هوندا GT؛ سدان برقی اسپرت با طعم آینده در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۵

هوندا GT
هوندا GT

هوندا در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۵ از دو مدل جی‌ای‌سی هوندا GT و دانگ‌فنگ هوندا GT رونمایی کرد؛ سدان‌های برقی سری Ye که با طراحی جسورانه، کابین مملو از نمایشگر و فناوری پیشرفته، بازار چین را هدف گرفته‌اند.






به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، هوندا، یکی از برجسته‌ترین خودروسازان حاضر در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۵، با معرفی دو مدل جی‌ای‌سی هوندا GT (قرمز) و دانگ‌فنگ هوندا GT (آبی) از سری Ye، نگاه‌ها را به خود جلب کرد. این سدان‌های برقی، که به‌صورت انحصاری برای بازار چین طراحی شده‌اند، با همکاری شرکای محلی هوندا، یعنی گروه خودروسازی گوانگژو (GAC) و دانگ‌فنگ موتور، تولید می‌شوند. سری Ye، که پیش‌تر با مدل‌های P7 و S7 معرفی شده بود، با GT به‌عنوان پرچم‌دار جدید، تعهد هوندا به برقی‌سازی و فناوری هوشمند را به نمایش می‌گذارد.

طراحی ظاهری

جی‌ای‌سی هوندا GT و دانگ‌فنگ هوندا GT، اگرچه اساساً یک خودرو هستند، تفاوت‌های ظریفی در طراحی دارند تا هویت بصری متفاوتی را منتقل کنند. هر دو مدل از طراحی «کم‌ارتفاع و عریض» بهره می‌برند که ظاهری اسپرت و کوپه‌مانند به آن‌ها می‌بخشد. جی‌ای‌سی هوندا GT با نوار LED دوردیفه در جلو و کاپوت مشکی، حس آینده‌نگری پیچیده و هوشمند را منتقل می‌کند، در حالی که دانگ‌فنگ هوندا GT با چراغ‌های Yشکل الهام‌گرفته از لامبورگینی روولتو و طراحی احساسی‌تر، هیجان بیش‌تری را القا می‌کند.

هر دو مدل از دوربین به‌جای آینه‌های کناری استفاده می‌کنند و لوگوی ساده “H” بدون پس‌زمینه، همراه با نام هوندا روی درهای جلو، ظاهری مینیمال و مدرن به آن‌ها می‌بخشد. در عقب، چراغ‌های پیوسته با گرافیک سه‌بعدی، طراحی را تکمیل می‌کنند. رینگ‌های آلیاژی ۱۹ اینچی و خطوط تیز بدنه، این خودروها را به گزینه‌ای جذاب برای خریداران جوان و علاقه‌مند به فناوری تبدیل کرده است. هوندا اعلام کرده است که این تفاوت‌های ظاهری، بازتاب‌دهنده سبک و تصویر موردنظر هر شریک تجاری است، اما تولید در یک کارخانه مشترک انجام می‌شود.

کابین هوندا GT

کابین هوندا GT
کابین هوندا GT

کابین GTها نمونه‌ای از یک کابین دیجیتال تمام‌عیار است که هوندا آن را «فضایی برای لذت راننده و سرنشین» توصیف می‌کند. این کابین با شش نمایشگر مجهز شده است که شامل دو نمایشگر برای دوربین‌های آینه کناری، یک صفحه آمپر دیجیتال، یک نمایشگر لمسی مرکزی، یک نمایشگر عمودی برای کنترل‌های تهویه و یک نمایشگر بزرگ برای سرنشین جلو با فناوری «فوکوس دور» (Far-Focus) است که حس عمق و تماشای یک سینمای خصوصی را القا می‌کند.

طراحی کابین راننده‌محور است و با الهام از کابین خودروهای مسابقه‌ای، حس غوطه‌وری در رانندگی را تقویت می‌کند. فرمان بیضی با لوگوی ظریف هوندا، همراه با دکمه‌های آشنا از مدل‌های دیگر هوندا، ترکیبی از نوآوری و سنت را ارائه می‌دهد. استفاده از متریال باکیفیت، نورپردازی محیطی و سیستم صوتی پیشرفته، کابین را به فضایی لوکس و کاربردی تبدیل کرده است. با این حال، برخی منتقدان معتقدند که شش نمایشگر ممکن است بیش از حد باشد و تمرکز راننده را مختل کند، به‌ویژه در مقایسه با استانداردهای غربی که سادگی را ترجیح می‌دهند.

