یاماها FZ-S Fi Hybrid ؛ اولین موتورسیکلت هیبرید برند ژاپنی

یاماها FZ-S Fi Hybrid
یاماها FZ-S Fi Hybrid

تولیدکنندگان موتورسیکلت در جهان به شدت در تلاش هستند تا موتورسیکلت‌های خود را با استفاده از فناوری ها بهینه، آیرودینامیک تر و سبک تر، کارآمدتر کنند، اما با سخت‌گیری‌های بیش‌تر در استانداردهای آلایندگی و افزایش هزینه‌های سوخت، بسیاری از برندها به سمت برقی شدن حرکت می‌کنند.


فونیکس


فونیکس

با این حال، موتورسیکلت های هیبرید، با وجود این‌که این تکنولوژی در دنیای خودروها رایج است، در دنیای موتورسیکلت‌ها نتوانسته هنوز به محبوبیت چندانی برسد. محدودیت‌های طراحی و وزنی باعث می‌شود که پیکربندی یک سیستم هیبرید در یک موتورسیکلت بدون افزایش حجم یا هزینه آن دشوار باشد، اما یاماها در حال آزمایش یک رویکرد جدید است، حداقل در بازار هند، با مدل یاماها FZ-S FI Hybrid، که نسخه‌ای هیبریدی ملایم در کلاس موتورسیکلت‌های ۱۵۰ سی‌سی شهری است.

یاماها FZ-S Fi Hybrid
یاماها FZ-S Fi Hybrid

در اصل، سیستم هیبریدی یاماها ساده اما هوشمند است. این موتورسیکلت از یک ژنراتور هوشمند (SMG) استفاده می‌کند که دو کار انجام می‌دهد، اول به‌عنوان یک موتور استارت نرم و بی‌صدا عمل می‌کند (زیرا به‌طور مستقیم به میل‌لنگ متصل است) و دوم، در سرعت‌های پایین یک افزایش توان الکتریکی کوچک را فراهم می‌کند.

برخلاف یک خودروی هیبرید یا سیستم هیبریدی که کاوازاکی با مدل Ninja 7 Hybrid رونمایی کرده است، یاماها FZ-S FI Hybrid باتری بزرگ یا موتور برقی جداگانه‌ای ندارد، بلکه این سیستم فقط به موتور احتراق داخلی در مواقع لازم کمک می‌کند. این تنظیم برای یک موتورسیکلت سبک بسیار منطقی است، جایی که افزایش‌های کوچک در کارایی و پاسخ بهتر گاز در سرعت‌های پایین می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد.

شاید با چنین مشخصات فنی از یاماها یا آن تکنولوژی که در صنعت خودرو پیاده سازی می شود، این‌طور بیان کنید که تنها یک نسخه از موتورسیکلت هیبرید تاکنون در دنیا ساخته شده و آن هم موتورسیکلت کاوازاکی Ninja 7 Hybrid است.

یاماها FZ-S Fi Hybrid
یاماها FZ-S Fi Hybrid

اما نکته این‌جاست که فناوری هیبرید کاوازاکی یک مدل کاملاً متفاوت است. Ninja 7 Hybrid یک موتور ۴۵۱ سی‌سی دو سیلندر موازی را با یک موتور الکتریکی کامل ترکیب می‌کند و سه حالت مختلف ارائه می دهد؛ موتور احتراق داخلی خالص داشته باشد، کمک هیبریدی و حتا یک حالت EV برای مسافت‌های کوتاه ارائه می دهد. همچنین از سیستم بازیابی انرژی از ترمزها برای شارژ باتری استفاده می‌کند، اما سیستم یاماها این قابلیت ها را ندارد.

نکته قابل توجه در میان این دو سیستم این است که سیستم هیبرید کاوازاکی بسیار پیچیده‌تر است و با قیمت بیش از ۱۰,۰۰۰ دلار، به طور قابل توجهی گران‌تر است. رویکرد یاماها یک روش ساده‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر برای افزودن مزایای هیبریدی بدون افزایش قیمت زیاد یا تغییرات عمده در احساس کلی موتورسیکلت است.

قیمت یاماها FZ-S FI Hybrid واقعاً شگفت‌انگیز است. با قیمت ۱۲۹,۴۰۰ روپیه (حدود ۱,۵۵۰ دلار آمریکا)، این موتورسیکلت به سختی از یک اسکوتر ۱۵۰ سی‌سی استاندارد گران‌تر است، حتا در بازار هند. در مقایسه با مدلی مانند Ninja 7 Hybrid، موتورسیکلت یاماها بسیار ارزش خرید دارد. تصور کنید یاماها چه‌قدر می‌تواند از فروش این دستگاه در بازارهای آسیایی دیگر یا حتا در ایالات متحده آمریکا و اروپا سود ببرد.

اگر فناوری هیبرید یاماها موفقیت‌آمیز باشد، یاماها به راحتی می‌تواند آن را به مدل‌های بزرگ‌تر و متداول‌تر گسترش دهد. تصور کنید یک MT-09 هیبرید یا یک موتورسیکلت ادونچر با مصرف سوخت کم و یک افزایش توان الکتریکی کوچک، چه قدر می تواند جذاب تر و کارآمد تر باشد.

source

توسط khodrocamp.ir