نوربرگ رینگ؛ جهنم سبز خودروها!

نوربرگ رینگ معروف‌ترین پیست اتومبیلرانی در دنیاست. این پیست به دلایل مختلفی به جهنم سبز معروف بوده و خودروهای بسیاری را به چالش کشانده است. 






مسابقات اتومبیلرانی را باید یکی از مهیج‌ترین و پرطرفدارترین رقابت‌ها دانست که نوع‌ها و اسامی مختلفی دارد. از فرمولا وان یا همان فرمول یک گرفته تا نسکار و لمانز و … که همگی هیجان مختص خود را دارند. هرکدام از این مسابقات در پیست مخصوصی صورت گرفته و به همین خاطر پیست اتومبیلرانی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. 

نوربرگ رینگ (Nürburgring)، پیستی معروف و تاریخی در دنیای اتومبیلرانی، بیش از ۹۵ سال است که در قلب منطقه آیفل در غرب آلمان، میزبان مسابقات متعدد و آزمون‌های چالش برانگیز برای خودروها بوده است. این پیست با طراحی منحصر به فردی که دارد (که البته چندان سهل و آسان هم نیست)، همواره مورد توجه رانندگان حرفه‌ای، تیم‌های مسابقه‌ای مختلف و شرکت‌های برجسته خودروسازی قرار دارد. نوربرگ رینگ نه تنها مرکز رقابت، بلکه نمادی از فرهنگ، تاریخ و البته پیشرفت اتومبیل در جهان است.

تاریخچه نوربرگ رینگ

نوربرگ رینگ نزدیک به یک قرن است که ساخته شده و رفته رفته به تکاملی که اکنون دارد رسیده است. در ابتدای قرن بیستم خودروها کلاس‌های‌ مختلفی پیدا کرده و همین مورد سبب شد تا مسابقات اتومبیلرانی هم محبوبیت بسیار بالایی پیدا کند. با وجود این همچنان یک پیست استاندارد و درست برای انجام مسابقات این دسته چندان وجود نداشت. 

بسیاری از مسابقات اتومبیلرانی خصوصا در اروپا به همین علت در خیابان‌ها و معابر اصلی برگزار می‌شدند که آنها نیز خطرات بسیاری مانند خطرات جانی برای رانندگان و البته عابرین پیاده داشت. این‌ها همه دست به دست هم دادند تا پیست نوربرگ رینگ متولد شود. 

باشگاه اتومبیلرانی آلمان (ADAC) تصمیم گرفت یک پیست اختصاصی در منطقه غرب آلمان بسازد که علاوه بر میزبانی مسابقات به عنوان مرکز تست خودرو نیز قابل استفاده باشد، یک تیر و دو نشان! پروژه ساخت نوربرگ رینگ به دنبال این تصمیم در سال ۱۹۲۵ آغاز و توسط Otto Creutz طراحی شد تا هم نیازهای مسابقات و هم آزمایش خودروها را برآورده کند. 

نوربرگ رینگ در تاریخ ۱۸ ژوئن ۱۹۲۷، میزبان اولین مسابقه رسمی خود شد. طراحی اولیه شامل دو مسیر بود که شامل Nordschleife (حلقه شمالی): با طول ۲۲.۸ کیلومتر که برای مسابقات حرفه‌ای طراحی شد و Südschleife (حلقه جنوبی): با طول تقریبا ۷.۵ کیلومتر برای تست و برخی مسابقات سبک. 

نوربرگ رینگ از ابتدا در مکانی احداث شد که بسیار سرسبز و جنگلی بوده و این هم بخاطر الهام از مسابقه مهمی با نام Targa Florio بود که در ایتالیا قرار داشت و محلش در دل جنگل و طبیعت با چالش‌های‌ مسیری زیاد بود. همین داخل طبیعت و سرسبز بودن جذابش سبب شد تا در کنار سوانحی که در آن رخ داد به نوربرگ رینگ لقب جهنم سبز را بدهند. 

نوربرگ رینگ در دهه ۳۰‌ میلادی خیلی زود تبدیل به مرکزی اصلی برای رقابت‌های خودرویی در آلمان شد. در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی اما نوربرگ رینگ بیشتر مورد توجه جهان قرار گرفت و به یکی از ارکان مهم مسابقات فرمول یک تبدیل شد. با این حال چالش‌های این پیست یکی یکی نمایان شد. 

