به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سنا، صنعت خودرو، شاهد تغییرات قابل توجهی در تولید خودروهای سواری در نخستین ماه سال جاری بوده است.
آن طور که آمارهای کلیدی بخش تولید و فروش خودرو سازان در فروردین ماه امسال نشان می دهد؛ شرکت ایران خودرو با توسعه محصول هایما و سایپا با تمرکز بیشتر بر محصول چانگان در حال حرکت به سمت تولید و مونتاژ محصولات چینی هستند.
اگرچه تیراژ تولید این 2 خودرو هنوز زیاد نیست اما درصد و سرعت رشد تولید این خودرو ها نشان میدهد احتمالا این دو خودروساز برنامه های مدونی در این زمینه دارند.
نکته دیگری که به وضوح نمایان است تغییر در استراتژی تولید در صنعت خودرو است. به طوری که تولید رانا و وانت 151 به طور کامل متوقف شده و در عوض تولید برخی دیگر از خودرو ها افزایش یافته است. نشانه های این تغییر استراتژی از سال قبل نمایان بود.
تمرکز ایران خودرو بر سورن، تارا و هایما
ایران خودرو، بزرگترین خودروساز ایران، عملکردی ترکیبی را در میان مجموعهای متنوع از مدلهای خود نشان میدهد.
تولید پژو 206 محبوب با کاهش 15 درصدی در فروردین امسال مواجه شده و فقط 9 هزارو 140 دستگاه از این خودرو تولید شده است. در مقابل، تولید سورن افزایش قابل توجهی یافته و با 142 درصد افزایش به 7 هزارو 828 دستگاه در فروردین 1404 رسیده است.
این افزایش قابل توجه نشان دهنده تقاضای قوی بازار برای این مدل خاص است که به طور بالقوه ناشی از مقرون به صرفه بودن و حضور تثبیت شده آن در بازار ایران است.
تولید تارا نیز رشد مثبتی داشته و با 97 درصد رشد به مرز 5 هزار دستگاه در فروردین ماه رسیده است. این افزایش قوی نشان می دهد تارا، به عنوان یک مدل جدید در خط تولید ایران خودرو، در حال افزایش محبوبیت است و سهم قابل توجهی در حجم تولید کلی این شرکت دارد.
یک داستان موفقیت قابل توجه برای ایران خودرو، سری هایما است. تولید این محصول از 6 دستگاه در فروردین 1403 به بیش از 1400 دستگاه در فروردین 1404 رسیده است. این رشد چشمگیر به احتمال زیاد منعکس کننده تمرکز این شرکت بر گسترش حضور خود در بخش SUV و کراس اوور است که در سالهای اخیر کشش قابل توجهی در بین مصرف کنندگان ایرانی بهدست آورده است.
نکته دیگر توقف تولید رانا در فروردین امسال است. سال گذشته ایران خودرو در فروردین ماه نزدیک به 1000 دستگاه رانا تولید کرده بود اما امسال حتی یک دستگاه هم تولید نکرده و تولید رانا به صفر رسیده است.
سایپا؛ حرکت به سمت تولید محصولات جدید
سایپا، دومین خودروساز بزرگ ایران، تصویر تازهای را از نظر تولید ارائه می دهد. تولید خانواده کوییک و ساینا با کاهش 17 درصدی در نخستین ماه سال مواجه شد. آمارهای سال قبل نیز نشان می دهد سایپا در تلاش برای جایگزینی محصولات جدید است. آمارها نشان میدهد یکی از خودروهای جایگزین احتمالا چانگان است. چون در نخستین ماه سال تیراژ تولید همه خودرو های سایپا به جز چانگان کاهش یافته و در مقابل سهم این خودرو از خط تولید سایپا به شدت افزایش یافته است.
این روند البته از سال قبل شروع شده بود و نشانه های آن به طور کامل مشخص بود. فروردین سال قبل سایپا هیچ خودرویی درگروه چانگان تولید نکرده بود اما امسال در مقابل دست کم 2 هزارو 138 دستگاه خودرو از خانواده چانگان تولید شده که نشان می دهد سایپا هم برای همکاری با چینیها برنامهریزی کرده است.
این افزایش تولید در شرایطی اتفاق افتاده که تولید وانتسایپا 151 به طور کامل متوقف شده است. در فروردین 1404 در مقایسه با 3524 دستگاه در مدت مشابه در سال گذشته، هیچ وانت جدیدی تولید نشد.
برنامه پارس خودرو
پارس خودرو، سومین بازیگر بزرگ در بازار خودرو ایران، عملکرد متفاوتی را بین دو مدل کلیدی خود به نمایش میگذارد. تولید خودروی سهند، محصول جدید پارس خودرو به سرعت در حال افزایش است اما خودرو های گروه کیو 200 که شامل خانواده کوییک می شود با کاهش 21 درصدی مواجه شده است. این کاهش نشان دهنده جایگزینی تدریجی مدلهای قدیمی به نفع محصولات جدیدتر است.
مقایسه تیراژ تولید خودروهای سواری در فروردین 1404 نسبت به فروردین 1403 – دستگاه
source