
واردات خودرو و حمایت یک طرفه سازمان حمایت با شیوه استدلال این نهاد فعلاً وارد جاده یک طرفه شده است. از یک سو، خریداران مردد مانده اند و از سوی دیگر، واردکنندگان نگران تکرار بلایی هستند که بر سر تولیدکنندگان نازل شده است. کلید واژه انحصار است، انحصاری که به وسیله سیاست های داخلی و خارجی ایجاد شده است.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، سازمان حمایت مانع از قیمت گذاری خودروهای وارداتی توسط شرکت های واردکننده شده است. مسئله ای که می تواند این بخش از بازار خودرو را نیز به مشکلات و چالش های تولیدکنندگان دچار کند. البته هنوز چگونگی قیمت گذاری این خودروها را هم اعلام نکرده است. بنابراین می توان گفت که فعلاً واردات خودرو و حمایت یک طرفه سازمان حمایت وارد جاده یک طرفه شده است.
به طور خلاصه: «سازمان حمایت استدلال میکند که در شرایط فعلی، برخی خودروهای وارداتی به دلیل عرضه محدود یا سهم بالای بازار، همچنان در موقعیتی شبهانحصاری قرار دارند و بدون نظارت، ممکن است قیمتها بهصورت غیرمنطقی افزایش یابد. به همین دلیل، این سازمان خود را همچنان مسئول نظارت و کنترل قیمتها میداند.»
این در حالی است که این سازمان می تواند بر گرانفروشی نظارت کند و این مسئله با تعیین قیمت تفاوت دارد. سازمان حمایت طبق قوانین موجود، میتواند با فروشهای نامتعارف و تخطی از قیمتهای مصوب مقابله کند، اما بدون مجوز از مرجع بالادستی، نمیتواند خودسرانه وارد قیمتگذاری شود، مگر اینکه پنهانی و بدون اطلاع عمومی دولت از وظیفه را به آنها محول کرده باشد.
این در حالی است که خروج شورای رقابت از بازار خودروهای وارداتی با هدف تسهیل عرضه انجام شده است تا با افزایش عرضه بازار این دست از خودروها تنظیم شود.
به گفته سخنگوی شواری رقابت، سپهر دادجوی توکلی: «ورود این شورا با تکلیف قانونی در مورد بازارهای انحصاری بوده و با تکلیف قانونی هم از بازار خودروهای وارداتی خارج شد، با وجود این، شورای رقابت تنها نهاد تصمیمگیر برای بازار خودرو نیست و تعداد زیادی نهاد در مورد این بازار تصمیمگیری میکنند. بنابراین نامه اخیر سازمان حمایت نیز نه به پشتوانه شورای رقابت بلکه با مصوبه ستاد تنظیم بازار بوده که اعتبار خود را از هیئتوزیران میگیرد. بنابراین شورای رقابت نمیتواند در این موضوع دخالتی داشته باشد و مشخص هم نیست که چرا تنظیمگر فنی بازار در این مورد منفعل عمل میکند؟»
با این حال این اقدام شاید در ظاهر برای حمایت از مصرف کننده صورت گرفته باشد، اما اگر به صورت شفاف و منطقی راه کاری برای آن پیدا نشود از یک سو، می تواند منجر به بروز خودروی دو نرخی و از سوی دیگر، عدم تمایل به سرمایه گذاری های جدید و یا حتا ادامه کار از سوی برخی شرکت ها شود.
مسئله ای که باز هم می تواند ناترازی را بیشتر و عرضه و تقاضا را از هم دور کند. این در حالی است که دولت می تواند با کاهش تعرفه ها و سرعت دادن به تخصیص ارز و کاهش فاصله زمان عرضه، تقاضای بازار را پوشش بدهد.
نوشته واردات خودرو و حمایت یک طرفه سازمان حمایت اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.
source