آیا ایران‌ خودرو در مسیر مونتاژ حرکت می‌کند؟

ایران خودرو
ایران خودروپنجمین عضو هیئت مدیره ایران خودرو

در روزهای اخیر، برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی با انتشار مطالبی انتقادی، نسبت به روند همکاری‌های جدید ایران‌خودرو با برخی خودروسازان چینی ابراز نگرانی کرده و آن را نشانه‌ای از “تبدیل شدن ایران‌خودرو به یک مونتاژکار صرف” دانسته‌اند. اما آیا این گزاره، با واقعیت‌های موجود و برنامه‌ریزی‌های راهبردی این خودروساز بزرگ همخوانی دارد؟






بررسی‌ها نشان می‌دهد که تحولات اخیر ایران‌خودرو نه تنها نشان از عقب‌گرد یا تضعیف توان داخلی‌سازی ندارد، بلکه در چارچوب یک استراتژی کلان، بر دو محور “افزایش عمق ساخت داخل” و “ارتقای سبد محصولات با خودروهای باکیفیت‌تر و روزآمد” متمرکز است.

حرکت به‌سوی برندهای معتبرتر چینی

ایران‌خودرو به سراغ همکاری با برندهای خوش‌نام‌تر چینی رفته که از منظر کیفی، طراحی و استانداردهای جهانی، در سطح بالاتری قرار دارند. این انتخاب‌ها، با هدف پاسخ به نیاز مصرف‌کنندگان، تنوع‌بخشی به سبد محصولات و همگام‌سازی با تحولات بازار خودرو در کشورهای در حال توسعه صورت گرفته است.

از گیربکس تا توسعه محصول نهایی؛ عمق‌بخشی به تولید داخلی ادامه دارد

در کنار به‌روزرسانی شرکای خارجی، ایران‌خودرو هم‌زمان در حال اجرای چندین پروژه کلان برای توسعه قطعات استراتژیک در داخل کشور است. از جمله این اقدامات می‌توان به تولید داخلی گیربکس‌های شش سرعته، طراحی و ساخت پلوس، سیستم تعلیق و مجموعه‌های برقی و کنترلی اشاره کرد.

افزایش سطح داخلی‌سازی در پلتفرم‌های جدید در دستور کار ایران‌خودرو قرار گرفته است. این مسیر، برخلاف شائبه‌ها، نشان از راهبردی بودن نگاه مدیران این شرکت دارد و نه انتخاب‌های موقت و صرفاً تجاری.

توسعه محصول ایرانی؛ از پروژه ری‌را تا محصولات آینده‌نگر

در کنار همکاری‌های خارجی، ایران‌خودرو پروژه‌هایی چون خودروی ملی ری‌را را به مرحله تولید رسانده و برای نسل بعدی محصولات پلتفرم IKP1 نیز برنامه‌ریزی دقیق انجام داده است. این پروژه‌ها مبتنی بر طراحی و توسعه داخلی بوده و هدف آن‌ها، افزایش سهم ایران در زنجیره ارزش خودرو، ایجاد دانش فنی و همچنین کاهش وابستگی‌های خارجی است.

مونتاژ صرف یا استراتژی ترکیبی هوشمندانه؟

واقعیت آن است که در شرایط پیچیده اقتصادی و تحریمی امروز، ترکیب هوشمندانه‌ای از انتقال فناوری، استفاده از ظرفیت‌های برندهای جهانی و توسعه زیرساخت‌های داخلی، تنها مسیر باقی‌مانده برای پویایی صنعت خودروی کشور است. ایران‌خودرو، با توجه به تحولات اخیر، به‌نظر می‌رسد به‌جای افتادن در دام مونتاژ صرف، در حال چینش یک نقشه راه جدید است که هم به نیازهای بازار پاسخ دهد و هم ستون‌های تولید داخلی را تقویت کند.

source

توسط khodrocamp.ir