چالش های سرمایه گذاری در خودروسازی

سرمایه گذاری در خودروسازی
سرمایه گذاری در خودروسازی

سال ۱۴۰۴ به نام سال «سرمایه‌گذاری برای تولید» نام‌گذاری شده است. یعنی کشور نیاز به تولید بیش‌تر دارد و باید شرایطی فراهم شود که دارندگان سرمایه های خرد و‌ کلان به روش های مختلف وارد حوزه های مختلف از جمله خودرو شوند، اما آیا چالش های سرمایه گذاری در خودروسازی برطرف شده است؟






به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، آن‌گونه که از نام سال ۱۴۰۴ برمی آید، باید تولید افزایش پیدا کند. اگر منظور سرمایه گذاری های دولتی بود که شاید از یک نظر نیازی به اعلام آن نبود و از نظر دیگر بر آن تأکید می شود.

بنابراین به نظر می رسد این نام گذاری تمام آحاد جامعه را مدنظر قرار داده است، یعنی شرایطی فراهم شود که هم نهادهای حاکمیتی و هم مردم با مشارکت هم زمینه های افزایش تولید را فراهم کنند. در این جا حضور و نقش آفرینی مردم به شدت اهمیت دارد. این نوع تولید یکی از آرزوهای دور و‌ دراز بسیاری از فعالان اقتصادی مردم و تولیدکنندگان نیز به شمار می آید.

اما برای تحقق این شعار باید شرایط فراهم شود تا صاحبان سرمایه های خرد و کلان به جای حضور در بازارهای غیر رسمی و تلاش برای تبدیل دارایی های خود به کالای سرمایه ای، سرمایه های خود را راهی بانک ها، بورس و شرکت های خودرویی کنند.

اما آیا واقعاً شرایط برای جذب این سرمایه ها فراهم است؟ آیا بورس و بانک و مؤسسه های مالی موفق به جلب نظر و جذب اعتماد شده اند؟ آیا تولیدکنندگان از نظر مدیریت توان برنامه ریزی و هدایت مجموعه خود را دارند؟

در همین حال افزایش سرمایه گذاری به خصوص از سوی مردم نیازمند کاهش تصدی‌گری دولت، دخالت های نهادهای حاکمیتی و افزایش سهم بخش خصوصی در مدیریت است. به نحوی که آن‌ها با خیال راحت و صرفاً براساس چارچوب فعالیت های اقتصاد و رصد بازارها بتوانند برای فعالیت خود برنامه ریزی کرده و تصمیمات مورد نیاز را اتخاذ کنند؟

اما باز هم به همان پرسش تکراری می رسیم؛ آیا شرایط برای سرمایه گذاری و ورود سرمایه های خرد و کلان یا حتا نقدینگی سرگردان به بخش تولید فراهم است؟

آیا حاکمیت شرایطی فراهم کرده است تا تردیدها به اعتماد تبدیل شود؟ این در حالی است که هنوز مسیر خصوصی سازی در جاده مخصوص با دست اندازهایی مواجه است. اگر هم در این اواخر سروصدایی نبوده است به دلیل پذیرش مدیریت بخش خصوصی نمی تواند باشد، بلکه مخالفان منتظر فرصت جدید هستند.

در این میان به نظر می رسد اگر متولیان قصد دارند که نام گذاری سال جدید در همان حد نماند، بیش و پیش از هر اقدامی باید زمینه خروج هر چه زودتر دولت از خودروسازی را فراهم کنند. در عین حال با حمایت های داخلی و خارجی از بخش خصوصی زمینه بروز استعداد و توانایی های آنان را فراهم کنند.

بخش خصوصی پیش‌تر کارآمدی خود را ثابت کرده است. ناکارآمدی مدیریت حاکمیتی نیز نیازی به ادله و توضیح و تفسیر ندارد؛ وضعیت بازار خودرو گویاست.

source

توسط khodrocamp.ir