

شرکت آئودی، یکی از پیشگامان صنعت خودروسازی، بهسرعت در حال حرکت به سمت یک آینده تمامبرقی است، اما این مسیر چالشهای خاص خود را داشته است.
برای نمونه، اخیراً کارخانه این برند در بروکسل بلژیک به دلیل کاهش تقاضا برای مدل Q8 E-Tron تعطیل شد. در سال 2024، فروش خودروهای برقی آئودی با کاهش 7.8 درصدی به 164,480 دستگاه رسید. این افت فروش باعث شد آئودی به اهداف بلندپروازانهاش نگاهی بیندازد.
این کمپانی قصد دارد به یک برند کاملاً برقی تا سال 2032 تبدیل شود. با وجود این چالشها، آئودی همچنان در حال گسترش خط تولید خودروهای برقی خود است و اکنون تصمیم دارد به جای تمرکز بر مدلهای لوکس و گرانقیمت، یک خودروی برقی اقتصادی روانه بازار کند.
در ابتدا، عرضه این مدل برای سال 2027 برنامهریزی شده بود، اما حالا مدیرعامل آئودی، “گرنوت دولنر”، تأیید کرده است که این خودروی برقی جدید در سال 2026 و در کلاس A3 به بازار خواهد آمد.
جزئیات زیادی از این مدل برقی منتشر نشده، اما دولنر اشاره کرده است که این خودرو در آلمان تولید خواهد شد. احتمالاً این مدل، نسخهای پیشرفتهتر از فولکسواگن ID.3 باشد؛ هرچند با توجه به اینکه ID.3 حدود پنج سال است در بازار حضور دارد، این گزینه کمی دور از ذهن است.
گزینه دیگر، خودرویی مبتنی بر کانسپت ID.2all است که فولکسواگن چند سال پیش معرفی کرد. قرار است مدل تولیدی ID.2 در سال 2026 با قیمتی حدود 25,000 یورو وارد بازار شود. نسخه آئودی این خودرو احتمالاً کمی گرانتر خواهد بود اما همچنان قیمتش بسیار پایینتر از مدل Q4 E-Tron خواهد بود که در آلمان با قیمت پایه 46,150 یورو به فروش میرسد.
این احتمال نیز وجود دارد که آئودی تصمیم بگیرد نسخهای برقی از نسل نهم گلف را عرضه کند، اما این خودرو تا پایان دهه حاضر وارد بازار نخواهد شد. گلف تمامبرقی جدید، که با همکاری شرکت Rivian توسعه داده میشود، بر پایه معماری SSP ساخته خواهد شد. در حال حاضر، گروه فولکسواگن از دو نسخه معماری MEB برای محصولات اقتصادی خود استفاده میکند: نسخه دیفرانسیل عقب MEB برای خودروهایی مانند ID.3، و نسخه دیفرانسیل جلو MEB Small برای مدلهایی مانند ID.2 و ID.1 که با قیمت پایه 20,000 یورو در سال 2027 عرضه خواهد شد.
به نظر میرسد خودروی برقی اقتصادی آئودی، نسخهای پیشرفتهتر از ID.2 باشد؛ یک هاچبک جمعوجور که میتواند با مدلهای اقتصادی مرسدس و بیامو رقابت کند.

source