برای اعتراض به جریمه رانندگی چه کار کنیم؟

جریمه رانندگی
جریمه رانندگی

سیستم هم مانند انسان جایزالخطاست؛ پس طبیعی است که برخی جرایم به اشتباه ثبت شوند. حتی پلیس راهور هم بارها تأکید کرده که احتمال خطا وجود دارد و به همین دلیل حق اعتراض برای رانندگان قائل شده است.


فونیکس


فونیکس

اما چگونه می‌توان به جریمه‌های نادرست رانندگی اعتراض کرد؟ آیا همۀ جرایم قابل پیگیری هستند؟ در این مطلب چندوچون و نحوه اعتراض به جریمه رانندگی را بررسی می‌کنیم.

به چه نوع جرایمی می‌توان اعتراض کرد؟

پیش از اعتراض، بهتر است بدانید که برای چه نوع جرایمی می‌توان ثبت شکایت کرد. به طور کلی، جریمه‌های رانندگی به ۵ نوع اصلی تقسیم می‌شوند و هر کدام شیوه‌ای متفاوت در ثبت و رسیدگی دارند:

  • جریمه تسلیمی: جریمه تسلیمی را مأمور راهور به‌صورت حضوری به راننده تحویل می‌دهد و معمولاً جای اعتراض ندارد؛ زیرا راننده در حضور مأمور تخلف را انجام داده است و مأمور نیز آن را ثبت کرده است.
  • جریمه الصاقی: جریمه الصاقی برگه جریمه‌ای است که مأمور به خودرو می‌چسباند. این جریمه‌ها به دلیل احتمال خطای انسانی در ثبت مشخصات، در برخی موارد قابل اعتراض هستند. به‌ عنوان‌ مثال، ممکن است شماره پلاک خودرو به‌درستی ثبت نشده باشد. 
  • جریمه دوربینی: جریمه‌های دوربینی که توسط دوربین‌های کنترل ترافیک ثبت می‌شوند، به دلیل احتمال خطای سیستمی، شانس زیادی برای اعتراض و اصلاح دارند. به‌ عنوان‌ مثال، ممکن است دوربین به‌درستی تنظیم نشده باشد یا در شرایط جوی نامناسب، تصویر واضحی از خودرو ثبت نشده باشد. همچنین، ممکن است خودروی دیگری مرتکب تخلف شده و جریمه برای خودروی شما ثبت شده باشد.
  • جریمه خودداری: جریمه‌های خودداری زمانی اعمال می‌شوند که راننده از پذیرش برگۀ جریمه یا دستور ایست مأمور سرپیچی کند. برای اعتراض به آن‌ها شواهد و مدارک مستند لازم است.
  • جریمه دوبرابری: در صورت پرداخت نکردن جریمه‌های الصاقی، خودداری یا تسلیمی در مدت‌زمان ۶۰روز، مبلغ آن‌ها ۲برابر می‌شود. جریمۀ دیرکرد معمولاً فقط در شرایط خاص یا طرح‌های بخشودگی قابل کاهش است.

با این شناخت، می‌توانید تشخیص دهید که کدام جریمه‌ها ارزش پیگیری دارند و اعتراض به پیامک جریمه در چه مواردی ارزش دارد. برای آگاه شدن از از جرایم خود، به سرویس خلافی اتو ابزار مراجعه کنید. در حال حاضر تا تاریخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۴ امکان گرفتن رایگان خلافی خودرو با پلاک از طریق اتو ابزار امکان‌پذیر است.  

اگر معتقدید جریمه‌ای به اشتباه برای شما ثبت شده، باید مدارک و مستندات کافی برای اثبات آن داشته باشید. البته در مواردی مانند جریمه‌های دوربینی، تصاویر ثبت‌شده توسط راهور بازبینی می‌شوند و در صورت تشخیص خطا جریمه اصلاح می‌گردد. 

نحوه اعتراض به جریمه اشتباهی رانندگی چگونه است؟

پیش از این، رئیس پلیس راهور اعلام کرده بود که امسال اعتراض به خلافی خودرو از طریق اینترنت ممکن خواهد شد. اما هنوز این قابلیت در وب‌سایت و اپلیکیشن راهنمایی و رانندگی فعال نشده است. بنابراین تا محقق‌شدن این برنامه برای اعتراض به جریمه رانندگی، ثبت شکایت و پیگیری پیامک جریمه اشتباهی خودرو باید این مراحل را دنبال کنید: 

بررسی جرایم 

قبل از هر اقدامی، جزئیات جریمه یا جرایم مورد نظر را به دقت چک کنید. معمولاً اطلاعات تخلف صورت‌گرفته به مالک خودرو پیامک می‌شود. اما اگر به هر دلیلی از چندوچون آن مطلع نبودید هم جای نگرانی نیست. زیرا امکان استعلام خلافی با جزئیات از طریق سامانه‌های آنلاینی مثل اتو ابزار وجود دارد. 

