آئودی E5 Sportback برقی؛ آلمانی جذاب تنها برای بازار چین

آئودی سرانجام در نمایشگاه خودرو شانگهای از جدیدترین محصول خود برای بازار چین رونمایی کرد. این خودرو آئودی E5 Sportback نام داشته و پس از ریبرندینگ آئودی معرفی شده است.
نمایشگاه بین المللی خودرو شانگهای یکی از مهمترین و معتبرترین آوردگاهها در زمینه خودرو بوده و هست. در این نمایشگاه بزرگترین برندهای خودروسازی دنیا حضور داشته و جدیدترین محصولاتشان را به نمایش عموم می گذارند.
آئودی در نمایشگاه شانگهای ۲۰۲۵ بالاخره پس از گمانه زنیها و شایعات مختلف جدیدترین محصول خود که یک خودروی تمام برقی است را با نام E5 Sportback رونمایی کرد. این خودرو اولین محصول برند جدید آئودی در بازار چین بوده و این را میتوان از نبود لوگو معروف آن یعنی چهار حلقه دریافت.
مدتها بود که آئودی تیزرهای مختلفی از محصول جدید خود به نمایش در میآورد و موردی که در آن برای اولین بار بود دیده میشد استفاده از نشان نوشته شده AUDI به جای لوگوی معروف آن بود. حالا مشخص شده که این برند بزرگ آلمانی محصولات جدیدی را صرفا برای بازار چین با این نشان عرضه خواهد کرد که E5 Sportback اولین آنهاست.


طراحی ظاهری E5 Sportback بسیار جذاب و آینده نگرانه بوده و بلوغ آئودی را در طراحی آن میتوان دید. در نمای جلوی این خودروی برقی چراغهای اصلی بسیار باریک و داخل یک بخش مشکی رنگ طراحی شده که مانند یک نقاب بر چهره آن خودنمایی میکند. نشان AUDI نیز در وسط قرار گرفته، همچنین سپر جلو نیز با یک لیپ اسپرت همراه شده است.
در نمای جانبی E5 Sportback برجستگیهایی روی گلگیر تعبیه شده که خودرو را عضلانی و درشت جلوه میدهند. همچنین ستون C با زاویه بسیار تند و تیزی طراحی شده که آئودی در تمام محصولاتش به این رده لقب Sportback را داده است. همچنین در این محصول مدرن شاهدیم که دوربین به جای آینههای جانبی تعبیه شده است.
آئودی E5 Sportback در نمای عقب نیز طراحی بسیار مینیمال و جذابی را داشته که بسیار هماهنگ با بخش جلوست. چراغهای اصلی به صورت LED های باریک و به صورت ذوزنقه درب صندوق را پوشش داده و همچنان نشان AUDI میان چراغها جا خوش کرده است. سپر نیز میزبان یک لیپ اسپرت و چراغ های ثانویه بوده که جذابیت این نما را دو چندان کرده است.


در بخش کابین و نمای داخلی E5 Sportback همچنان مشابه طراحی بیرونی طراحی آینده نگرانه و بسیار مدرنی را شاهدیم که البته به مذاق بسیاری این سبک طراحی خوش نمیآید. داشبورد میانی میزبان هیچ کلید فیزیکی نیست و یک نمایشگر عریض ۲۷ اینچی با سیستم عامل AUDI OS به صورت سرتاسری عرض داشبورد را احاطه کرده که به بخشهای مختلفی خصوصا نمایشگرهای دوربین جانبی تقسیم شده است.
مقابل راننده نیز یک فرمان بسیار جذاب و همرنگ با تریم داخلی قرار گرفته که از بالا و پایین به صورت D کات طراحی شده است. یک غربیلک سه شاخه هم به همراه کلیدهای کنترلی که آنها هم لمسی هستند میان فرمان خودنمایی میکند. طراحان آئودی تلاش کرده تا کابین E5 Sportback بسیار مینیمال و ساده اما در اوج زیبایی طراحی شود که باید اعتراف کنیم موفق هم بودهاند!
در حال حاضر اطلاعات زیادی از این خودرو منتشر نشده، اما برخی مشخصات از آن منتشر شده که البته قطعی نیست. طول E5 کمی بیش از ۱۶ فوت (حدود ۴.۹ متر)، عرض آن ۷۷.۱ اینچ (حدود ۱۹۶ سانتیمتر) و ارتفاعش ۵۸.۱ اینچ (نزدیک به ۱۴۸ سانتیمتر) است؛ کمی بزرگتر از مدل A5 Sportback.
آئودی E5 Sportback بر پایه پلتفرم جدید Advanced Digitized Platform (ADP) ساخته شده که آئودی با همکاری SAIC توسعه یافته و طبق گفته آئودی، این پلتفرم زیربنای مدلهای آینده AUDI خواهد بود، اما فقط برای بازار چین.
این برند کاملاً برقی بوده و E5 Sportback با قدرت بالا وارد بازار شده است. جزئیاتی از موتورها یا باتری فعلاً اعلام نشده اما خریداران میتوانند میان مدلهای دیفرانسیل عقب یا چهارچرخ متحرک Quattro انتخاب کنند. همچنین چهار سطح قدرت برای آن در نظر گرفته شده است: شروع با مدل ۲۹۵ اسب بخاری، پس از آن ۴۰۲ اسب بخار، بعد ۵۷۰ اسب بخار و در نهایت نسخه پرچمدار با ۷۷۶ اسب بخار که شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (۶۰ مایل بر ساعت) را تنها در ۳.۴ ثانیه ثبت میکند.
در مورد باتریها، آئودی تنها به “ظرفیت باتری تا ۱۰۰ کیلووات ساعت” اشاره داشته است. حداکثر برد خودرو ۴۷۸ مایل (در حدود ۷۷۰ کیلومتر) اعلام شده، اما مشخص نیست این عدد بر اساس تخمین سازنده است یا طبق استاندارد آزمون CLTC چین. معماری ADP از شارژ ۸۰۰ ولتی پشتیبانی میکند و آئودی مدعی است که ۲۳۰ مایل (۳۷۰ کیلومتر) برد را تنها در ۱۰ دقیقه میتوان با شارژ سریع بازیابی کرد.



این پلتفرم همچنین به فناوریهای مدرن خودرویی مجهز است. E5 Sportback دارای سیستم کمک راننده مبتنی بر سنسورهای لیدار است که شامل ۲۹ سنسور و دوربین مختلف برای شناسایی اطراف خودرو میشود. آئودی هنوز اعلام نکرده این سیستم در چه سطحی از خودرانندگی است (سطح ۲ یا ۳) اما آن را برای “شرایط پیچیده شهری” به طور ویژه توسعه داده تا به عنوان مثال در میان موتورسواران و دوچرخهها، خودرو بهتر راه خود را پیدا کند.
آئودی e5 آئودی E5 Sportback نمایشگاه خودرو چین
source