ب ام و R 1300 RT مدل 2026؛ رقیب اصلی هوندا گلدوینگ

ب ام و (BMW Motorrad) به تازگی از نسخه جدید موتورسیکلت جذاب خود در کلاس تورینگ، که سال هاست در این کلاس حضور دارد، رونمایی کرده است.
مدلهای باکسر RT ب ام و از دهه ۱۹۷۰ استانداردی برای موتورسیکلتهای تورینگ بودهاند و نزدیک به نیم قرن پس از معرفی نسل اول، مدل جدید R 1300 RT بزرگترین بازطراحی این موتورسیکلت در طول عمر خود است. ب ام و فناوری و امکانات بیشتری را به موتورسیکلتی که به خاطر این ویژگیها شناخته شده، افزوده است.
چند سالی است که ب ام و پیشرانه باکسر جدید ۱۳۰۰ سیسی را در مدل R 1300 GS معرفی کرده است، بنابراین طبیعی است که مدل های بیشتری در خط تولید ب ام و با این پیشرانه عرضه شوند. مدل نیکد R 1300 R اوایل این ماه معرفی شد و حالا R 1300 RT به خط تولید اضافه شده است.


زیرساختهای اساسی دقیقاً همان چیزی هستند که از آن انتظار میرود. موتور باکسر دقیقاً مشابه نسخهای است که در مدلهای R 1300 GS ،GS Adventure و R 1300 R دیده میشود و قدرتی معادل ۱۴۵ اسب بخار و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
این اعداد ۹ اسب بخار و ۴.۵ نیوتن متر بیشتر از مدل قدیمی ۱۲۵۲ سیسی R 1250 RT هستند، اما تغییر نسبی در خروجی نشاندهنده تغییرات زیادی است که موتور داشته است. طراحی کلی موتور دستخوش تغییراتی بوده است، به طور مثال، سیستم انتقال قدرت از پشت موتور به نقطهای جدید در زیر آن منتقل شده است، که منجر به یک سیستم محرکه کوتاهتر و سبکتر میشود.
نه تنها قطر سیلندر بزرگتر است، بلکه کورس نیز ۳ میلیمتر کوتاهتر از قبل است، که این موتورها را به نسل کاملاً جدیدی از باکسرهای ب ام و تبدیل میکند. مانند R 1250، سیستم خنککنندگی ترکیبی از هوا و آب است و سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ های ShiftCam ب ام و که بین دو پروفیل ورودی مختلف تغییر میکند، بهصورت استاندارد نصب شده است.
شاسی نیز از تفکر نوین موجود در R 1300 GS پیروی میکند و طراحی لولهای فولادی که برای نسلهای متوالی باکسرهای ب ام و استفاده میشد، کنار گذاشته شده است و به جای آن یک فریم اصلی از ورق فولادی پرس و جوش دادهشده به کار رفته است که یک فریم پشتی آلومینیومی به آن متصل است.


در مدل RT، تعلیق بهصورت استاندارد با سیستم تعلیق الکترونیکی Dynamic ESA ب ام و ارائه میشود و گزینه ارتقا به سیستم Dynamic Chassis Adaption (DCA) وجود دارد که میتواند تنظیمات شاسی را با لمس یک دکمه بین حالت اسپرت (بالا بردن عقب برای افزایش شتاب موتور) و حالت تورینگ، که عقب موتورسیکلت را پایین میآورد و به سواری نرم تر کمک می می کند.
گزینههای دیگر شامل دستیار رانندگی ب ام و است که رادار را برای کنترل کروز فعال (ACC) و همچنین سیستمهای هشدار تصادف جلو (FCW)، هشدار تصادف عقب (RECW) و هشدار تغییر لاین (LCW) اضافه میکند. مجموعه وسیع گزینهها همچنین شامل بستههای صوتی، انواع صندلیهای مختلف (همه دارای آپشن گرمکن) و توانایی تقویت سه حالت رانندگی استاندارد موتورسیکلت با دو تنظیم اضافی با انتخاب بسته Riding Modes Pro است.
مانند سایر مدلهای R 1300، مدل RT نیز گزینه انتقال دستی خودکار ASA ب ام و را دارد که کلاچ و تغییردهنده معمولی را با دو عملگر الکترومکانیکی و یک کامپیوتر برای کنترل آنها جایگزین میکند. حالت کاملاً خودکار “D” و تنظیم دستی “M” وجود دارد که به شما اجازه میدهد خودتان با استفاده از تغییر دنده با پا که احساس آشنایی دارد، دنده را تغییر دهید، هر چند این فقط بهصورت الکترونیکی است و بیشتر شبیه به یک تعویض دنده مجازی است.
صفحه نمایش بزرگ ۱۰.۲۵ اینچی TFT که قابلیت اتصال گوشی هوشمند به آن وجود دارد و می توان از طریق آن سیستم ناوبری را به طور کامل کنترل کرد.
با توجه به اندازه و سطح تجهیزات RT، وزن ادعایی ۲۸۰ کیلوگرم بهنظر کاملاً معقول به نظرمیرسد. همچنین بهطور قابل توجهی سبک تر از K 1600 GT با وزن ۳۴۰ کیلوگرم است و از آنجا که موتور باکسر ۱۳۰۰ سیسی جدید فقط ۱۵ اسب بخار از موتور ۱۶۰ اسب بخاری K 1600 کمتر است، R 1300 RT نسبت قدرت به وزن بهتری نسبت به برادر بزرگترش ارائه میدهد.


ب ام و چهار نسخه از این موتورسیکلت را به همراه مجموعهای پکیج های جانبی عرضه کرده است. سطح ابتدایی با رنگ سفید آلپاین و یک اگزوز فولادی برسخورده است. نسخه بعدی مدل Triple Black در رنگ مشکی متالیک است، با اگزوز کروم تیره. مدل Impulse در رنگ آبی متالیک با اگزوز کروم تیره، دیفیوزرهای جانبی و یک مخزن سوخت آلومینیومی برسخورده است. در نهایت، نسخه ۷۱۹ Camargue در بالاترین سطح با رنگ متالیک Blue Ridge Mountain و خطوط دستی رنگآمیزی شده است، با اگزوز کروم، رینگ های خاص Option 719 و یک بسته از قطعات آلومینیومی ماشینکاری شده ارائه میشود.
ب ام و ب ام و R 1300 RT ب ام و R 1300 RT مدل 2026
source