مشخصات فنی هوندا GT

هوندا هنوز جزییات دقیق پیشرانه GTها را اعلام نکرده است، اما با توجه به مدل‌های قبلی سری Ye، مانند P7 و S7، می‌توان انتظار داشت که GTها نیز در دو نسخه تک‌موتور (محور عقب) و دو موتور (چهار چرخ متحرک) عرضه شوند. مدل‌های تک‌موتور P7 و S7 با ۲۰۰ کیلووات (۲۶۸ اسب‌بخار) و نسخه‌های دو موتور با ۳۵۰ کیلووات (۴۶۹ اسب‌بخار) عرضه شده‌اند و احتمالاً GTها نیز در همین محدوده قدرتی خواهند بود.

این خودروها بر پایه معماری e:N Architecture W هوندا ساخته شده‌اند که از توزیع وزن ۵۰:۵۰ در نسخه‌های تک‌موتور پشتیبانی می‌کند و تجربه رانندگی پویا را تضمین می‌کند. هوندا همچنین با همکاری شرکت CATL، در حال توسعه باتری‌های لیتیوم-آهن-فسفات (LFP) و پلتفرمی با فناوری سلول-به-شاسی است که کارایی و برد را بهبود می‌بخشد. اگرچه اطلاعات برد GTها اعلام نشده است، اما انتظار می‌رود با توجه به استانداردهای بازار چین، بردی بین ۵۰۰ تا ۶۵۰ کیلومتر (براساس استاندارد CLTC) ارائه دهند.

امکانات ایمنی و فناوری هوندا GT

GTها با فناوری‌های پیشرفته‌ای مجهز شده‌اند که نشان‌دهنده استراتژی هوندا برای بهره‌گیری از منابع محلی چین است. همکاری با شرکت Momenta، متخصص فناوری‌های کمک‌راننده مبتنی بر هوش مصنوعی، امکان رانندگی نیمه‌خودکار سطح ۳ را فراهم می‌کند که با تنظیم مقصد در سیستم ناوبری، خودرو را هدایت می‌کند. همچنین، فناوری DeepSeek AI در سیستم اطلاعات-سرگرمی، تجربه‌ای شخصی‌سازی‌شده را ارائه می‌دهد که از طریق به‌روزرسانی‌های بی‌سیم (OTA) به مدل‌های دیگر سری Ye نیز گسترش خواهد یافت.

سیستم‌های ایمنی شامل کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار و هشدار خروج از خط است. امکانات رفاهی مانند تهویه دوگانه، شارژ بی‌سیم و تنظیمات حافظه صندلی‌ها، کابین را به فضایی ایده‌آل برای رانندگی‌های طولانی تبدیل کرده است. هوندا این خودروها را به‌عنوان «فضایی سوم» برای زندگی توصیف می‌کند، پاسخی به فرهنگ رانندگی در ترافیک‌های سنگین چین که خودرو را به محیطی برای کار و سرگرمی تبدیل کرده است.

چشم‌انداز بازار چین

جی‌ای‌سی هوندا GT و دانگ‌فنگ هوندا GT به‌عنوان پرچم‌داران سری Ye، رقبایی مانند BYD Seal ،Xpeng P7i ،NIO ET5 و تسلا مدل ۳ را در بازار چین هدف گرفته‌اند. هوندا قصد دارد تا سال ۲۰۲۷، شش مدل از سری Ye را عرضه کند و تا سال ۲۰۳۵، تمام فروش خود در چین را به خودروهای برقی اختصاص دهد. این هدف، بخشی از برنامه جهانی هوندا برای کربن‌خنثی شدن تا سال ۲۰۵۰ است. همکاری با شرکت CATL و استفاده از فناوری‌های محلی، زمان عرضه به بازار را کوتاه‌تر کرده و GTها را به گزینه‌ای رقابتی تبدیل می‌کند.

اگرچه این خودروها فعلاً برای بازار چین طراحی شده‌اند، طراحی جذاب و فناوری پیشرفته آن‌ها می‌تواند در بازارهای دیگر، مانند اروپا یا استرالیا، نیز موفق باشد، به‌ویژه اگر تعرفه‌های تجاری اجازه دهند. با این حال، کابین مملو از نمایشگر ممکن است برای خریداران غربی که طراحی‌های ساده‌تر را ترجیح می‌دهند، کمی چالش‌برانگیز باشد.

source

توسط khodrocamp.ir