8).webp

source

توسط khodrocamp.ir