یچیدگی‌های مسیر، سرعت‌های بالا و نبود موانع ایمنی کافی باعث شد مسابقه در پیست به یک چالش جدی تبدیل شود. مسابقه فرمول ۱ در سال ۱۹۶۹ به دلیل خطرات بیش ‌از حد و اعتراض رانندگان متوقف شد. در نهایت، در سال ۱۹۸۴ بخشی جدید به نام GP-Strecke طراحی شد که ایمنی بیشتری را فراهم می‌کرد.

چالش‌ها و ویژگی‌های نوربرگ رینگ

نوربرگ رینگ به‌عنوان یکی از پیچیده‌ترین پیست‌های دنیا شناخته می‌شود، به خصوص Nordschleife (حلقه شمالی). این بخش دارای ۷۳ پیچ بوده که برخی از آنها پیچ های شدی و طولانی دارند. ضمن اینکه در قسمت های مختلف این پیست ارتفاع از سطح دریا نیز تغییر کرده و بین ۲۳۰ تا ۶۴۰ متر متغیر است. 

نوربرگ رینگ به دلیل قرارگیری در یک منطقه جنگلی و آب و هوایی متغیر ویژگی جالب دیگری هم دارد و آن ویژگی تغییر ناگهانی شرایط آب و هوایی است که در ترکیب با مسیرهای باریک چالش‌های بسیاری را برای رانندگان در پی دارد. همین ویژگی ها هم سبب شده تا این پیست برای تست های مختلف گزینه مناسبی برای خودروسازان باشد. 

در دهه ۱۹۶۰، راننده بریتانیایی جکی استوارت به نوربرگ رینگ لقب “جهنم سبز” (The Green Hell) داد. این نام به دلیل ترکیب چالش‌های فنی مسیر با طبیعت سرسبز اطراف ایجاد شد. رانندگان حرفه‌ای به‌خاطر سختی و خطرات مسیر، لقب استوارت را پذیرفتند و به‌عنوان یک نماد در دنیای مسابقات مطرح شد.

مسابقات برگزار شده در نوربرگ رینگ

۲۴ ساعت نوربرگ رینگ

مسابقه ۲۴ Hours of Nürburgring، یکی از معروف‌ترین رقابت‌های endurance (مسابقه‌های استقامتی) در جهان است. این مسابقه از سال ۱۹۷۰ آغاز شد و خودروهای مختلف، از اسپرت‌های مدرن تا خودروهای کلاسیک، در این رقابت شرکت می‌کنند.

این رقابت با تیم‌های بین‌المللی برگزار می‌شود و علاوه بر آزمودن توانایی خودرو، به سنجش مهارت و استقامت رانندگان نیز می‌پردازد.

رکوردزنی خودروها

نوربرگ رینگ یکی از مراکز مهم آزمایش خودروهای اسپرت در جهان است. شرکت‌هایی مانند پورشه، فراری، مرسدس و تسلا از این پیست برای سنجش عملکرد خودروهای خود استفاده می‌کنند. رقابت بر سر ثبت سریعترین زمان در حلقه شمالی یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های این پیست برای صنعت خودرو است.

فرمول ۱

نوربرگ رینگ همانطور که پیشتر اشاره کردیم تا سال ۱۹۷۶ میزبان مسابقات فرمول ۱ بود اما به دلیل شرایط خطرناک، برخی رانندگان از حضور در مسابقه خودداری کردند. در نهایت، مسابقات فرمول ۱ از بخش Nordschleife به GP-Strecke منتقل شد.

بخش‌های دیگر

مرکز توسعه خودروها

نوربرگ رینگ نه تنها یک پیست مسابقه‌ای، بلکه به‌عنوان نقطه اصلی توسعه‌ خودروی شرکت‌های مختلف شناخته می‌شود. طراحی پیست به گونه‌ای است که عملکرد خودروها در شرایط سخت ارزیابی شود.

گردشگری و تجربه رانندگی شخصی

نوربرگ رینگ هر ساله هزاران گردشگر و علاقه‌ مند به خودرو را جذب می‌کند. یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های این پیست، امکان رانندگی شخصی در مسیر Nordschleife است، جایی که علاقه‌مندان خودرو می‌توانند با خودروهای جاده‌ای قانونی و مجوز رانندگی این چالش را تجربه کنند.

آموزش مهارت‌های رانندگی

“آکادمی رانندگی نوربرگ رینگ” دوره‌های آموزش حرفه‌ای رانندگی را برای علاقه‌مندان و رانندگان حرفه‌ای فراهم می‌کند تا مهارت‌های رانندگی در شرایط سخت را ارتقا دهند.

source

توسط khodrocamp.ir