کاوازاکی Z1100؛ بازگشت پیشرانه های حجیم و تنفس طبیعی

کاوازاکی Z1100
کاوازاکی Z1100

کمپانی کاوازاکی قصد دارد با عرضه مدل Z1100 در اواخر سال جاری به عنوان مدل ۲۰۲۶، دوباره وارد عرصه موتورسیکلت‌های نیکد شود.






درکل چند سالی است که کلاس موتورسیکلت های نیکد در بازار جهانی کم رونق بوده است، البته برندهایی مثل یاماها با مدل MT-09 یا سوزوکی با مدل GSX-S1000 سعی کرده اند در کلاس نیکد پویا و زنده باشند، اما در کل بازار موتورسیکلت های نیکد در چند سال گذشته بسیار آرام و کم‌رونق بوده است. از اواخر سال ۲۰۲۴ هوندا با عرضه مدل محبوب CB1000 Hornet جدید دوباره رقابت را در کلاس نیکد آغاز کرد و همین موضوع دلیل خوبی برای بازگشت کاوازاکی رقیب دیرینه هوندا به کلاس نیکد با یک مدل بسیار محبوب به نام Z1100 در یک قالب جدید است.

کاوازاکی Z1100 در واقع، جانشین مدل Z1000 است. چند سالی است که برند کاوازاکی خیلی بی سر و صدا Z1000 را از خط تولید خارج کرده است، موتورسیکلتی که هرگز در بازار جهانی خیلی موفق نبود اما برای نام و برند کاوازکی بسیار تأثیرگذار عمل کرد، البته باید گفت که کاوازاکی Z1000 یکی از مدل های معروف و محبوب در بازار ایران به شمار می رود که ما طرح این مدل رو هم چند سال پیش با عنوان مدل های پرو در بازار داشتیم.

Z1000 اصلی یک موتور چهار سیلندر خطی ۱۰۴۳ سی سی داشت که به صورت طبیعی تنفس می کرد و هیچ سوپرشارژی یا سیستم کمکی خاصی بر روی موتور عرضه نشده بود.

انتشار اسناد مربوط به معرفی کاوازاکی Z1100

اکنون، به لطف اسناد جدید (CARB)، می دانیم که نام Z قرار است به خط تولید برند کاوازاکی بازگردد. این سند مدلی با کد ZR1100HT یک گواهی واضح از تصمیم جدی کاوازکی برای تولید مدل Z1100 است که می‌تواند علاقه‌مندان به مدل Z1000 را بسیار  خوشحال کند.

طبق سند منتشرشده، کاوازکی در یک پروژه سه‌گانه از یک موتور استفاده کرده است، یعنی مدل های نینجا 1100SX ،Versys 1100 و مدل Z1100  که تا ماه های آینده رونمایی خواهد شد. هر سه مدل یک موتور چهار سیلندر خطی ۱۰۹۹ سی سی دارند که در حال حاضر حدود ۱۳۴ اسب بخار و ۱۱۲ نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

کنترل کشش مبتنی بر IMU، سیستم ABS در پیچ ها، صفحه نمایش TFT و شاید حتا کروزکنترل و حالت های سواری، احتمالاً از آپشن های این موتورسییکلت جذاب خواهند بود.

حالا چرا بازگشت این مدل مهم است؟ زیرا ممکن است نشانه ای از یک تغییر باشد. پس از سال ها کاهش حجم پیشرانه ها توسط برندهای موتورسیکلت به حجم متوسط، Z1100 نشان دهنده بازگشت، موتورسیکلت های نیکد بزرگ و تنفس طبیعی است.

هوندا به این کلاس پارسال بازگشت، یاماها و سوزوکی هنوز در حال تولید محصولات خود در کلاس نیکد هستند و کاوازاکی اگر با Z1100 بازگردد به احتمال زیاد بازار رونق خوبی پیدا خواهد کرد و شاید بازار کلاس نیکد در اختیار کاوازاکی قرار گیرد.

source

توسط khodrocamp.ir