
از زمانی که برند گلکسی (Galaxy) بهعنوان زیرمجموعهای مستقل از گروه جیلی معرفی شد، عملکرد آن در بازار چین قابلتوجه بوده است. بهویژه پس از ادغام برند ژینگیوان (Xingyuan) در خانواده گلکسی و عرضه مدلهایی مثل جیلی EX5، شاهد رشد چشمگیر این برند در میان خودروسازان نوظهور بودیم.
تا پیش از این، لوکسترین محصول تولیدی گلکسی مدل E8 با قیمت پایه ۱۴۹٬۸۰۰ یوان بود. حالا قرار است گلکسی با عرضه ژینگ یائو ۸، قدم به بازار خودروهای میانرده رو به بالا بگذارد. اما این خودرو در عمل چه چیزی برای ارائه دارد؟ بیایید با هم بررسی کنیم.
ابعاد و طراحی ظاهری؛ ظاهری شبیه گرنتوررهای اروپایی
جیلی گلکسی ژینگ یائو ۸ از نظر ابعاد، یک پله از E8 بزرگتر است:
مشخصه |
مقدار |
طول |
۵۰۱۸ میلیمتر |
عرض |
۱۹۱۸ میلیمتر |
ارتفاع |
۱۴۸۰ میلیمتر |
فاصله بین دو محور (محور جلو تا عقب) |
۲۹۲۸ میلیمتر |
اگرچه فاصله بین دو محور به ۳ متر نمیرسد، اما طول بدنه بیش از ۵ متر باعث میشود خودرو در کلاس سدانهای نیمهلوکس (C سگمنت) جای بگیرد. به همین دلیل، فرم بدنه آن کشیده و مشابه خودروهای گرنتورر (Grand Tourer) اروپایی به نظر میرسد. طراحی جلوی کشیده، فرم سقف منحنی و طراحی نیمهفستبک (بدون ستون D کامل) ظاهری شیک و اسپرت به خودرو دادهاند.
برخی نکات طراحی که به حس لوکس بودن کمک کردهاند:
- چراغهای روز (Daytime Running Lights) با طرح T شکل
- ورودی هوای ترمز در دو طرف سپر جلو، مشابه خودروهای اسپرت
- چراغ نواری باریک در عقب با گرافیک دیجیتالی
فضای داخلی و امکانات؛ ترکیبی از سادگی و فناوری
کابین ژینگ یائو ۸ سبک ساده و کاربردی مدلهای سری E را ادامه میدهد، اما با تفاوتهایی:
- بهجای نمایشگر عریض یکتکه، از دو نمایشگر معلق استفاده شده
- نمایشگر اصلی لمسی ۱۵.۶ اینچی است که از لمس چند نقطهای پشتیبانی میکند
- نمایشگر پشت فرمان به کمک نمایشگر سربالا (AR-HUD) تکمیل میشود
- سیستم عامل داخلی خودرو فلایماتو (Flyme Auto) است که توسط تراشه پرقدرت اسنپدراگون ۸۲۹۵ (Qualcomm Snapdragon 8295) پشتیبانی میشود
امکانات دیگر داخل کابین:
- نوار نورپردازی محیطی در عرض داشبورد
- دریچههای هوای ظریف و چندلایه
- بلندگوهای معلق و طراحی خاص
- سیستم صوتی ۲۳ بلندگو با نام تجاری Flyme Sound
- دو پد شارژ بیسیم با توان ۵۰ وات
- دو صندلی جلوی چندکاره با تهویه، گرمکن و ماساژور
در ردیف عقب نیز با صندلیهای مدیران ارشد (Executive Seats) روبهرو هستیم که امکانات زیر را دارند:
- حرکت کشویی در امتداد ریل ۱۰۰ میلیمتری کف
- امکان خواباندن پشتی تا ۱۳۱ درجه
- قابلیت ماساژ، تهویه و گرمکن
- امکان قرارگیری کامل در حالت درازکش برای استراحت در سفر
سیستم هوشمند رانندگی و اتصال؛ ورود گلکسی به آینده رانندگی
یکی از مهمترین ویژگیهای ژینگ یائو ۸، عرضه با سامانه کمکراننده G-Pilot بهصورت استاندارد در تمام نسخهها است. این سامانه امکانات زیر را ارائه میدهد:
- هدایت هوشمند در بزرگراه (Highway NOA)
- عبور هوشمند از پلها و تقاطعها
- رانندگی بدون نیاز به نقشههای HD (Mapless NOA)
- سیستم پارک خودکار پیشرفته (Valet Parking)
هنوز مشخص نیست که آیا ژینگ یائو ۸ به نسخه H9 سیستم هوشمند رانندگی با تراشه انویدیا تور (NVIDIA Thor) مجهز خواهد شد یا خیر.
قوای محرکه؛ دو انتخاب هیبریدی با عملکرد متفاوت
ژینگ یائو ۸ اولین خودروی گلکسی خواهد بود که از سیستم هیبریدی نوردثور EM-P (NordThor EM-P) استفاده میکند. در کنار آن، مدل اقتصادیتر با سیستم EM-i نیز ارائه میشود.
مشخصه |
سیستم EM-i |
سیستم EM-P |
موتور بنزینی |
۱.۵ لیتری |
۱.۵ لیتری توربوشارژ |
قدرت موتور بنزینی |
– |
۱۲۰ کیلووات |
قدرت موتور برقی |
– |
۱۶۰ کیلووات |
گشتاور ترکیبی |
– |
۶۰۵ نیوتنمتر |
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر |
– |
۶ ثانیه |
مصرف سوخت در حالت بدون شارژ |
– |
۳.۶۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر |
ظرفیت باتری |
۱۸.۴ یا ۲۷.۶۹ کیلوواتساعت |
مشابه |
برد الکتریکی (WLTC) |
۱۰۴ یا ۱۶۱ کیلومتر |
مشابه |
سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مکفرسون و در عقب چند اتصالی (Multi-link) است. هنوز اطلاعاتی در مورد تعلیق تطبیقی یا قابل تنظیم منتشر نشده.
جمعبندی؛ آیا ژینگ یائو ۸ رقیب بیوایدی هان DM خواهد شد؟
در حال حاضر، تنها محصول گلکسی که به فناوری لیدار مجهز است، مدل E8 با قیمت حدود ۱۹۸٬۸۰۰ یوان است. حالا اگر جیلی بتواند ژینگ یائو ۸ را با فناوریهای مشابه و در قالب خودروی هیبریدی با قیمتی زیر ۱۵۰٬۰۰۰ یوان عرضه کند، بهراحتی میتواند سهم قابلتوجهی از بازار سدانهای نیمهلوکس را از خودروسازانی مثل بیوایدی هان DM بگیرد.
این خودرو ترکیبی از طراحی زیبا، فناوری هوشمند، رانندگی نیمهخودکار، فضای داخلی راحت و سیستمهای هیبریدی بهصرفه است. اگر قیمتگذاری آن منطقی باشد، میتوان آن را یکی از برگهای برنده جیلی در سال ۲۰۲۵ دانست.
منبع ترجمه: bitauto
source