مقایسه یاماها XMAX و هوندا فورزا؛ شتاب بیش‌تر در مقابل هندلینگ بهتر

مقایسه یاماها XMAX و هوندا فورزا
مقایسه یاماها XMAX و هوندا فورزا

هوندا فورزا ۲۵۰ و یاماها ایکس‌مکس ۲۵۰ از بهترین اسکوترهای لوکس در بازار ایران هستند. طراحی های جذاب، فضای ذخیره‌سازی کافی و عملکرد مطلوب با مصرف سوخت کم از ویژگی‌های اصلی آن‌ها هستند، البته در نسخه های جهانی هر دو مدل قیمت های اقتصادی جذابی دارند که به همین دلیل این مدل‌ها انتخاب بسیاری از موتورسواران در سرتاسر جهان هستند!






در سراسر جهان اسکوترهای ماکسی با حجم موتور متوسط  بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ سی‌سی بسیار معقول هستند و از جمله محبوب‌ترین‌ها به شمار می‌روند.

برخی برندها در تجهیزات و فناوری به شدت سرمایه‌گذاری می‌کنند، برخی دیگر در زمینه پیشرانه هیجان‌انگیز هستند، مانند ب‌ام‌و C 400 X. برخی دیگر تقریباً بدون تغییر برای سال‌ها باقی مانده‌اند، زیرا با ارائه یک ترکیب برنده توانسته اند بازار را در دست بگیرند؛ اما در این میان برخی مدل ها با این‌که ترکیب فوق العاده ای از طراحی و مشخصات فنی را ارائه می دهند اما برای این‌که از کورس رقابت عقب نمانند، مجبورند هر چند سال یک‌بار به‌روزرسانی هایی بر روی مدل های خود ارائه کنند تا بتوانند مشتریان را به خود جذب کنند.

مقایسه طراحی هوندا فورزا و یاماها ایکس مکس

در بخش طراحی هوندا فورزا در نمای جلویی نسبت به یاماها ایکس مکس طراحی شلوغ تری دارد؛ چراغ های فوراز Vشکل هستند و چراغ های ایکس مکس نیو به شکل حرف X هستند که با الهام از نام این موتور طراحی صورت گرفته است. مزیت فورزا نسبت به ایکس مکس در این بخش شیلد یا شیشه جلو برقی با قابلیت تنظیم ارتفاع است که ایکس مکس چنین آپشنی ندارد.

در نمای کناری دو موتورسیکلت بی شباهت به یکدیگر نیستند و هر دو از طراحی نسبتاً مشابهی برخودار هستند، مخصوص بخشی که پاهای راکب قرار می گیرد و درِ باک سوختی که وسط جا پایی در هر دومدل تعبیه شده است که به تبع فضای زیر زین را دو برابر می کند. در بخش زیر زین هر دو موتورسیکلت فضای ذخیره سازی مشابهی دارند و در این فضا دو کلاه کاست فک‌دار به راحتی جای می گیرد.

در نمای عقب به نظر میاد که هوندا فورزا نسبت به ایکس مکس طراحی جذاب تر و به‌روزتری داشته باشد و چراغ خطر با نوارهای نئونی شکل بسیار نمای عقب این موتورسیکلت را بروز و جذاب کرده است. زین هر دو موتورسیکلت دوتکه است اما برای ایکس مکس شکل جداسازی زین به نحول بهتری انجام شده است.

یاماها ایکس‌مکس با رینگ‌های آلومینیومی ۱۴ اینچی در عقب و ۱۵ اینچی در جلو طراحی شده است. در عوض، فورزا نیز از رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی در قسمت جلو و رینگ ۱۴ اینچی در عقب بهره می‌برد.

صفحه کیلومتر هوندا شامل دو صفحه آنالوگ بزرگ است که در مرکز آن یک کامپیوتر سفری کوچک سایر اطلاعات موتورسیکلت را نمایش می دهد، اما یاماها ایکس مکس نیو یک صفحه نمایش TFT رنگی دارد که قبلیت اتصال به گوشی و امکان بازدید پیام های گوشی در آن وجود دارد که همین موضوع یکی از مزیت های ایکس مکس نسبت به فورزا است. البته کیلومتر فورزا هم از سیستم Honda Roadsync بهره مند است که به شما امکان می‌دهد تماس بگیرید، پیام ارسال کنید و نوتیف های گوشی را بخوانید.

