مدیر ارشد ب‌ام‌و در جریان نمایشگاه خودروی شانگهای 2025 اعلام کرد

ب‌ام‌و قصد دارد نسل بعدی سری 1 را از سال 2027 با قوای محرکه هیبریدی و تمام‌برقی روانه بازار کند. این خودرو که از پرفروش‌ترین محصولات ب‌ام‌و در اروپا محسوب می‌شود، همچنان در کلاس هاچ‌بک باقی خواهد ماند و طراحی آن از زبان بصری Neue Klasse پیروی خواهد کرد.

بنابر اعلام رسمی مدیر ارشد برند ب‌ام‌و، برنارد کربر، در جریان نمایشگاه خودروی شانگهای 2025، شرکت برنامه دارد تا نسل بعدی سری 1 را به‌صورت هم‌زمان با نسخه‌های برقی و پلاگین‌ هیبریدی جایگزین مدل فعلی کند. به گفته کربر، حضور ب‌ام‌و در سگمنت خودروهای کوچک کاملاً استراتژیک است و ترک این بخش از بازار، به معنای واگذاری بخش بزرگی از سهم فروش در برخی کشورهای اروپایی خواهد بود.

سری 1 نه‌تنها از نظر فروش برای ب‌ام‌و حائز اهمیت است، بلکه نقش کلیدی در جذب نسل جوان ایفا می‌کند. طبق آمار این شرکت، بیشترین خریداران جوان ب‌ام‌و به سراغ این مدل می‌روند و نبود آن، شکاف بزرگی در استراتژی برند برای ورود مشتریان جدید ایجاد خواهد کرد.

 

نسخه جدید سری 1 بر پایه پلتفرم کاملاً نوآورانه نئو کلاس (Neue Klasse) طراحی خواهد شد؛ پلتفرمی که انعطاف‌پذیری بالایی در سازگاری با ابعاد و قوای محرکه مختلف دارد. این پلتفرم پیش‌تر برای سری 3 جدید نیز در نظر گرفته شده و قرار است پایه و اساس خودروهای آینده ب‌ام‌و در کلاس‌های مختلف باشد. استفاده از این پلتفرم، امکان ارائه نسخه‌های برقی با فناوری شارژ 800 ولتی را فراهم می‌کند که در کلاس خودروهای کوچک یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود.

انتظار می‌رود که نسخه برقی سری 1 با نام «i1» معرفی شود؛ نامی که پیش‌تر توسط ب‌ام‌و ثبت شده و جایگزین مستقیمی برای مدل i3 خواهد بود. در سوی دیگر، نسخه‌های بنزینی پلاگین‌ هیبرید احتمالاً همچنان با شناسه‌هایی مانند 120 یا M135 عرضه خواهند شد، اما با پسوند «e» که اشاره به ماهیت هیبریدی آن‌ها دارد.

 

AutomobileFa BMW 1 Series render 14040222 2

 

مشخصات ظاهری ب‌ام‌و سری 1 جدید

از نظر طراحی، سری 1 جدید زبان بصری خانواده Neue Klasse را دنبال خواهد کرد. جلوپنجره دوبخشی با ابعادی بزرگ‌تر که عرض خودرو را دربرمی‌گیرد، چراغ‌هایی باریک با طراحی ساده و مدرن، خطوط بدنه تیزتر، دستگیره‌های در مخفی‌ و رینگ‌هایی با طراحی اسپرت، همگی در شکل‌دهی به ظاهر این نسل جدید نقش خواهند داشت. همچنین، طراحی نسخه‌های برقی و هیبریدی یکپارچه خواهد بود؛ رویه‌ای که ب‌ام‌و پیش‌تر در سری 5 و i5 به‌کار گرفت.

در کابین سری 1 نیز تحولی اساسی رقم خواهد خورد. استفاده از نسخه‌ای کوچک‌تر از سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی پانورامیک iDrive در کنار نمایشگرهای عریض و طراحی مینیمال داشبورد، تجربه‌ای مدرن و دیجیتالی را به راننده و سرنشینان ارائه خواهد داد. نسخه‌های مجهزتر این خودرو به امکاناتی نظیر صندلی‌های اسپرت، شارژر بی‌سیم، تودوزی تیره‌رنگ و قابلیت اتصال به اپلیکیشن‌های تلفن همراه مجهز خواهند بود. همچنین، قابلیت به‌روزرسانی نرم‌افزاری از راه دور در این نسل نیز حضور دارد.

یکی از نقاط ضعف نسل فعلی سری 1 یعنی فضای محدود در ردیف عقب، در نسل جدید با استفاده از فاصله محوری بیشتر و طراحی بهتر پلتفرم رفع خواهد شد. فضای بار این خودرو حدود 400 لیتر تخمین زده می‌شود که نسبت به نسل پیشین افزایش قابل توجهی داشته، هرچند هنوز با بهترین‌های کلاس اختلاف اندکی دارد.

 

مشخصات فنی ب‌ام‌و سری 1 جدید

از منظر فنی، استفاده از سیستم 800 ولتی برای نسخه‌های برقی باعث خواهد شد که سری 1 جدید در زمان شارژ بسیار سریع‌تر از رقبا عمل کند. ب‌ام‌و تأکید کرده که به‌جای استفاده از باتری‌های بسیار بزرگ، بر بهینه‌سازی زمان شارژ تمرکز خواهد داشت. در نتیجه، بردی بیش از 480 کیلومتر برای نسخه برقی پیش‌بینی شده است؛ عددی که آن را در برابر محصولاتی مانند مرسدس CLA جدید، فولکس‌واگن ID.3 و هاچ‌بک برقی آتی آئودی رقابتی نگه می‌دارد.

از طرفی، این خودرو همچنان با مدل‌های بنزینی پرفروشی چون فولکس‌واگن گلف، کوپرا لئون و مزدا 3 نیز رقابت خواهد کرد. نسخه‌های پرآپشن‌تر سری 1 حتی می‌توانند مشتریان سدان‌های سایز متوسط مانند سری 3 یا مرسدس کلاس C را هم جذب کنند.

 

source

توسط khodrocamp.ir