نیسان ماکسیما؛ سدان محبوب ژاپنی دوباره زنده می شود؟

با اینکه کمپانی نیسان با چالشهایی مالی روبهروست، اما برنامههایش برای یک رونمایی از یک مدل جدید تا سال ۲۰۳۰ همچنان ادامه دارد.
نیسان ماکسیما در سال ۲۰۲۴ پس از یک دوره طولانی تولید ۴۲ ساله بالاخره از خط تولید خارج شد. این سدان قدیمی پیش از تغییر نام داتسون به نیسان در سال ۱۹۸۱ آغاز به کار کرده است و در دهه ۱۹۹۰ به یکی از نمادهای دنیای سدانهای اسپرت تبدیل شد. حتا در فیلم سریع و خشن در سال ۲۰۰۱ هم نقش داشت.
اما ماکسیما در دهههای ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ از سبک و کلاس یک سدان اسپرت، به سمت یک سدان راحت و لوکس حرکت کرد و بخشی از محبوبیت خود را در این سال های از دست داد. اما پس از توقف تولید این مدل در سال ۲۰۲۴، نیسان شرایط را برای بازگشت نیسان با موتور برقی را حفظ کرده است.
آیا واقعاً نسل بعدی نیسان یک سدان است؟


برخی از مهم ترین خودروسازان کلاس سدان و حتا خودروهای اسپرت در چند سال اخیر با تغییر کاربری مدل های خود به کلاس کراس اوورها انتقال پیدا کرده اند، اما به احتمال زیاد نسل بعد ماکسیما باز هم یک سدان خواهد بود.
طراحی احتمالی نیسان ماکسیما


سایت motor1 به تازگی با ارائه یک طراحی احتمالی از نسل بعدی نیسان ماکسیما، خاطرات جذاب این مدل را برای ما دوباره زنده کرده است. این طراحی که ارائه شده با توجه به طراحی کانسپت IMs که نیسان در نمایشگاه بینالمللی اتومبیل آمریکای شمالی در دیترویت در سال ۲۰۱۹ رونمایی کرد، انجام شده است. آن خودرو، یک سدان بزرگ با ارتفاع بالا، دارای حس و حال کراساوور بود و نهایتاً بر طراحی نیسان مورانو تأثیر گذاشت، بهویژه در جلو با چراغهای باریک و جلوپنجره عریض V.
خطوط تند بدنه در جلو و عقب با قوس نرم سقف تضاد دارند و به طراحی فست بک در نمای عقب خودرو ختم می شود. جلوپنجره ماکسیما مشابه مورانو است، هر چند کوتاهتر، اما با نوارهای افقی مشابه طراحی شده است. چراغهای باریک به جلوپنجره متصل میشوند و در گوشهها، چراغهای زاویهدار را از نیسان N7، یک سدان الکتریکی که به تازگی برای چین رونمایی شده، گرفته شده است.
مشخصات فنی احتمالی نسل بعدی نیسان ماکسیما
در این بخش کمی شرایط پیچیده می شود، زمانی که نسل قبلی ماکسیما توقف تولید شد، نیسان با اشتیاق درباره برنامه الکتریکی خود به نام آرزو ۲۰۳۰ صحبت کرد. همه چیز به سمت این میرفت که ماکسیما جدید به یک خودروی الکتریکی با گزینههای موتور واحد یا دوگانه تبدیل شود و برنامههای تولید دو سدان الکتریکی در میسیسیپی احتمال وقوع این نظریه را بیشتر می کرد.
یک ماکسیما با موتور الکتریکی واحد میتوانست از طرح آریا الکتریکی بهره ببرد و تنها چرخهای جلو یا عقب را با حدود ۲۴۰ اسب بخار حرکت دهد. مدلهای دو موتور میتوانند بیش از ۴۰۰ اسب بخار قدرت و بردی حدود ۴۸۰ کیلومتر داشته باشند، بسته به اندازه باتری و خروجی موتور. اما اوضاع در آخرین ماه سال ۲۰۲۴ به شدت تغییر کرد. تقاضای خودروهای الکتریکی به اندازهای که خودروسازان انتظار داشتند، زیاد نیست. علاوه بر این، نیسان به تازگی برنامههای خود برای این دو سدان الکتریکی را لغو کرده و نبود تقاضا برای این خودرو را به عنوان یکی از دلایل این تصمیم مطرح کرده است.
اما پرسشی که اینجا پیش می آید، این است که نسل بعدی نیسان ماکسیما هیبرید است؟ مدل های هیبرید بسیار محبوب هستند و نیسان قطعاً به یک خودروی پرفروش نیاز دارد. در واقع، این خودروساز اعتراف کرد که کنار گذاشتن خودروهای هیبرید برای تمرکز کامل به مدل های الکتریکی؛ یک تصمیم اشتباه بود.
چه زمانی وارد بازار خواهد شد؟

سدانهای الکتریکی نیسان که هنوز به مرحله تولید نرسیده بودند، در ابتدا برای سال ۲۰۲۶ قرار بود عرضه شوند، سپس عرضه آن ها به سال ۲۰۲۷ رسید. طبق اطلاعات موجود در وبسایت نیسان، برنامه آرزو ۲۰۳۰ برای حدود ۵۰ خودروی الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ همچنان ادامه دارد. بنابراین، اگر ماکسیما جدید از خاکسترهای خود برخیزد و اگر نیسان از بحران مالی کنونی خود جان سالم به در ببرد، نسل بعدی ماکسیما را در دهه بعدی میلادی خواهیم دید.
نیسان نیسان ماکسیما
source