به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودرو سال ۱۴۰۴ با ادامه رکود تورمی اسفند ماه، کلید خورد اما از نیمه دوم فروردین تا هفته اول اردیبهشت تحت تأثیر نرخ دلار و تحولات سیاسی نوساناتی را تجربه کرده بود. با این حال با آغاز ریزش نرخ ارز، انتظار می‌رفت که قیمت‌ها در بازار خودرو نیز در این مسیر قرار بگیرد، اما افت حدود ۲۰ درصد قیمت ارز نسبت به اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری آنچنان تأثیری بر قیمت‌ها نداشته و پس از شوک اولیه، خریداران شاهد مقاومت بازار خودرو در برابر کاهش قیمت دلار هستند.

مقاومت بازار در برابر کاهش قیمت دلار

در واقع بازار خودرو برخلاف آن‌چه بسیاری از خریداران و مصرف کنندگان انتظار داشتند، با افت و ریزش نرخ ارز در یک ماه گذشته چندان همراه نشده است. در حالی که بسیاری باور داشتند با ریزش قیمت دلار از بالای ۱۰۰ هزار تومان به زیر ۸۵ هزار تومان و تبعیت بازار خودرو از نرخ ارز، این موضوع به سرعت در قیمت‌ها تأثیر بگذارد اما برخلاف تصور و امید ایجادشده، قیمت‌ها آنچنان تحت تأثیر قرار نگرفته و بازار همچنان در همان محدوده قیمتی و در رکود به سر می‌برد.

اما از ابتدای هفته جاری و با اعلام خبر تعویق مذاکرات میان ایران و آمریکا و افزایش نرخ ارز، تاحدودی ورق در بازار خودرو برگشت و قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفت اما مجددا با اعلام خبر از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در هفته آینده، بازار خودرو باز فاز انتظار قرار گرفته است.

بسیاری از فعالان بازار معتقدند که انتشار این خبر، بر روند تصمیم‌گیری خریداران و فروشندگان اثرگذاشته و موجب شده هراس از خرید و فروش، باز هم بازار را به خواب نسبتا عمیقی فرو برود.

انتظار خریداران برای کاهش بیش‌تر قیمت‌ها

انتشار خبر از سرگیری مذاکرات اگر چه فضای پرابهامی را برای خریداران ایجاد کرده است اما بخشی از کارشناسان بازار خودرو معتقدند فضای کلی بازار بیش از تاثیر مذاکرات و نوسانات نرخ ارز از عرضه و تقاضا تبعیت می‌کند بنابراین کاهش تقاضا در ماه‌های ابتدایی سال و انتظار خریداران برای کاهش بیش‌تر قیمت‌ها، باعث رکود در بازار شده است.

عوامل موثر در بازگشت آرامش به بازار خودرو

از سویی برخی کارشناسان کاهش تنش‌های سیاسی و ثبات نسبی نرخ ارز را از عوامل عامل کلیدی بازگشت آرامش در بازار خودرو می‌دانند و معتقدند بررسی روند قیمتی در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که با کاهش نوسانات شدید ارزی، بازار خودرو از وضعیت پرنوسان روزهای گذشته فاصله گرفته و کمی آرام شده است.

به هر ترتیب به نظر می‌رسد پس از نوسانات روزهای اخیر هم اکنون آرامش نسبی بار دیگر بر بازار خودرو سایه افکنده است به طوری که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در معاملات امروز اغلب خودروهای داخلی و مونتاژی تغییر چندانی را تجربه نکردند و در همان محدوده قیمتی روزهای گذشته باقی ماندند.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند حداقل تا اواسط ماه آینده و افزایش سنتی تقاضا با ورود به فصل تابستان، احتمالا بازار خودرو با وضعیت فعلی همراهی خواهد کرد، اما در عین حال فضای مذاکرات و پیامی که مخابره می‌کند، همچنان تأثیرگذار بوده و می‌تواند این روند را دست‌خوش تغییر کند.

در هر حال بسیاری از فعالان بازار افزایش عرضه توسط خودروسازان، تقویت قدرت خریداران با اجرای طرح‌های فروش اقساطی و از همه مهم‌تر ایجاد ثبات اقتصادی را از جمله راهکارهای ضروری برای خروج بازار خودرو از رکود و بهبود وضعیت معاملات می‌دانند.

آخرین تغییرات قیمتی محصولات ایران خودرو و سایپا

در هر حال رصد بازار نشان می‌دهد خودروهای داخلی و مونتاژی ایران خودرو امروز در نیمه اردیبهشت ماه کمترین نوسان قیمتی را تجربه کردند و آرامش نسبی بر بازار حاکم بوده است به طوری که در میان محصولات ایران خودرو «دنا پلاس تیپ یک دنده‌ای» مدل ۱۴۰۴امروز در بازار ۹۰۰ میلیون تومان و «پژو۲۰۷ اتوماتیک TU۵P» مدل ۱۴۰۴ هم یک میلیارد و ۵۰ میلیون قیمت‌گذاری شدند. در میان خودروهای داخلی «پژو پارس XUVP» هم ۸۴۵ میلیون تومان، «تارا V۴ اتومات» مدل ۱۴۰۴ یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان و «رانا پلاس» ۱۴۰۳ حدود ۷۴۵ میلیون تومان قیمت خوردند اما در میان محصولات مونتاژی‌ این شرکت «هایما S۷ پلاس» هم ۳۵ میلیون نسبت به دیروز ریزش داشته و مدل ۱۴۰۳ این خودرو یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومانی شده است.  

از مهم‌ترین تغییر قیمت‌های رخ‌داده در بازار محصولات سایپا باید به کاهش بهای فروش ساینا GX دوگانه اشاره کرد. این سدان پرفروش از روز گذشته تا کنون حدود ۶ میلیون تومان ارزان‌تر شد.

همچنین امروز در میان محصولات گروه سایپا نیز «شاهین G» در بازار ۹۱۵ میلیون تومان قیمت خورد. بررسی ‌خانواده کوییک هم نشان می‌دهد «کوییک ‌اتومات پلاس» مدل ۱۴۰۳ در بازار ۶۶۰ میلیون تومان و «کوییک دنده‌ای S» مدل ۱۴۰۴ هم ۵۱۰میلیون تومان خرید و فروش شده است.

البته «ساینا دنده‌ایs» مدل ۱۴۰۴هم در بازار امروز۵۱۰ میلیون تومان قیمت خورد. ارزیابی‌ها همچنین نشان می‌دهد «اطلسG» مدل ۱۴۰۴ در بازار افزایشی ۱۰ میلیونی داشت و قیمت آن به ۶۶۰ میلیون تومان رسیده است و «سهندs» مدل ۱۴۰۴ هم در بازار به ۵۸۰ میلیون تومانی رسیده است و سایر خودروها هم در بازار بدون تغییر ماندند.

روند تغییرات قیمتی مونتاژی‌ها و وارداتی‌ها در بازار

در میان محصولات مونتاژی و وارداتی بازار نیز آریزو ۵ اسپرت و آریزو ۸ اکسلنت دو سدان مونتاژی بازار ایران‌اند که امروز به نسبت دیگر موارد کاهش قیمت بیشتری داشتند و به ترتیب ۲۰ و ۳۰ میلیون ارزان‌تر شدند.

هیوندای کونا ۲۰۲۵، تویوتا کرولا کراس هیبرید و مزدا ۳ نیز در میان وارداتی‌ها ریزش‌های چشمگیری داشتند و به ترتیب افت‌های ۱۸۰، ۷۰و ۵۰ میلیون تومانی را تجربه کردند.

source

توسط khodrocamp.ir