دستور شورای رقابت به آزادسازی قیمت گذاری و فروش خودروهای وارداتی

شرایط فروش خودروهای وارداتی دی
شرایط فروش خودروهای وارداتی دی

شورای رقابت طی مصوبه جلسه ۷۳۰ دستور داد تا قیمت گذاری و نحوه عرضه و فروش خودروهای وارداتی آزاد (خارج از سامانه یکپارچه) شود.






طبق مصوبه جلسه ۷۳۰ شورای رقابت، زین‌پس خودروهای وارداتی به‌صورت آزاد و توسط شرکت‌های واردکننده قیمت‌گذاری خواهند شد و عرضه آن‌ها نیز دیگر توسط سامانه یکپارچه نخواهد بود.

متن نامه شورای رقابت به شرکت‌های واردکننده:

(( پیرو نامه شماره ۵۰۰۳۹۵۹ مورخ ۱۴۰۴/۱/۲۸ موضوع ابلاغ تصمیمات جلسه مورخ ۱۴۰۴/۱/۱۷ ستاد تنظیم بازار در خصوص خودروهای سوای وارداتی در موضوعات تعیین قیمت (ارائه مستندات و مدارک مثبته خودروهای وارداتی پس از تکمیل واردات و ترخیص از گمرک به این سازمان برای بررسی و ارائه گزارش به کارگروه تنظیم بازار) و نحوه عرضه (عرضه در سامانه شفاف مورد تایید وزارت صمت) ضمن تاکید بر رعایت موارد لازم ذکر شده اعلام می‌دارد؛ شورای رقابت بر اساس مصوبات جلسه ۷۳۰ مورخ ۱۴۰۳/۱۲/۲۱ خودروهای وارداتی را از شمول دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری مصوبه ۵۴۳ (با اصلاحات بعدی) مستثنی نموده است. فلذا محدودیت‌های ماده ۴ (شرایط طرف تقاضا) دستورالعمل یادشده از تاریخ ۱۴۰۳/۱۲/۲۱ برای متقاضیان این خودروهای قابلیت اعمال ندارد. ))

طبق این مصوبه شورای رقابت به‌طورکلی قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی را از حالت دستوری خارج کرده و از طرفی دیگر نحوه عرضه و فروش این دست خودروها را نیز برعهده شرکت‌های واردکننده قرار داده. در جناح دیگر اما ستاد تنظیم بازار با خروج قیمت‌گذاری خودروها از حالت دستوری مخالفت کرده و اذعان داشته که همچنان خودروهای وارداتی می‌بایست در سامانه یکپارچه به فروش برسند.

حال سوال این است که ستاد تنظیم بازار چگونه می‌تواند با دستور شورای رقابت که ارگانی فرا قوه‌ای است مخالفت کند و همچنان قیمت‌گذاری و نحوه عرضه را به‌صورت دستوری و با نظارت وزارت صمت به‌پیش ببرد.

در این میان مهدی ضیغمی، مدیر پروژه واردات وزارت صمت، در حمایت از تصمیم ستاد تنظیم بازار اعلام کرد که قیمت‌گذاری همچنان تحت‌نظر سازمان حمایت باقی خواهد ماند و عرضه خودروها نیز در بستر سامانه یکپارچه صورت خواهد گرفت.

بهتر است بدانید که این دو جبهه موافقت کامل بر عدم اجرای محدودیت برای خریداران هم نظر هستند و به همین دلیل زین‌پس دیگر نیازی نیست تا خریدار شروط نداشتن پلاک فعال، عدم خرید از خودروسازان دولتی و خصوص و همچنین بلوکه کردن مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را دارا باشد.

به‌این‌ترتیب باید دید که در ادامه آیا ستاد تنظیم بازار، شورای رقابت و به‌طورکلی وزارت صمت از دستور مصوبه جلسه ۷۳۰ شورای رقابت تمکین خواهند کرد یا قرار است به‌زودی با مشکلات زیادی در زمینه واردات خودرو روبه‌رو شویم.

یکی از مهم‌ترین نتایج این عدم هماهنگی میان شورای رقابت و وزارت صمت در عرضه اخیر سامانه یکپارچه مشهود بوده است؛ زیرا با گذشت حدود ۲ ماه از آخرین فروش سامانه، تقریباً هیچ شرایط فروش دقیقی از سوی شرکت‌ها اعلام نشده؛ زیرا قیمت نهایی خودروها مشخص نیست.

لازم به ذکر است که همه مشتریان سامانه یکپارچه که قبل شروع سال ۱۴۰۴ اقدام به خرید خودرو وارداتی کرده بودند مشمول دستور جدید شورای رقابت نخواهند شد و قیمت تعیین شده و اعلامی توسط سازمان حمایت برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

در پایان می‌توان نتیجه گرفت که هم اکنون طرفین شورای رقابت و وزارت صمت فقط بر یک موضوع و آن هم عدم اجرای محدودیت برای خریدار خودروهای وارداتی تفاهم دارند. اما مسئله قیمت‌گذاری و نحوه عرضه همچنان موجب اختلاف شده که البته باتوجه‌به قدرت شورای رقابت، به‌احتمال زیاد دستور این ارگان عملی شود و شاهد قیمت‌گذاری آزاد خودروهای وارداتی توسط شرکت‌های واردکننده و عرضه آن‌ها به‌صورت آزاد در شبکه نمایندگی‌ها باشیم.

مصوبه جلسه 730 شورای رقابت
مصوبه جلسه ۷۳۰ شورای رقابت

source

توسط khodrocamp.ir