در این سامانه با وارد کردن پلاک خودرو می‌توانید لیست تخلفات، مبلغ هر جریمه، تاریخ و محل تخلف را مشاهده کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا در مورد اعتراض به جریمه یا پرداخت آن تصمیم‌گیری کنید.

بنابراین، توصیه می‌شود قبل از هرگونه اقدامی برای پرداخت جریمه یا اعتراض به جریمه رانندگی، ابتدا از طریق سامانه‌های آنلاین، خلافی خودروی خود را با جزئیات کامل بررسی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا با دیدی بازتر و با اطلاعات دقیق‌تر در مورد پیگیری پیامک جریمه اشتباهی خودرو تصمیم بگیرید.

آماده‌کردن مستندات و مدارک لازم

برای اینکه به شکایت شما ترتیب اثر داده شود و مدام در مسیر رفت‌وبرگشت به مراجع نباشید، بهتر است مدارک لازم را از قبل آماده کنید. اگر مستنداتی دال بر اشتباه‌بودن جریمه دارید حتماً آن‌ها را به همراه‌ داشته باشید. در کل برای اعتراض به جریمه رانندگی، به این مدارک نیاز خواهید داشت:

  • اصل و کپی کارت خودرو؛
  • اصل سند مالکیت خودرو؛
  •  اصل گواهینامۀ رانندگی معتبر؛
  •  مدارک شناسایی مالک خودرو یا نمایندۀ قانونی او؛
  •  و مدارک و اسناد لازم برای اثبات اشتباه صورت‌گرفته در ثبت جریمه.

مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ یا مراکز اجرائیات 

پس از تکمیل مدارک، به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه و شکایت خود را ثبت کنید. البته اگر به جریمه‌ای که با قبض جریمه صادرشده، اعتراض دارید، علاوه بر پلیس +۱۰ می‌توانید به مرکز اجرائیات پلیس راهور هم درخواست رسیدگی بدهید. در این صورت، برگۀ قبض را با خود به این مرکز می‌برید و با ضمیمه‌کردن آن، فرم شکایت را تکمیل می‌کنید.

پیگیری نتیجه

بررسی درخواست‌ها به طور معمول بین ۱ تا ۷ روز زمان می‌برد. برای اطلاع از نتیجه می‌توانید دوباره به پلیس +۱۰ یا مرکز اجرائیات راهور مراجعه کنید. اما از طریق استعلام خلافی هم می‌توان متوجه وضعیت جریمه شد؛ اگر مبلغ جریمه تغییری نکرده باشد، به این معنی است که اعتراض به جریمه رانندگی رد شده و باید مبلغ آن را بپردازید.

ثبت مجدد شکایت

اگر نتیجۀ نهایی، مورد تأییدتان نبود باز هم می‌توانید نسبت به آن جریمه اعتراض کنید. در این حالت پس از ثبت شکایت در مرکز اجرائیات یا دفتر پلیس +۱۰، آن‌ها شما را به نزدیک‌ترین واحد رسیدگی پلیس راهور ارجاع می‌دهند. این بار شکایت شما در حضور یک افسر کارشناس و یک قاضی مورد بررسی قرار می‌گیرد و رأی نهایی صادر می‌شود.

در صورت تأیید جریمه توسط قاضی، دیگر امکان اعتراض مجدد وجود نخواهد داشت و حداکثر ۲۰روز فرصت دارید که جریمه را پرداخت کنید؛ در غیر این‌صورت، مبلغ آن ۲برابر خواهد شد.

سخن آخر

درصورتی‌که اعتراض به خلافی خودرو از طریق اینترنت ممکن شود فرایند شکایت بسیار راحت‌تر خواهد شد. اپلیکیشن اعتراض به خلافی خودرو، قطعا زمان، انرژی و هزینه اعتراض به جریمه رانندگی را کاهش خواهد داد. اما تا آن موقع به یاد داشته باشید که بهترین زمان برای اعتراض ۶۰روز پس از تاریخ ثبت جریمۀ مورد نظر است. پس از این بازۀ زمانی معمولاً به شکایت رسیدگی نمی‌شود. جدای از اینکه مشمول جریمۀ دیرکرد هم خواهید شد.

با این حساب پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از سامانه‌های آنلاین و به‌روزی مثل اتو ابزار به طور منظم از خلافی خود استعلام بگیرید تا در صورت مشاهدۀ مورد اشتباه به‌سرعت برای حذف یا اصلاح آن اقدام کنید. همچنین با پرداخت به‌موقع جرایم مانع از اضافه‌شدن جریمه‌های ۲برابری به مجموع هزینه‌هایتان شوید. 

source

توسط khodrocamp.ir