وعده پوچ کاهش قیمت تویوتا؛ ارزانی پیشکش، جلوی گرانی را بگیرید

تحویل کرولا کراس
تحویل کرولا کراس

آذر ماه سال گذشته مدیر پروژه واردات خودرو رسماً اعلام کرد که قرار است قیمت تمامی تویوتاها در سامانه کاهش یابد اما تا کنون نه تنها چنین اتفاقی رخ نداد بلکه شاهد افزایش قیمت نیز بودیم.






واردات تویوتا به کشور یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی بود که علاقه‌مندان به محصولات بی‌آزار این برند، سال‌ها منتظرش بودند. بالاخره در ۱۴۰۲ محصولاتی همچون کرولا و لوین وارد کشور شدند و طبق انتظاری که می‌رفت، به‌شدت مورد استقبال خریداران سامانه‌ای و مشتریان بازار آزاد قرار گرفتند.

روند واردات و عرضه تویوتا به کشور در بهترین حالت خود انجام می‌شد و دو سدان کرولا و لوین بیشترین سهم از کل خودروهای وارداتی را به خود اختصاص داده بودند. در نتیجه اهمیت و پرفروش بودن تویوتا در بازار ایران، سایپا نیز تصمیم گرفت تا به جمع واردکنندگان محصولات این خودروساز ژاپنی بپیوندد.

مدیرعامل وقت این شرکت، محمدعلی تیموری، در اولین اطلاع‌رسانی‌های خود بیان کرده بود که قرار است در راستای واردات خودروهای دست‌دوم به کشور، کرولا دست‌دوم توسط سایپا از ژاپن وارد و در بازار ایران عرضه شود. این اتفاق شدنی نبود؛ زیرا تولیدات مخصوص بازار ژاپن همگی فرمان راست بودند و امکان تردد آن‌ها در ایران وجود نداشت. البته قانون واردات خودروهای دست‌دوم نیز هیچ‌وقت عملی نشد تا سایپا به سراغ خودروهای صفر تویوتا برود.

این شرکت در اولین گام یک نمونه کرولا هیبرید فول را در نمایشگاه خودرو مشهد سال ۱۴۰۳ به نمایش در آورد؛ اما در سفارش‌گذاری به سراغ نسخه الیت رفت و موفق شد تا ارزش گمرکی کمتری برای آن ثبت کند.

به دنبال این قضیه سازمان حمایت و شورای رقابت ارزش گمرکی‌های جدید را برای تویوتاهای وارداتی در نظر گرفتند و مهدی ضیغمی، مدیر پروژه واردات خودرو وزارت صمت، نیز در آذرماه ۱۴۰۳ رسماً اعلام کرد که قرار است تمامی مدل‌های تویوتا در سامانه ارزان‌تر از گذشته به فروش برسند. ایشان در ادامه خاطرنشان کردند که تمامی واردکننده‌های تویوتا می‌بایست خودروهایی باارزش گمرکی هم اندازه و کمتر از مقداری که تعیین شده بود را در سامانه عرضه کنند. در نتیجه این اتفاق، مهدی ضیغمی سیگنال انحصاری شدن واردات تویوتا در ایران را داد.

بیشتر بخوانید
تویوتاهای وارداتی ارزان می شوند / دلیل آن چیست؟
قیمت وارداتی ها کاهش پیدا می کند ؛ گام اول با تویوتا

تویوتا کرولا کراس هیبرید
تویوتا کرولا کراس هیبرید

حال اما با گذشت حدود ۵ ماه از این صحبت‌ها نه‌تنها قیمت فروش تویوتا در سامانه کاهش نیافته؛ بلکه نسبت به گذشته نیز گران‌تر شده است. به‌عنوان‌مثال کرولا کراس هیبرید که با قیمت ۲ میلیارد و ۳۴۵ میلیون تومان به فروش می‌رسید نسبت به گذشته حدود ۳۳۰ میلیون تومان گران‌تر شد و قرار است با حدود ۲ میلیارد و ۶۷۵ میلیون به دست خریداران برسد.

بیشتر بخوانید
قیمت جدید تویوتا کرولا توربو اعلام شد؛ کاهش قیمتی در کار نیست
فروش تویوتا پایین تر از قیمت جهانی! ؛ بازی وارد کننده جدید در بازار خودرو

این اتفاق برای نسخه بنزینی کرولا کراس نیز رخ داد و برخلاف پیش‌بینی‌ها قیمت‌گذاری ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومانی برایش صورت‌گرفته است.

در نتیجه قیمت‌های اعلامی جدید این سوال پیش می‌آید که دقیقاً منظور وزارت صمت از ارزان‌تر شدن تویوتاها چه بود؟ آیا فقط کرولاهای بدون آپشن وارد شده توسط سایپا قرار بود ارزان‌تر اعلام شوند؟

به‌این‌ترتیب باید نتیجه گرفت که وزارت صمت و مدیر پروژه واردات موفق به کاهش قیمت مدل‌های مختلف تویوتا در بازار ایران نشدند؛ زیرا ارز مرجع برای واردات خودرو حدوداً ۳ برابر شد و از طرفی دیگر ارزش‌گذاری گمرکی تویوتاها نیز مطابقتی با اعدادی که اعلام شده بود نداشت و به همین دلیل کاهش قیمتی برای فروش در سامانه رخ نداد و حتا برخی مدل‌ها حدود ۳۰۰ میلیون نسبت به قبل گران‌تر نیز شدند.

در پایان باید خاطرنشان کرد که وعده کاهش قیمت فروش تویوتاها در سامانه تحقق نیافت و حتا یک دستگاه خودرو نیز باارزش گذاری‌هایی که وزارت صمت اعلام کرده بود به دست مردم نرسید.

حال انتظار می‌رود که مسئولان مربوطه پس از ارائه وعده‌های پوچ درباره ارزان‌شدن خودروهای وارداتی، حداقل مانع افزایش قیمت فروش از سوی سازمان حمایت شوند و امکان خرید خودرو وارداتی با قیمت معقول را برای مردم به وجود بیاورند.

source

توسط khodrocamp.ir