مقایسه مشخصات فنی هوندا فورزا و یاماها ایکس مکس نیو

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، هر دو موتور به یک پیشرانه ۲۵۰ سی‌سی مجهز هستند. حجم دقیق موتور یاماها ایکس‌مکس ۲۴۹.۸ سی‌سی بوده و از نوع تک‌سیلندر، ۴ زمانه و ۴ سوپاپ است. سیستم خنک‌کننده این موتور به‌وسیله آب عمل می‌کند. قدرت تولیدی آن ۲۲.۵ اسب بخار و گشتاور آن ۲۴.۵ نیوتن‌متر در دور موتور ۵۵۰۰ است که اعداد منطقی و مناسبی به نظر می‌رسند. انتقال قدرت در این موتور از طریق یک گیربکس CVT و با استفاده از تسمه به چرخ عقب منتقل می‌شود. موتورهای یاماها معمولاً در شتاب‌گیری نسبت به رقبای هم‌حجم خود عملکرد بهتری دارند و یاماها ایکس‌مکس نیز از این قاعده مستثنا نیست. عملکرد پیشرانه این موتور باعث شده است یاماها از سیستم کنترل کشش (ترکشن کنترل) در این مدل استفاده کند. ایکس‌مکس ظرف ۱۴ ثانیه با یک سرنشین به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و اگر ادامه دهید، حداکثر سرعت ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت را ثبت خواهید کرد که با توجه به وزن ۱۸۱ کیلوگرمی این موتور، رقم قابل قبولی است. همچنین، مصرف سوخت این موتور ۳.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

جدیدترین نسخه فورزا در بازار ایران از یک پیشرانه ۲۵۰ سی‌سی تک‌سیلندر، چهار سوپاپ و چهارزمانه برخوردار است که توان تولیدی آن ۲۲ اسب بخار و گشتاور آن ۲۲.۶ نیوتن‌متر است. این موتور نیز مانند یاماها از سیستم خنک‌کننده آب با رادیاتور استفاده می‌کند. انتقال قدرت به چرخ عقب از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT و با کمک تسمه انجام می‌شود. وزن این موتور به ۱۸۵ کیلوگرم می‌رسد و با توجه به سنگینی بیش‌تر، شتاب آن کمی کندتر از یاماهاست. در شرایط ایده‌آل، این موتور می‌تواند صفر تا صد را در مدت ۱۵ ثانیه طی کند و حداکثر سرعت آن به ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. ظرفیت باک این موتور ۱۱.۷ لیتر است و با مصرف ۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، می‌توانید حدود ۴۰۰ کیلومتر را با آن طی کنید.

ترمزهای هوندا فورزا و یاماها ایکس‌مکس هر دو به سیستم دیسکی با تکنولوژی ABS مجهز هستند، که ایمنی بالایی در ترمزگیری فراهم می‌کند. سیستم تعلیق هوندا در قسمت جلو از نوع جفت تلسکوپی و در عقب از یک جفت کمک‌فنر معمولی تشکیل شده است. ما در ادامه به بررسی دقیق‌تر عملکرد ترمزها و کمک‌فنرها خواهیم پرداخت و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

در یاماها ایکس‌مکس نیز سیستم تعلیق جلو از نوع جفت تلسکوپی است و در عقب یک جفت کمک‌فنر معمولی به کار رفته است. این ترکیب به همراه وزن بالای موتور و لاستیک‌های عریض، سواری نرمی را برای راکب فراهم می‌کند، هرچند که احساس کوبش‌ها نیز به خوبی حس می‌شود. ترمزهای دیسکی یاماها در هر دو چرخ با سیستم ABS، کنترل مناسبی را در شرایط مختلف ارائه می‌دهند.

جمع بندی

در کل دو موتورسیکلتی که در این مقاله با یکدیگر مقایسه شدند، یعنی هوندا فورزا ۲۵۰ و یاماها ایکس مکس ۲۵۰ دو مدل جذاب و پرطرف‌دار در بازارهای جهانی هستند که ایکس مکس از شتاب بهتری برخوردار است و فورزا به دلیل ارتفاع کم‌تر هندلینگ و سواری بهتری دارد. هر دو مدل قیمت های مقرون به صرفه ای در کلاس اسکوترهای ماکسی دارند، اما متاسفانه در بازار ایران هوندا قیمتی بالای یک میلیارد تومان دارد و ایکس مکس نیو هم قیمتی نزدیک به ۸۰۰ میلیون تومان دارد که در بازار ایران به محصولاتی بسیار گرون و خاص تبدیل شده اند.

source

توسط khodrocamp.ir