به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اندکی پس از رسمیت یافتن واگذاری مدیریت گروه صنعتی ایران خودرو به کنسرسیومی از بخش خصوصی و کوتاه شدن حکمرانی دولت در یکی از دو خودروسازی بزرگ کشور در واپسین ماههای سال ۱۴۰۳، اخباری از فروش سهام گروه خودروسازی سایپا نیز منتشر شد.
با انتشار اخبار فروش سایپا بعد از خصوصی سازی ایران خودرو و جدیت قوای سه گانه و در راس آن دولت در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، شرکتها و هولدینگهای مختلفی کوشیدند تا ظرفیت خود در تملک این سهام را به نمایش بگذارند.
در نهایت، صبح امروز ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۴، آگهی رسمی فروش سهام شرکتهای زیرمجموعه سایپا که به سهام تودلی معروف شده است منتشر شد و قطعا رقابت زیرپوستی شرکتهای بزرگ برای تملک این سهام شدت بیشتری خواهد گرفت و علنی خواهد شد.
در باب آگهی فروش سهام تودلی سایپا، نکات جالبی به چشم میآید که بد نیست به آن بپردازیم. با نگاهی به وضعیت بازار سهام سایپا و یک محاسبه ساده به اطلاعات قابل توجهی دست مییابیم که سوالی مهم را در ذهن ایجاد میکند.
ارزش کلی بازار خساپا معادل ۵۷.۷ همت برآور میشود که بر اساس آگهی منتشر شده، ۴۲ درصد این سهام یعنی حدود ۲۴.۲ همت، قابل فروش است.
از سوی دیگر، تعداد سهام خساپا نیز ۱۹۵ میلیارد سهم برآورد میشود که ۴۲ درصد این سهام حدود ۸۱.۹ میلیارد سهم خواهد بود. ۱۹ درصد سهام نیز شناور است.
نکته اصلی این است که ارزش ریالی ۴۲ درصد سهام خساپا رقمی بیش از ۴۲ هزار میلیارد تومان است اما به دلیل اینکه در مزایده معمولا قیمت پایه سهام بالاتر از قیمت بازار تعیین میشود، خریدار احتمالی باید ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان برای تملک بلوک این سهام سرمایهگذاری کند!
با وجود چنین شرایطی به خصوص در زمانی که چشمانداز مشخصی از آینده سیاسی و اقتصادی کشور پیش روی سرمایهگذاران وجود ندارد، آیا این حجم از سرمایه برای خرید بلوک سهام سایپا وجود دارد؟
در نهایت، امیدواریم این آگهی صرفا برای رفع تعهد نبوده باشد و همان سرنوشت ایران خودرو برای سایپا نیز مقدر شود.