تا یک سال پیش، بازار محصولات چینی مونتاژی در کشورمان، معطوف و محدود به رده کشندهها و کامیونتها میشد و کمتر شرکت تجاریسازی به سمت عرضه کمپرسی و کامیون باری رفته بود. اما با تغییر رویه و چرخش نگاه شرکتهای مونتاژکننده، حالا چندین کمپرسی از سوی تجاری سازان به بازار عرضه شده و یا در شرف عرضهشدن هستند که یکی از جدیدترین آنها، کمپرسی C&C با موتور قدرتمند 480 اسب بخاری است.
. شرایط فروش کامیون سی اند سی
. بررسی کامیون سی اند سی 420
کشنده U480 C&C در زمان معرفی شدنش به بازار توانست نگاههای متفاوتی به کامیونهای چینی ایجاد کند. در حال که در آن روزها، قویترین کشنده مونتاژی کشورمان، ولوو FH با موتور 480 اسب بخاری و گیربکس اتوماتیک بود، کشنده U480 C&C نیز توانست با یک موتور 480 اسب بخاری و یک گیربکس اتوماتیک که تا آن زمان در محصولات چینی سابقه نداشت، سر و صدای زیادی در بازار ایجاد کند.

حالا هم کمپرسی این مجموعه با همان پیشرانه و البته یک گیربکس دستی 2+16 سرعته ساخت ZF، در رده قویترین کمپرسی مونتاژی کشور قرار گرفته است و باید ببینیم که آیا این کمپرسی نیز میتواند مثل کشنده C&C موفق و پرفروش باشد و یا خیر. این کمپرسی از سوی آریادیزل به نام کمپرسی سیاندسی 26 تن نامیده شده است.
طراحی کامیون سی اند سی 480
ما چه در داخل و چه در نمای بیرونی با یک طرح جدید و یا تغییر خاصی روبرو نیستیم. طراحی این کمپرسی در داخل و بیرون، همان طرحی است که در کشنده C&C به عنوان نیوفیس یا اتاق جدید میشناسیم. این طرح نسبت به اولین طرح کامیونهای C&C با تغییراتی در گرافیک چراغها، جلوپنجره، لپیهای بغل و… چهرهای بهروزتر و زیباتر به این خودرو داده است.
اما طراحی داخل که در همان زمان معرفی کشنده C&C نیز چندان بهروز نبود، در نسخههای جدید یا همان نیوفیس کاملاً زیبا و امروزی شده است. این طراحی داشبورد، بی بیشباهت داشبورد مرسدسبنز آکتروس نسل چهارم نیست و ارگونومی بسیار بهتری نسبت به داشبورد قدیمی دارد. البته خبری از ترکیب دو رنگ کرم و مشکی نخواهد بود و داشبورد به صورت یکپارچه مشکی است.

اما در کل، طراحی داخلی کمپرسی C&C با کامیون و کشنده نیوفیس آن، تفاوتی نداشته و از همان داشبورد، اتاق و کابین برای این خودرو نیز استفاده شده است که امری طبیعی و رایج در تمام تجاری سازان دنیاست.
پیشرانه و مشخصات فنی سی اند سی 480
قلب تپنده این کمپرسی همان موتوری است که قبلاً آن را روی کشنده C&C دیدهایم. یعنی موتور 12 لیتری ساخت یوچای با 480 اسب بخار قدرت و 2400 نیوتن متر گشتاور که حالا دارای استاندارد آلایندگی یورو 5+eev است. اما گیربکس این کمپرسی برخلاف کشندهاش که گیربکس اتوماتیک دارد، یک گیربکس دستی 2+16 سرعته از ساختههای ZF بوده که مجهز به ریتاردر هیدرولیکی نیز هست.
نام خودرو | کمپرسی سیاندسی 26 تن |
---|---|
آرایش محوری |
سه محور 4×6 |
تعداد سیلندر/ نوع موتور |
شش سیلندر / توربودیزل خطی |
حجم موتور / کد موتور |
12 لیتر/ ساخت یوچای |
استاندارد آلایندگی |
یورو 5+eev |
حداکثر قدرت |
480 اسب بخار |
حداکثر گشتاور |
2400 نیوتن متر |
گیربکس |
16+2 سرعته دستی ساخت ZF |
سیستم فرمان |
هیدرولیک |
سیستم ترمز |
عقب و جلو کاسهای / چهار مداره مستقل |
ترمز پارک |
بادی روی محور عقب |
ترمز کمکی |
ریتاردر 5 مرحلهای |
برنامههای کنترلی خودرو |
ترمز ضد قفل ABS / ترمز اضطراری هوشمند AEBS / سیستم کنترل پایداری ESC / رادار خط خوان LDWS / کنترل حرکت در سربالایی HSA / کروز کنترل |
طول / عرض / ارتفاع |
7600 / 2500 / 3250 میلیمتر |
فاصله محوری |
3950+1350 میلیمتر |
وزن مجموع ناخالص (مجاز) |
26 تن |
ظرفیت مجاز محور جلو /عقب |
10 تن / 16 تن |
حجم باک سوخت |
550 لیتر |
سیستم تعلیق جلو/ عقب |
فنر پارابولیک و کمکفنر / فنر تخت چندلایه با میل موجگیر |
سایز و نوع تایر |
315/80R22.5 / تیوبلس |
*اطلاعات فوق، از سوی شرکت خودروساز اعلام شده است.
ترمزهای هر دو محور از نوع کاسهای هستند که بهتر بود تا حداقل برای چرخهای جلو از ترمزهای دیسکی استفاده میشد. البته وجود ریتاردر 5 مرحلهای، کمک بسیار بزرگی به توقف این خودرو در مسیرهای سراشیبی خواهد کرد و جای خوشحالی است که امروزه در خودروهای تجاری سنگین مونتاژی کشورمان، شاهد ریتاردرهای موتور و گیربکس هستیم.

