آریزو ۹ در راه بازار ایران؛ بررسی چری فنگیون A9 در نمایشگاه شانگهای

آریزو ۹
آریزو ۹

کمپانی چری در بیست و یکمین نمایشگاه خودرو شانگهای، از چری فنگیون A9 رونمایی کرد. خودرویی که با نام آریزو ۹ به ایران می آید.






چند روزی‌ست که نمایشگاه خودرو شانگهای به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است و کمپانی های چینی یکی پس از دیگری در حال رونمایی از محصولات جدید خود هستند. به همین سبب کمپانی چری در این رویداد بزرگ خودرویی، از چری فنگیون A9 به عنوان بزرگ ترین و البته لوکس ترین سدان خود رونمایی کرد.

شایان ذکر است که خبرنگاران پایگاه خبری اسب بخار، در نمایشگاه شانگهای حضور داشته و محتواهای مربوط به این رویداد مهم را به صورت اختصاصی تهیه می کنند.

آریزو ۹ یا فنگیون A9

در نمای ظاهری A9 که در ایران با نام آریزو ۹ عرضه خواهد شد، شاهد سبک طراحی مینیمال و سیال هستیم، به نحوی که تقریباً در آن خط شکسته ای مشاهده نمی شود. چراغ های کشیده جلو با یک نوار نورانی ظریف و زیبا به یکدیگر متصل شده اند و دو نوار کرومی عمودی نیز در دو طرف سپر خودنمایی می کنند. نشان چری نیز در لبه کاپوت نقش بسته است که در ایران احتمالاً با لوگوی فونیکس جایگزین خواهد شد. در نمای کناری کروم‌کاری اطراف پنجره ها و بج AWD را داریم و سقف نیز با شیبی ملایم به صندوق بار متصل شده است. این نما کاملاً قصد دارد به ما گوش‌زد کند که با یک سدان لوکس با فاصله محوری بلند مواجه هستیم. دستگیره های خاص درها و رینگ های سوزنی پرکار نیز از دیگر مواردی هستند که در نمای کناری جلب توجه می کنند. بالاخره به نمای عقب می رسیم. در این بخش، چراغ ها به صورت به هم پیوسته با گرافیک خطی و پس زمینه تیره کار شده اند و سپر هم طراحی ساده و ارتفاع بلندی دارد که سعی شده است به همین واسطه نمای عقب نیز لوکس و مینیمال جلوه داده شود.

کابین و امکانات آریزو ۹

درون کابین هم شاهد سبک طراحی مینیمال و به‌کارگیری متریال بسیار باکیفیت هستیم که در برخی نسخه ها از تریم دورنگ برخوردار بوده و در برخی دیگر یک‌دست مشکی کار شده است. یک کلاستر کوچک دیجیتالی پشت فرمان دوشاخه و خوش‌دست خودرو خودنمایی می کند و یک مانیتور ۱۵.۶ اینچی هم در مرکز داشبورد به صورت شناور تعبیه شده است. در پنل میانی دو صندلی نیز آرم رست، کاپ هولدر و کلیدهای فیزیکی مربوط به سیستم تهویه طراحی و جانمایی شده اند. همین سبک طراحی را در تیگو ۸ و ۹ جدید و نیز آریزو ۸ پرو هم شاهد هستیم.

سیستم صوتی پیشرفته که قابلیت تبدیل اتاق به سالن کنسرت را دارند، سیستم فعال کاهش صدای کابین، سیستم تهویه اتومات به همراه یونیزاسیون، سیستم های کمک رانندگی موسوم به رادار های ADAS، سیستم کنترل پایداری و کشش، تریم چرمی، صندلی های برقی جلو به همراه گرم‌کن و سردکن، ماساژور صندلی های جلو، گرم‌کن صندلی های عقب، دوربین دید اطراف، سیستم پارک خودکار، سنسور پارک جلو و عقب، ایربگ های جلو و کناری و پرده ای، هدآپ دیسپلی، نورپردازی کابین، سقف شیشه ای و… نیز از جمله امکانات ایمنی و رفاهی فنگیون A9 یا همان آریزو ۹ به‌شمار می آیند.

مشخصات فنی

آریزو ۹
آریزو ۹

قوای فنی فالوین A9 از نوع پلاگین هیبرید انتخاب شده است. این سیستم متشکل از یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور است و یک موتور برقی نیز روی محور عقب قرار دارد ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور ارائه می کند. گیربکس این مدل از نوع تک سرعته DHT است. شتاب صفر تا صد ۴.۹ ثانیه ای، برد الکتریکی ۲۰۰ کیلومتری و برد ترکیبی ۱۵۰۰ کیلومتری نیز از دیگر ویژگی های فنگیون A9 به شمار می آیند.

اما این پایان ماجرا نیست، چراکه که در سیستم هیبرید جدید چری موسوم به CDM، مشخصات دیگری نیز برای خودروهای این برند وجود دارد. مشخصاتی که از دل یک پیشرانه ۱.۵ توربو و سه موتور برقی بیرون می آیند. این نسخه حدود ۶۱۰ اسب بخار قدرت و ۹۱۵ نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می دهد و گیربکس آن هم از نوع ۳ سرعته DHT است.

source

توسط khodrocamp.ir