به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، قطعه‌سازان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های زنجیره‌تامین خودروسازی و عاملی کلیدی در اقتصاد کشور، طی سال‌های اخیر با بحران‌های گسترده روبه‌رو شده‌اند. از مشکلات تامین نقدینگی گرفته تا نوسانات ارزی، فرسودگی زیرساخت‌ها و فشارهای ناشی از سیاستگذاری‌های کلان، شرایط این صنعت روزبه‌روز پیچیده‌تر و دشوارتر شده است.

بیشتر بخوانید:  بحران ارزی قطعه‌سازان خودرو؛ خطری بزرگ‌تر از تحریم‌ها!

چالش‌هایی که نه‌تنها تولید را با مخاطره مواجه کرده، بلکه فضای کسب‌وکار در این صنعت و حتی چشم‌انداز توسعه، صادرات و رشد اقتصادی کشور در این حوزه را روزبه‌روز مبهم‌تر و دشوارتر می‌کند.

قطعه سازان معتقدند روند مشکلات از سال گذشته، به‌ویژه در شش ماهه دوم سال با افزایش شدید نرخ ارز به اوج خود رسید و از آن زمان هر ماه بر مشکلات و محدودیت‌ها افزوده شده است.

فعالان صنعت قطعه سازی معتقدند فشار سنگینی که افزایش شدید نرخ ارز در سال گذشته بر زنجیره‌تامین صنعت‌ خودرو وارد کرد هزینه تهیه مواداولیه مانند فولاد، آلومینیوم، مس و محصولات پتروشیمی را به‌طور چشمگیری افزایش داده است که ضرورت اصلاح قیمت‌گذاری خودرو و حذف سیاست‌های دستوری را آشکارتر از گذشته می‌کند.

کارشناسان تاکید می‌کنند تنها با آزادسازی قیمت‌هاست که می‌توان علاوه بر رفع مشکلات و موانع تولید قطعه سازان، زمینه رقابت‌پذیری و توسعه پایدار در صنعت‌ خودرو را فراهم ساخت که آن‌هم بدون تغییرات اساسی در رویکردهای اقتصادی، قابل دستیابی نخواهد بود.

نقش کلیدی زنجیره خودروسازی بر اقتصاد کلان کشور

در این خصوص یکی از فعالان صنعت قطعه سازی کشور نیز با تایید مشکلات ناشی از قیمت گذاری دستوری بر صنعت خودرو و قطعه سازی کشور معتقد است که قیمت‌گذاری دستوری به‌شکل غیرمنصفانه‌ای سود حاصل از فروش محصولات را به‌سمت واسطه‌ها و دلال‌ها هدایت کرده و این جریان فشار سنگینی را نیز به قطعه‌سازان وارد کرده است.

به گفته رضا رضایی؛ اگر قرار باشد قیمت مواداولیه آزاد باشد، قیمت خودرو نیز باید آزاد شود و این دو مساله باید مدیریت شوند؛ هرچند این امر ممکن است خودروسازان را در فروش با چالش مواجه کند، اما آن‌ها می‌توانند از روش‌های نوین فروش همچون فروش لیزینگی یا اقساطی، همان‌طور که در دهه‌های گذشته انجام شده است، استفاده کنند.

این پیشکسوت صنعت قطعه سازی در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو با تاکید بر مشکلات نقدینگی قطعه سازی و موانعی که بر سر راه توسعه این بخش مهم اقتصادی و استراتژیک قرار دارد، تصریح کرد: مشکلات موجود نه فقط جنبه اقتصادی بلکه جنبه‌های توسعه و ارتقای تکنولوژی و آینده در این صنعت استراتژیک را با چالش مواجه کرده است.

رضایی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های قطعه‌سازی نیازمند نوسازی و نوآوری است، اضافه کرد: برای اینکه کیفیت و بهره‌وری در این صنعت افزایش یابد باید تجهیزات و سخت‌افزارهای قطعه‌سازان نوسازی شود که بدون شک مستلزم حمایت از تولیدکنندگان و همراهی بانک‌ها و سایر نهادهاست.

اصلاح ساختارها و حذف سیاست‌های دستوری؛ نردبان رشد اقتصادی

وی با تاکید بر این که بانک‌ها و تولید باید مانند دو بال، رشد اقتصادی را فراهم کنند، تصریح کرد: حل مشکلات صنعت قطعه سازی و خودروسازی در کنار همراهی بانک‌ها منوط به اصلاح ساختارها و سیاست‌گذاری‌هاست و انتظار می‌رود دولت‌ مردان به اهمیت استراتژیک این صنعت در تامین اشتغال و رشد اقتصادی در کشور توجه جدی‌تری داشته باشند.

این فعال در صنعت قطعه سازی کشور در ادامه، مشکلات تامین انرژی را یکی از چالش‌های اساسی قطعه سازان نام برد و افزود: مسائل مربوط به تامین برق و گازوئیل ازچالش‌هایی است که هزینه‌های قطعه‌سازان را به‌شکل قابل‌ ملاحظه‌ای افزایش داده است. متاسفانه قطعی برق و نبود مدیریت درست در تامین انرژی باعث توقف در فرایند تولید و عملکرد ماشین‌آلات و نیروهای انسانی شده و هزینه‌های سربار تولید را به شدت افزایش داده است و باعث شده بسیاری از قطعه‌سازان برای تامین مالی به بازار آزاد متوسل شوند که این مساله به تنهایی منجر به افزایش هزینه‌های تولید می‌شود.

راه عبور از بحران مالی قطعه سازان چیست؟

به گفته رضایی هم‌اکنون بروز مشکلات در زمینه تامین مواداولیه، عدم‌ثبات مولفه‌های اقتصادی، نرخ ارز و کمبود نقدینگی از مهم‌ترین مسائل قطعه سازان به‌شمار می‌روند و برای حل این بحران‌ها ابتدا باید موضوع قیمت‌گذاری خودرو را حل کنیم زیرا تا زمانی که خودروسازان از زیان‌دهی خارج نشوند، مشکلات پابرجا خواهند بود. علاوه‌بر آن، باید سازوکار نرخ‌گذاری مواداولیه اصلاح شود چراکه قیمت این مواد هم به‌دلیل کمبود تولید و هم به‌دلیل نرخ‌گذاری غیرشفاف، نسبت به نرخ جهانی بالاتر است.

این پیشکسوت صنعت قطعه سازی در پایان با یادآوری تاثیر بی‌ثباتی در نقدینگی، تاخیر در پرداخت‌ها، مشکلات ارزی و افزایش هزینه‌های انرژی بر قطعه سازان، تغییرات بنیادی در سیاست‌های اقتصادی و ارزی را لازمه عبور از بحران در صنعت قطعه سازی کشور دانست و تاکید کرد: متاسفانه سیاست‌های اشتباه در داخل چنین وضعیتی را ایجاد کرده است. با وجود این‌که بسیاری از قطعه‌سازان در چنین شرایطی دچار ناامیدی شدند اما همچنان جامعه قطعه‌سازی و پرچم‌داران این صنعت با امید به تغییر در سیاست‌ها تلاش می‌کنند بر مشکلات فائق آیند.

source

توسط khodrocamp.ir