مدلهای نمادین فورد اروپا یکی یکی در حال کنار رفتن هستند. آخرین مدل Mondeo در آوریل 2022 ساخته شد و به دنبال آن آخرین Fiesta، در جولای 2023 به پایان تولید رسید، در نهایت اواخر امسال، فوکوس نیز بازنشسته خواهد شد. مدیر ارتباطات اروپایی این شرکت، فین توماسن، اعلام کرد که تولید فوکوس در ماه نوامبر به پایان میرسد. متأسفانه هیچ برنامهای برای عرضه جانشینی مستقیم نیز وجود ندارد.
روابط عمومی فورد اعلام کرد که مشتریان همچنان میتوانند فوکوس جدید را دقیقاً همانطور که میخواهند سفارش دهند، اما با نزدیک شدن به پایان تولید در کارخانه Saarlouis آلمان، زمان زیادی به پایان عرضه این خودرو در اروپا نمانده!
توقف تولید این مدل واقعاً پایان یک دوران درخشان برای فورد در اروپا است، زیرا فوکوس از زمان عرضه اولین نسل در سال 1998 همواره اهمیت قابل توجهی داشته است.
توقف تولید فوکوس به این معنی است که علاقهمندان یکی از آخرین هاچ بکهای سریع فروخته شده با گیربکس دستی، یعنی تریم ST را از دست خواهند داد. فورد همچنین نسخه اسپرت را به عنوان یک واگن کاربردیتر، با موتور دیزلی برای کسانی که به دنبال گشتاور پایین و راندمان بهتر هستند، به فروش رسانده است. مرگ فوکوس تنها میتواند خبر خوبی برای گروه فولکس واگن باشد که سالها به تولید گلف، اکتاویا، لئون و A3 ادامه خواهد داد. تویوتا کرولا هم مدل موفقی نیست و نباید انتظار عملکرد فروش بالایی از آن داشت.
اما چرا فورد، فوکوس را از خط تولید خود حذف میکند؟ جیم فارلی، مدیر عامل شرکت، میگوید که “در حال خروج از تجارت خسته کننده خودرو و ورود به تجارت نمادین خودرو” است. در مصاحبهای در سال گذشته، رئیس این شرکت اعتراف کرد که اتومبیلهایی مانند فیستا و موندئو «مشتریان زیادی را دوست داشتند»، اما واقعیت تلخ این بود که سوداوری مناسبی برای فورد نداشتند تا سرمایهگذاریهای آتی را تضمین کنند. دیربون معتقد است تمرکز بر روی Bronco، Tremor، Raptor و Mustang سود بیشتری دارد.
از بین رفتن فوکوس، فورد را بدون خودروی اقتصادی در اروپا رها میکند، که بازتاب همان استراتژی است که برای مدتی در ایالات متحده وجود داشت. Fiesta، Focus، Fusion و Taurus چندین سال پیش از آمریکای شمالی خارج شدند. مطمئناً، هنوز موستانگ وجود دارد، اما موستانگ خودرو خاصی است که نمیتواند برای هر فردی مناسب باشد. آخرین آمار فروش خودروی این کمپانی در آمریکا وحشتناک به نظر میرسد. بعید است که “S650” در اروپا که در آن مالیاتهای زیادی بر خودروهای با آلایندگی بالا و موتورهای با حجم بالا اعمال میشود، موفقیت بزرگی داشته باشد.
فروش فورد در اروپا با 17 درصد کاهش به 426,307 دستگاه در سال 2024 رسید که اولین سال کامل بدون فیستا بود. سهم بازار این شرکت از 4 درصد به تنها 3.3 درصد کاهش یافت و پس از کیا و هیوندای برندهای کرهای که 4.1 درصد را به خود اختصاص داده بودند قرار گرفت. فورد در آغاز سال سختی قرار دارد و اعداد فروش منتشر شده توسط انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) نشان دهنده کاهش 3.9 درصدی نسبت به ژانویه 2024 و سهم بازار تنها 3 درصدی آن است.
با از بین رفتن فوکوس در سال جاری، چشم انداز سال 2026 نیز خوش بینانه نیست. با این حال، فورد، پوما و کوگا را برای جبران از بین رفتن خودروهای اقتصادی دارد. پوما اکنون به عنوان خودروی الکتریکی نیز فروخته میشود و به موستانگ Mach-E، اکسپلورر مبتنی بر VW ID4 و کاپری مبتنی بر ID5 که در خط تولید محصولات الکتریکی این شرکت در اروپا موجود است، میپیوندد.
همه ما میدانیم که ارقام فروش کل داستان را بیان نمیکنند، زیرا حاشیه سود کلید موفقیت یک تجارت است. با این حال خروج فوکوس خبر خوبی برای طرفداران آن نیست.
source