گام دوم خصوصی سازی در جاده مخصوص

گام دوم خصوصی سازی خودروسازی
گام دوم خصوصی سازی خودروسازی

دو ماه از حضور بخش خصوصی در رأس هدایت ایران خودرو می گذرد. این حضور را می توان اولین قدم در مسیر خصوصی سازی به شمار آورد. با توجه به کارنامه ناموفق دولت در مدیریت این صنعت به نظر می رسد شرایط برای برداشتن گام دوم خصوصی سازی در جاده مخصوص مساعد است.






به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، اواسط بهمن ماه سال گذشته اولین گام خصوصی سازی صنعت خودروسازی کشور به رغم تمام سروصداها و حاشیه ها برداشته شد. با این قدم مدیریت ایران خودرو بعد از گذشت بیش از چهار دهه به بخش خصوصی واگذار شد.

این واگذاری در شرایطی صورت گرفته است که مدیریت دولتی تا آن‌جا که ممکن بوده، منجر به تحمیل ضرر و زیان به این صنعت شده است. شکاف ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی در کنار زیان و بدهی ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی تنها بخشی از عملکرد این نوع مدیریت به شمار می آید.

با این وجود، آرزوی چندین ساله با واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی در حال تحقق است. البته با توجه به عمر کوتاه حضور آن‌ها هنوز برای نتیجه گیری و دیدن دستاوردها نباید عجله داشت، اما برنامه قابل تحقق بخش خصوصی برای آینده ایران خودرو نشان می دهد که باید به آینده آن امیدوار بود.

با این حال مشکلات و چالش های تولید به قوت خود نه تنها باقی مانده اند، بلکه برخی سیاست گذاری ها آن ها را بیش‌تر هم کرده است، اما بخش خصوصی با علم به این موضوعات پا به وسط ماجرا گذاشته است.

در این شرایط اما هنوز تکلیف دیگر خودروساز بزرگ کشور روشن نشده است. سایپا نیز مانند ایران خودرو از ظرفیت ها و پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است. این گروه علاوه بر زیرمجموعه ها، ظرفیت بسیار بالایی در تولید دارد، اما با توجه به نوع مدیریت، عدم ثبات، دیدگاه سلیقه ای و جناحی مانع استفاده درست از آن شده است.

در واقع فقدان رقابت و مدیریتی مسلط و پاسخ‌گو مانع از به‌کارگیری تمام ظرفیت های این شرکت شده است.

در این شرایط به نظر می رسد که زمان مناسب برای برداشتن گام دوم خصوصی سازی در جاده مخصوص فرا رسیده است. از یک سو، میزان تولید سایپا کاهش یافته است و از سوی دیگر از ظرفیت ها به درستی استفاده نمی شود.

هر چند مشکلات و موانع زیادی در این مسیر وجود دارد، اما در هر صورت نوع نگاه و نحوه عملکرد بخش خصوصی در این شرایط با مدیریت دولتی کاملاً متفاوت است. با تکیه بر این دیدگاه و همچنین برای شدت گرفتن سرعت رقابت و افزایش عرضه ها به نظرمی رسد که مسئولان باید هر چه سریع‌تر زمینه مساعد برای واگذاری مدیریت سایپا به بخش خصوصی را فراهم کنند.

source

توسط khodrocamp.ir