بر اساس تفاهمنامه همکاری لیپ موتور و فاو
برند لوکس هونگچی، زیرمجموعه فاو و یکی از نامهای دیرینه صنعت خودروسازی چین، قصد دارد با بهرهگیری از معماری ماژولار شرکت لیپ موتور، که مورد حمایت گروه بینالمللی استلانتیس قرار دارد، نسل جدیدی از خودروهای خود را تولید کند. بر اساس برنامهریزیهای انجام شده، نخستین محصول این همکاری در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ وارد خط تولید خواهد شد. هدف از این اقدام، افزایش سهم هونگچی در بازار خودروهای انرژی نو (NEV) است که شامل خودروهای تمامبرقی، پلاگین هیبریدی و هیبریدی با برد افزوده میشود. پس از آغاز تولید داخلی، اولین خودروی تولیدشده بر پایه فناوری لیپ موتور که نشان هونگچی را بر خود دارد، روانه بازار جهانی خواهد شد.
تفاهمنامه همکاری لیپ موتور و فاو
در ماه مارس سال ۲۰۲۵، گروه فاو و شرکت لیپ موتور که به پشتوانه سرمایهگذاری استلانتیس فعالیت میکند، تفاهمنامهای برای همکاری راهبردی به امضا رساندند. محور اصلی این تفاهمنامه، توسعه مشترک خودروهای انرژی نو در قالب سه فناوری BEV، EREV و PHEV بود. همچنین دو طرف توافق کردند در حوزه زنجیره تأمین قطعات نیز با یکدیگر همکاری نزدیک داشته باشند. اندکی بعد، در ماه آوریل، خبرگزاری رویترز گزارش داد که لیپ موتور پلتفرم برقی خود را در اختیار برند هونگچی قرار خواهد داد تا پایه فنی مدلهای آینده این شرکت بر آن استوار شود.
بر اساس اطلاعات منتشرشده، لیپ موتور پلتفرم اختصاصی خود را که به تازگی در نسل جدید خودروهایش مورد استفاده قرار گرفته، در اختیار هونگچی قرار میدهد. این پلتفرم که با عنوان LEAP 3.5 شناخته میشود، از فناوریهایی پیشرفته نظیر سیستم ولتاژ بالای ۸۰۰ ولتی، فناوری نوآورانه CTC 2.0 (اتصال سلولهای باتری مستقیماً به شاسی)، تراشه قدرتمند Snapdragon 8650 ساخت شرکت کوالکام، و سامانه یکپارچه مدیریت حرارتی ۲۷ در ۱ بهرهمند است؛ مجموعهای از قابلیتهای فنی که نشان از پیشرفت چشمگیر این پلتفرم در صنعت خودرو دارد.
در همین راستا، به نظر میرسد محصول جدید هونگچی نیز بر پایه همین پلتفرم LEAP 3.5 طراحی و ساخته خواهد شد. فردی مطلع از جزئیات این پروژه اعلام کرده است که خودروی جدید این برند با کد شناسایی G117، بر همان معماری فنی استوار است که خودرو لیپ موتور B10، جدیدترین محصول این شرکت، نیز بر آن بنا شده است. خودرو B10 با قیمت پایه ۱۳٬۵۸۰ دلار به تازگی در بازار چین عرضه شده و به عنوان رقیبی برای مدل Atto 3 شناخته میشود. این موضوع نشان میدهد که فناوری مورداستفاده در مدل اقتصادی B10، اکنون راه خود را به محصولات لوکستری همچون هونگچی باز کرده است.
در نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۲۵، ژو جیانگمینگ، مدیرعامل لیپ موتور، اعلام کرد که شرکتش قصد دارد در همکاری نزدیک با هونگچی، مدلی جدید برای بازارهای بینالمللی طراحی و تولید کند. این مدل نیز همانند دیگر محصولات آینده هونگچی، بر پلتفرم LEAP 3.5 سوار خواهد شد و تولید آن برای نیمه دوم سال ۲۰۲۶ برنامهریزی شده است.
از سوی دیگر، جایلز تیلور، طراح ارشد برند هونگچی، تأکید کرده است که با وجود بهرهگیری از فناوریهای لیپ موتور، ظاهر بیرونی، فضای داخلی و تجربه رانندگی خودروهای آینده این برند، همچنان بر پایه سبک طراحی خاص هونگچی و در راستای اصول زیباییشناسی سنتی چینی خواهد بود. به گفته او، تیم طراحی هونگچی عناصر منحصربهفرد خود را به این پلتفرم خواهد افزود تا خودروهای نهایی همچنان با هویت بصری و فرهنگی این برند شناخته شوند.
با این حال، باید در نظر داشت که هونگچی در گذشته در فروش خودروهای برقی خود در بازار چین با چالشهایی مواجه بوده است. یکی از دلایل اصلی عملکرد ضعیف این برند در حوزه NEV، قیمت نسبتاً بالای محصولات آن بوده که در مقایسه با رقبا، تناسب چندانی با سطح امکانات و بازار هدف نداشته است. اکنون، همکاری با لیپ موتور این فرصت را در اختیار هونگچی قرار داده تا محصولاتی با هزینه تولید پایینتر روانه بازار کند. اما در این مسیر، با چالش دیگری نیز روبهرو خواهد شد: مشتریان وفادار و مخاطبان لوکسپسند ممکن است نسبت به استفاده از همان پلتفرمی که در خودرو اقتصادی B10 با قیمت پایه ۱۳٬۸۵۰ دلار به کار رفته، دیدگاه منفی داشته باشند. این مسئله ممکن است اعتبار و جایگاه لوکس برند هونگچی را در نگاه برخی مشتریان خدشهدار کند و بازاریابی برای چنین محصولاتی را با دشواریهایی همراه سازد.