ماک پایونیر؛ سلطان جدید آمریکایی

ماک پایونیر یکی از جدید ترین سری‌های این برند خوشنام و بزرگ است. پایونیر برای رقابت با دیگر کشنده‌های قدرتمند آمریکایی روانه بازار شده است. 






کمپانی مک یا همان ماک یکی از بزرگترین و شناخته شده ترین برند های فعال در زمینه ساخت و تولید خودروهای کار و تجاری در سراسر دنیاست. این برند آمریکایی در ایران هم سال‌های قبل حضور قدرتمندی داشت اما اکنون بخاطر دلایلی امکان حضور در جاده های کشورمان را متاسفانه ندارد. 

ماک (Mack Trucks) برای اولین بار در سال ۱۹۰۰ میلادی آغاز به کار کرد و از همان ابتدا به ساخت کامیون ها و کشنده های مختلف پرداخت تا بتواند طیف وسیعی از سلایق را پوشش دهد. امروزه این برند آمریکایی بزرگ همچنان با تولید کشنده‌های مختلف سبد محصولاتش را گسترده‌تر کرده و کماکان یکی از غول‌های صنعت کشنده‌ها و کامیون‌ هاست. 

سری پایونیر (Pioneer) جدیدترین سری از محصولات برند ماک بوده که چندی پیش رسما رونمایی شد. این سری ماک به صورت اختصاصی برای مسافت‌های طولانی و بین شهری ساخته شده و در بسیاری بخش‌ها یک کشنده مدرن و بروز محسوب می‌شود. نکته قابل توجه اینجاست که ماک پایونیر جایگزین سری Anthem شده و حالا پرچمدار این برند محسوب می‌شود. 

طراحی ظاهری

ماک پایونیر در بخش ظاهری با اینکه طراحی بروزی پیدا کرده اما همچنان همان قلدر بودن همیشگی ماک را در DNA خود حفظ کرده است. مشخصا با کشنده‌ای روبروییم که برای بازارهای آمریکایی و برخی کشورهای دیگر بوده و به همین دلیل یک دماغه بزرگ و عضلانی دارد. چراغ‌های اصلی به سبک این مدل کشنده‌ها روی گلگیر‌های تنومند طراحی شده و به خاطر دارا بودن خطوط تند و تیز چهره مدرنی را به کامیون بخشیده‌اند. 

کل قسمت دماغه جلو مختص جلو پنجره بزرگ این کشنده بوده که با خطوط کرومی نیز همراه شده و در دل خود نوشته MACK را جای داده است. همانطور که پیشتر اشاره کردیم این کامیون کاملا مختص مسافت‌های طولانی بوده و چه از نظر طول و چه از نظر ارتفاع بسیار کشیده و مرتفع طراحی شده تا فضای کابین به اوج خود برسد. همچنین در بخش جانبی هم خبری از آینه‌های اصلی سنتی نیست و دوربین جایگزین آن به صورت فابریک شده است. 

ماک در طراحی ظاهری این کشنده اوج دقت و مهندسی خود را به کار گرفته تا محصولی تولید کند که از نظر آیرودینامیکی بسیار بهتر از قبل باشد. نکته جالب توجه برای پایونیر این است که حتی نشان بولداگ معروف ماک هم در این کشنده از نو طراحی شده تا علاوه بر جنبه تزئینی از نظر آیرودینامیک هم بر روی بهبود ضریب درگ اثر گذار باشد! 

کابین

ماک پایونیر در بخش کابین و طراحی داخلی هم کشنده‌ای است که هیچ چیزی را برای راننده و سرنشین کم نگذاشته است. در داشبورد میانی که به سبک تمام کامیون‌ها از وسط به سمت راننده کشیده شده است کلیدهای فیزیکی فراوانی را شاهدیم که هر کدام از آنها بخشی از کشنده یا آپشن خاصی را کنترل می‌کنند. علاوه بر این کلیدها یک صفحه نمایش بزرگ و عریض برای سیستم مالتی مدیا و پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع هم قرار دارند. 

مقابل راننده یک فرمان دو شاخه مولتی فانکشن D کات تعبیه شده که ظاهر جالب و جذابی دارد. همچنین صفحه کیلومتر شمار ماک پایونیر هم به صورت تمام دیجیتالی است و تمامی اطلاعات مورد نیاز را به راننده نمایش می‌دهد. همانطور که پیشتر ذکر کردیم پانیور ابعاد بسیار بزرگ و کشیده‌ای دارد که این ابعاد در داخل کابین خود را نشان می‌دهند. 

پشت سر راننده فضای بزرگ و نسبتا مرتفعی حکم فرماست که تمام امکانات یک خانه لوکس البته در حد امکان در آن حضور دارد. مواردی مانند تخت خواب بزرگ، چندین فضا برای قرار دادن وسایل، ماکروویو، یخچال، تلویزیون و … که برای راحتی بیشتر راننده و سرنشین هستند.  نکته قابل توجه دیگر کابین ماک پایونیر متریال با کیفیتی است که در جای جای اتاق مورد استفاده قرار گرفته است. 

مشخصات فنی

ماک پایونیر با نسخه‌های مختلفی وارد بازار خواهد شد که با دو موتور MP13 و MP13HE همراه شده‌اند. مدل‌هایی که به موتور MP13 مجهز شده‌اند قدرت‌هایی بین ۴۱۵ تا ۵۱۵ اسب بخار دارند و گشتاور آنها هم مابین ۲۲۳۷ تا ۲۶۴۴ نیوتن متر خواهد بود. 

پایونیرهایی هم که به موتور MP13HE مجهز شده باشند قدرت‌هایی بین ۴۱۵ تا ۵۰۵ اسب بخار را خواهند داشت. گشتاور این مدل‌ها هم از ۲۳۷۲ نیوتن متر تا ۲۶۴۴ نیوتن متر خواهند بود. گیربکس تمام مدل‌های پایونیر هم نسل جدید گیربکس‌های M Drive ماک هستند که عملکرد بسیار بهتری در تعویض دنده‌ها و سواری دارند. 

source

توسط khodrocamp.ir