شارژر جدید بی وای دی؛ با 5 دقیقه شارژ 400 کیلومتر برانید

شرکت چینی BYD قصد دارد اولین سری از ۵۰۰ ایستگاه شارژ فوق‌سریع با توان ۱۰۰۰ کیلووات را در اوایل آوریل در چین راه‌اندازی کند؛ گامی بزرگ برای کاهش نگرانی‌های شارژ خودروهای برقی با قابلیت شارژ ۴۰۰ کیلومتر در ۵ دقیقه.






به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، شرکت خودروسازی چینی BYD، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای برقی جهان، برنامه‌ریزی کرده است تا به‌زودی شبکه‌ای از ایستگاه‌های شارژ فوق‌سریع با توان ۱۰۰۰ کیلووات را در چین راه‌اندازی کند. بر اساس اعلام رسمی این شرکت، اولین سری شامل ۵۰۰ ایستگاه شارژ با نام “شارژر فلش مگاوات” از اوایل آوریل ۲۰۲۵ عملیاتی خواهد شد. این اقدام به‌منظور پشتیبانی از عرضه دو مدل جدید این شرکت، یعنی سدان Han L و شاسی‌بلند Tang L، انجام می‌شود که قرار است در همان ماه به بازار عرضه شوند.

BYD در تاریخ ۱۷ مارس ۲۰۲۵ از این فناوری شارژ انقلابی رونمایی کرد و اعلام کرد که شارژر جدید می‌تواند در عرض ۵ دقیقه، ۴۰۰ کیلومتر برد به خودروهای برقی اضافه کند. این شارژر، که به‌عنوان اولین شارژر برقی جهان با توانایی مدیریت ولتاژ ۱۰۰۰ ولت و جریان ۱۰۰۰ آمپر شناخته می‌شود، دو برابر توان شارژرهای فوق‌سریع V4 تسلا با حداکثر توان ۵۰۰ کیلووات است.

لی یونفِی، مدیر برند و روابط عمومی BYD، در این خصوص تأکید کرد: «برخی هنوز به این فناوری شک دارند، اما سبک کار ما همیشه این بوده که فناوری‌های جدید را بلافاصله پس از رونمایی به تولید انبوه برسانیم. ۵۰۰ واحد از این ایستگاه‌های شارژ ۱۰۰۰ کیلووات در آوریل آماده بهره‌برداری خواهند بود.»

یکی از ویژگی‌های برجسته این شارژرها، استفاده از سیستم‌های ذخیره انرژی در محل است که امکان ارائه توان کامل ۱۰۰۰ کیلووات را حتی در مناطقی با محدودیت شبکه برق محلی فراهم می‌کند. این نوآوری به BYD اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به ارتقای گسترده زیرساخت‌های برق، از حداکثر پتانسیل شارژرها استفاده کند. شارژر مگاوات فلش بخشی از پلتفرم جدید “سوپر ای” BYD است که فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند موتور ۳۰ هزار دور در دقیقه، سیستم شارژ دوگانه، و باتری با نرخ شارژ ۱۰C را در بر می‌گیرد.

نکته جالب توجه این است که مدل‌های Han L و Tang L می‌توانند به‌صورت همزمان از دو پریز شارژ استفاده کنند، فناوری که پیش‌تر در مدل سه‌ساله Denza D9 تست شده بود. ویدئویی که BYD منتشر کرده، نشان می‌دهد مدل Han L با استفاده از یک پریز شارژ ۱۰۰۰ کیلووات، هر ثانیه ۲ کیلومتر به برد خود اضافه می‌کند. همچنین، ظرفیت خروجی این شارژرها می‌تواند به اوج ۱۳۶۰ کیلووات برسد، اما سیستم مدیریت باتری (BMS) مدل‌های Han L و Tang L فعلاً تنها تا ۱۰۰۰ کیلووات را پشتیبانی می‌کند.

این دو مدل، که پرچم‌داران برند BYD هستند، از ۱۷ مارس با قیمت پایه ۲۷۰ هزار یوان (حدود ۳۷۳۰۰ دلار) برای پیش‌فروش در چین عرضه شده‌اند. هر دو خودرو از شتاب صفر تا صد در کمتر از دو ثانیه، بیش از ۱۰۰۰ اسب‌بخار قدرت، سیستم ولتاژ بالا ۱۰۰۰ ولت، و قابلیت شارژ ۱۰C برخوردارند. تفاوت اصلی بین Han L (سدان) و Tang L (شاسی‌بلند) در نوع بدنه است، اما هر دو از نظر پیشرانه و مشخصات فنی شباهت‌های زیادی دارند. این خودروها قرار است در آوریل ۲۰۲۵ به‌صورت رسمی عرضه شوند و در نمایشگاه خودروی شانگهای همان ماه برای اولین بار به نمایش عمومی درآیند.

برنامه بلندپروازانه BYD برای ساخت ۴۰۰۰ ایستگاه شارژ ۱۰۰۰ کیلوواتی در چین، می‌تواند انقلابی در صنعت خودروهای برقی ایجاد کند و نگرانی‌های مربوط به زمان شارژ و دسترسی به زیرساخت‌ها را کاهش دهد. این شرکت با این حرکت، نه تنها جایگاه خود را به‌عنوان یکی از پیشگامان فناوری خودروهای برقی تثبیت می‌کند، بلکه رقبایی مانند تسلا را نیز به چالش می‌کشد. باید دید این فناوری جدید چگونه بر بازار جهانی خودروهای برقی تأثیر خواهد گذاشت و آیا سایر شرکت‌ها نیز به‌زودی چنین نوآوری‌هایی را دنبال خواهند کرد یا خیر.

source

توسط khodrocamp.ir