وارد شده توسط شرکت کیان خودرو
شرکت کیان خودرو شب گذشته با برگزاری نشست خبری با حضور اصحاب رسانه از اولین مرسدس بنز پلاک شده که در سامانه جانبازان عرضه شده است رونمایی کرد.
مرسدس بنز A180L اولین خودروی مرسدس بنز سامانه جانبازان است که توسط شرکت کیان خودرو وارد و ترخیص شده است. این محصول ویژه بازار چین است و از آنجایی که این بازار به خودروهای سدان با طول بیشتر علاقه دارد، بسیاری از خودروسازان محصولات خود را در این بازار در نسخه با فاصله محور بزرگتر که اصطلاحا نسخه لانگ نامیده میشود عرضه میکنند و مرسدس بنز A180L عرضه شده توسط کیان خودرو نیز از این دسته است.
مرسدس بنز A کلاس را باید کوچکترین محصول مرسدس بنز از نظر سگمنت در سبد محصولات فعلی این شرکت دانست که حال در نسخه سدان نیز در بازار چین عرضه شده است. این محصول به یک پیشرانه ۱.۳ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ مجهز است که توانایی تولید ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور را دارا است. در کنار این پیشرانه از یک جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه استفاده شده که توان پیشرانه را به محور جلوی خودرو منتقل میکند. بر اساس سنت دیرینه مرسدس بنز و بر اساس همکاری این شرکت با گروه رنو-نیسان-میتسوبیشی، عموما پیشرانههای کم حجم مورد استفاده در محصولات مرسدس بنز توسط رنو تامین میشود و لوگوی رنو روی بلوک سیلند نیز حک شده است. پیشرانه مورد استفاده در مرسدس بنز A180 لانگ نیز محصول رنو به شمار میرود.
بر اساس اعلام شرکت کیان خودرو، مرسدس بنز A180 لانگ وارد شده به کشور از نظر سطح تجهیزات کاملترین نسخه موجود در بازار چین به شمار میرود اما در کاملترین نسخه نیز علیرغم وجود سانروف پانورامیک و برخی از رادارها و دستیارهای کمکی راننده، خبری از تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین جلو نیست.
در نشست خبری این مراسم که با حضور آقایان اسد کرمی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو و نمایشگاهداران تهران و جهانگیر امیراصلانی عضو علیالبدل هیات مدیره اتحادیه نمایشگاهداران تهران و مشاور اقتصادی انجمن جانبازان برگزار شد بسیاری از مشکلات موجود بر سر فرآیند واردات خودرو و تخصیص ارز مورد بررسی قرار گرفت.
جهانگیر امیراصلانی، مدیرعامل کیان خودرو و عضو هیئتمدیره اتحادیه فروشندگان خودرو و نمایشگاهداران تهران اعلام کرد که برای واردات خودروهای مخصوص جانبازان تاکنون نزدیک به ۱۰۰۰ قرارداد منعقد شده که از این تعداد، ۱۰۸ دستگاه خودرو به گمرکات وارد شدهاند اما با گذشت شش ماه هنوز ترخیص نشدهاند و تنها ارز کافی برای ترخیص دو خودرو تخصیص شده است. وی با اشاره به چالشهای ارزی در واردات این خودروها بیان کرد که برای این طرح، مبلغ یک میلیارد یورو به ۳۲ هزار جانباز تخصیص داده شده است.
امیراصلانی همچنین به مسائل مدیریتی در سامانه واردات خودروهای جانبازان پرداخت و تأکید کرد که دو چالش اساسی در این مسیر وجود دارد. نخست اینکه بخش خودرو تحت مدیریت واردات قرار گرفته و دیگر مستقیماً زیر نظر وزیر صنعت نیست، که این موضوع مشکلاتی در پی داشته است. دوم اینکه فرآیند تخصیص ارز با پیچیدگیهای اداری همراه شده و روند آن کند پیش میرود.
وی با اشاره به مصوبه دولت در سال ۱۴۰۱ درباره واردات خودروهای جانبازان اظهار داشت که در هشت سال گذشته، هیچ خودرویی به این قشر تحویل داده نشده است. او تأکید کرد که اجرای این طرح نه تنها برای کمک به وضعیت معیشتی جانبازان اهمیت دارد، بلکه بسیاری از آنان منتظر دریافت خودروهای خود هستند تا بتوانند آنها را فروخته و از عواید آن استفاده کنند. برخی نیز امتیاز واردات خود را با قیمت پایین واگذار کردهاند، از این رو اطلاعرسانی درباره ارزش واقعی این امتیازات در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرعامل کیان خودرو همچنین درباره قیمتگذاری این خودروها گفت که هیچ نهادی مانند شورای رقابت یا سازمان حمایت در این زمینه ورود نمیکند و قیمتها پس از ترخیص، بر اساس میزان عرضه و تقاضا در بازار تعیین خواهد شد.
وی در ادامه به برخی قیمتهای پیشنهادی اشاره کرد و گفت: به منظور جلوگیری از فروش حوالهها با قیمت پایین، پیشنهادهایی ارائه کردهایم و قیمت پیشنهادی ۱۰ میلیارد تومانی را برای معامله حوالههای جانبازی اعلام کردیم اگرچه در حال حاضر حوالههای ویژه جانبازی با قیمت حدودی ۶ میلیارد تومان و سایر حوالههای جانبازی ۵۰ و ۷۰ درصدی با قیمتهای ۲ تا ۴ میلیارد تومان معامله میشود اما این پیشنهاد قیمتی جلوی معاملات ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی را که باعث ضایع شدن حق جانبازان میشد گرفت.
بر اساس اعلام شرکت کیان خودرو، این شرکت محصولاتی مانند مرسدس بنز GLB، مرسدس بنز C200 و بامو X2 را نیز در برنامه واردات خود برای جانبازان دارد.