محورهای این کمپرسی دارای ظرفیت بالایی هستند که در محور جلو برابر با 10 تن هست و محورهای عقب نیز هر کدام دارای 13 تن ظرفیت هستند. این محورها قفل دیفرانسیل عرضی و طولی نیز دارند که تواناییهای حرکتی این کمپرسی را در مسیرهای لغزنده، بسیار بیشتر میکند و میتواند آن را از مهلکه نجات دهد.
امکانات رفاهی و ایمنی کمپرسی سی اند سی
کمپرسی C&C دارای یک سری امکانات ایمنی و رفاهی است که البته در دیگر خودروهای تجاری جدید کشورمان نیز دیده میشود و از این نظر، چیزی بیشتر از بقیه ندارد.

البته سطح این امکانات نیز برای یک کمپرسی که مقصد کاری آن در کارگاههای جادهسازی و معادن هست، کافی به نظر میرسد.
این امکانات شامل ترمز ضدقفل ABS مجهز به ترمز هوشمند اضطراری AEBS و ترمز تپه هوشمند HSA، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESC، قفل دیفرانسیل عرضی و طولی، بخاری درجا، سیستم هشدار انحراف از مسیر LDWS، ریتادر 5 مرحلهای، چراغ رانندگی در روز DRL، جای خواب راننده، سیستم پخش چندرسانهای با مانیتور 7 اینچی و قابلیت پخش USB، کروز کنترل، قفلمرکزی همراه با ریموت از راه دور، فرمان دکمهدار با قابلیت کنترل سیستم صوتی و با امکان تنظیم زاویه، سیستم تهویهمطبوع اتوماتیک، مهشکنهای عقب و جلو، بوق شهر و جاده و… هستند.
ارزش خرید کمپرسی 480 آریا دیزل
در حالی که تا یک سال پیش، چندان علاقهای برای حضور در بازار کمپرسی و کامیونهای باری در تجاری سازان کشورمان دیده نمیشد و همگان بر حضور در بازار کشندهها و کامیونتها اصرار داشتند، اما حالا تعداد زیادی کمپرسی در بازار کشورمان حضور دارند و یا در حال ورود هستند که کمپرسی C&C یکی از آنهاست. این کمپرسی 26 تن با 480 اسب بخار قدرت در کنار کمپرسی دافران با موتور 480 اسب بخاری و البته گیربکس اتوماتیک، در حال حاضر قویترین کمپرسیهای تولیدی در کشورمان هستند.
. خرید و فروش ماشین سنگین
. قیمت انواع ماشین سنگین در ایران
خدمات نسبتاً خوب آریادیزل روی کشندههایش و مشترک بودن موتور و بسیاری از بخشهای فنی کمپرسی C&C با کشنده و کامیون باری آن، خدماتدهی به این خودرو را نیز راحتتر خواهد کرد که همین عامل میتواند به عنوان یک فاکتور جذب مشتری برای این خودرو عمل کند.
source