نیسان لیف 2026: بازگشت اقتصادیترین خودروی برقی نیسان، این بار در قالب کراساوور

لیف جدید با مدل ۲۰۲۶ بازگشته و این بار در قامت یک کراساوور الکتریکی! نیسان پس از ماهها گمانهزنی، رسماً تأیید کرد که نسل جدید نیسان لیف در ۱۲ ماه آینده وارد بازار آمریکا خواهد شد. اولین تصویر رسمی این خودرو نیز منتشر شده و طراحی جدید آن را به نمایش میگذارد.
در رویداد “Full Speed Ahead” در آتسوگی ژاپن، نیسان نمونهی پیشتولید لیف را به نمایش گذاشت. برخلاف نسلهای قبلی که در کلاس هاچبک قرار داشتند، لیف ۲۰۲۶ به یک شاسیبلند سابکامپکت با طراحی منحنی تبدیل شده است. این خودرو از نمای جانبی به نسخهای کوچکتر از تسلا مدل Y شباهت دارد اما در بخش نورپردازی جلو و عقب، از هویت خاص خود برخوردار است. در این بخش، نیسان به طراحی خاص چراغهای عقب خود اشاره میکند که از دو LED عمودی و سه LED افقی تشکیل شدهاند. این ترکیب نورپردازی بهطور خاص طراحی شده که جلوهای هولوگرافیک دارد و باعث میشود که نورها به شکل خاص و جذابی دیده شوند.
اما نکتهی جالبتر این است که تعداد این LEDها (دو عمودی و سه افقی) با تلفظ عدد “دو-سه” در زبان ژاپنی (که معادل کلمه “نیسان” است) همخوانی دارد. این بهنوعی یک اشاره به نام برند نیسان است و به عنوان یک امضای بصری برای شناسایی برند در طراحی خودرو استفاده میشود. به عبارت دیگر، نیسان با این طراحی قصد دارد هویت خاص خود را در چراغهای عقب این مدل خودرو به نمایش بگذارد.
طراحی آیرودینامیک و بهبود راندمان

نیسان میگوید که طراحی نرم و خمیدهی لیف، همراه با ارتفاع پایین سپر جلو، ضریب درگ این خودرو را به ۰.۲۶ کاهش داده است. این عدد نسبت به شورولت ایکوئینوکس EV کمتر است اما هنوز به ضریب ۰.۲۳ در تسلا مدل Y نمیرسد. با این حال، نیسان ادعا میکند که این پیشرفتها باعث میشوند لیف ۲۰۲۶ در مصرف انرژی و برد حرکتی عملکردی برتر داشته باشد.
مشخصات فنی؟ هنوز نه!
در حالی که نیسان تصویر اولیه و برخی اطلاعات طراحی را به اشتراک گذاشته، هنوز جزئیاتی دربارهی باتری، قدرت موتور و برد حرکتی منتشر نکرده است. این شرکت وعده داده که در ژوئن ۲۰۲۴ اطلاعات کامل را فاش کند. اما تا این لحظه تأیید شده که لیف جدید دارای پورت شارژ NACS (مشابه تسلا)، سانروف پانورامای قابل تنظیم و چرخهای ۱۹ اینچی آلیاژی خواهد بود. همچنین، تصاویر اولیه نشان میدهند که کابین به یک شیفتر دکمهای جدید و رابط کاربری گرافیکی بهروزرسانی شده مجهز شده است.
آیا لیف همچنان یک خودروی اقتصادی خواهد بود؟
پونز پاندیکوتیرا، مدیر ارشد برنامهریزی نیسان در آمریکای شمالی، تأکید کرده که حفظ مقرونبهصرفه بودن همچنان یکی از اولویتهای نیسان برای لیف است. اما هنوز مشخص نیست که قیمت این خودرو چگونه با رقبا مقایسه خواهد شد. این موضوع میتواند تعیینکنندهی سرنوشت لیف در بازار رقابتی EV باشد.
نیسان و چالش بازگشت به رقابت در دنیای خودروهای برقی
لیف اولین خودروی الکتریکی تولید انبوه جهان بود که در سال ۲۰۱۰ عرضه شد و یک موفقیت جهانی برای نیسان رقم زد. اما این برند نتوانست از برتری اولیه خود بهره ببرد و لیف را با باتری خنکشونده با هوا و طراحی ساده و اقتصادی رها کرد. این در حالی است که رقبای جدید با فناوریهای پیشرفتهتر و برد حرکتی بالاتر وارد بازار شدند.
آرییا، دومین خودروی الکتریکی نیسان که در سال ۲۰۲۳ وارد آمریکا شد، به دلیل قیمتگذاری نامناسب نتوانست آنطور که انتظار میرفت موفق ظاهر شود. حالا نیسان با نسل جدید لیف امیدوار است که جایگاه از دست رفتهی خود را در بازار EVهای مقرونبهصرفه پس بگیرد.
آیا لیف ۲۰۲۶ میتواند نقطهی عطفی برای نیسان باشد؟ همه چیز به مشخصات فنی، قیمت و استقبال بازار بستگی دارد. منتظر رونمایی کامل این خودرو در ژوئن ۲۰۲۴ باشید!
نیسان نیسان لیف
source