لوگو رولز رویس؛ داستان عشق پنهانی با روح اکستازی

لوگو رولز رویس
لوگو رولز رویس

رولز رویس یکی از سازندگان خودروهای لوکس در دنیاست که نشان خاصی را بر روی خودروهایش استفاده می‌کند. این نشان زیبا خلسه روح نام داشته و سرگذشت جالبی دارد. 






خودروهای لوکس و اشرافی از همان ابتدای اختراع خودرو در میان افراد متمول رواج بالایی پیدا کرد و به یک مورد همیشگی تبدیل شد. برندهای مختلفی نیز به همین خاطر یا برخی محصولاتشان را به این رده یعنی خودروهای لوکس رساندند یا از بیخ و بن به تولید محصولات اشرافی پرداختند. 

رولز رویس (Rolls-Royce) یکی از همین برندهای بزرگ و شناخته شده در سراسر دنیاست که در بریتانیا و انگلستان متولد شد اما اکنون تحت مالکیت ب ام و است. این شرکت نه تنها در تولید خودروهای فوق لاکچری و گران قیمت تبحر بالایی دارد بلکه در زمینه‌های بزرگ دیگری همچون ساخت موتور هواپیما نیز شناسنامه دار است. 

از هواپیما و شاخه‌های دیگر که بگذریم، رولز رویس سال هاست که خودروهای اشرافی و گران قیمتی تولید کرده و حتی در نگاه اول به هر یک از خودروهای این برند می‌توان دریافت که رولز رویس با لوکس بودن معنی پیدا می‌کند. اما همه این ها به کنار، رولز رویس سالیان درازی است که از یک نشان خاص بر روی خودروهایش استفاده می‌کند که جلوه خودروهایش را دو چندان کرده است. 

نشان Spirit of Ecstasy که البته اگر بخواهیم آن را به فارسی ترجمه کنیم به معنای روح خلسه خواهیم رسید همان نشانی است که رولز رویس سالهاست بر روی کاپوت خودروهایش آن را قرار می‌دهد. نشانی که رولز رویس بسیار روی آن حساس بوده به قدری‌ که در مدل‌های جدیدتر سیستمی برای آن ابداع کرده تا در صورتی که فردی خواست آن را از جا بکند، روح خلسه به داخل کاپوت فروش رود! 

روح اکستازی (Spirit of Ecstasy) نماد آیینی و جهانی شرکت رولز رویس است. این مجسمه که بر روی کاپوت خودروهای لوکس این برند قرار دارد، نشان‌دهنده‌ی ظرافت، زیبایی و کیفیت بی نظیر ارائه شده توسط رولز رویس است. اما این نشان از کجا سر در آورده؟

در اوایل قرن بیستم میلادی صنعت خودروسازی در حال تحول بود و رقابت شدیدی برای جذب مشتریان در زمینه طراحی و کیفیت خودرو در حال وقوع بود. در این زمان، رولز رویس در تلاش بود تا نمادی خاص و در شان را برای خودروهای خود خلق کند. در سال ۱۹۱۱، طراح و مجسمه ساز بریتانیایی چارلز سایکس (Charles Sykes) وظیفه طراحی این نماد را بر عهده گرفت.

ایده‌ی اصلی طراحی این مجسمه از النور تورنتون (Eleanor Thornton) الهام گرفته شد، یک زن زیبا و مشهور که به عنوان معشوقه لرد جان مانتگو (Lord John Montagu)، یکی از سرمایه گذاران اصلی رولز رویس شناخته می‌شد. طراحی مجسمه به گونه‌ای بود که حس آزادی و زیبایی را تجسم کند.

در سال ۱۹۱۱، نشان روح اکستازی رسما بر روی خودروهای رولز رویس نصب شد و به سرعت به نماد شاخص این برند تبدیل شد. این مجسمه خصوصا در مدل‌های مشهور مانند رولز رویس فانتوم (Rolls-Royce Phantom) معروفیت بیشتری پیدا کرد و بر اساس الهام از خودروهای لوکس و تجربیات منحصر به‌ فرد سفر طراحی شده است.

مجسمه خلسه روح به شکل یک زن بوده که به جلو متمایل شده و انگار در حال پرواز است. بال‌های نازک و پارچه‌ای که روی بدن او قرار دارد، حس حرکت و آزادی را تجسم می‌کند. این طراحی به شکل ماهرانه‌ای تعادل بین زیبایی و حرکات دینامیک را برقرار می‌کند.

مجسمه روح اکستازی عموما از مواد با کیفیت عالی مانند نقره، فولاد ضدزنگ و حتی طلای ۲۴ عیار ساخته می‌شود. در مدل‌های خاص، این مجسمه با الماس‌ها یا کریستال‌های زینتی تزئین شده و به آن جلوه‌ای خاص و نفیس می‌بخشد، درست مانند خودرویی که بر روی آن قرار گرفته است.

مجسمه روح خلسه رولز رویس نکات جالبی هم دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. این نشان به‌عنوان نماد رسمی رولز رویس، تاثیر عمیقی بر هویت برند داشته و به شهرت هرچه بیشتر این نام کمک کرده است. بسیاری از مردم او را به عنوان نماد لوکس بودن می‌شناسند.

به منظور محافظت از مجسمه، رولز رویس یک سیستم مکانیزم طراحی کرده که در صورت فشار به مجسمه، خلسه روح به‌ طور خودکار به داخل کاپوت برمی‌گردد. این ویژگی نه‌ تنها از دزدی جلوگیری کرده بلکه زیبایی مجسمه را نیز حفظ می‌کند.

خلسه روح به عنوان یکی از برجسته‌ترین نمادهای لوکس و زیبایی در صنعت خودروسازی، نمایش‌دهنده‌ای از اشرافی بودن و ظرافت خودروسازی رولز رویس است. طراحی با دقت و الهام از یک داستان عاشقانه واقعی، این مجسمه را به نمادی فراموش‌ نشدنی و مهم تبدیل کرده است. Spirit of Ecstasy نه تنها به خودروهای رولز رویس جلوه‌ای خاص می‌بخشد، بلکه نمایانگر فلسفه‌ای است که در قلب این برند قرار دارد: ترکیب هنر و علم برای ایجاد یک تجربه سفر محصورکننده و بی‌نظیر.

source

توسط khodrocamp.ir