مقایسه یاماها ان مکس توربو با نسل قبلی خود؛ نسل جدید چه تفاوت هایی دارد؟

مقایسه یاماها ان مکس توربو و یاماها ان مکس 155
مقایسه یاماها ان مکس توربو و یاماها ان مکس ۱۵۵

در این مقاله قصد داریم یاماها ان مکس ۱۵۵ را با نسل جدید خود، یعنی یاماها ان مکس توربو که به تازگی معرفی شده و به صورت محدود توسط شرکت نیرو موتور به بازار ایران عرضه شده است، از نظر طراحی، مشخصات فنی و قیمت مقایسه کنیم.


تیگو 8


تیگو 8

ان‌مکس در نسخه‌های ۱۲۵ و ۱۵۵ سی‌سی به بازار جهانی عرضه شده است، اما مدلی که در کشور ما موجود است، از نوع ۱۵۵ سی‌سی بوده و از سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۸ به بعد در ایران عرضه شده است. فیس قبلی این موتور، یعنی مدل ۲۰۱۸، با چیزی اکنون در خیابان ها می بینیم متفاوت بود، و ما نسخه میان نسلی این موتورسیکلت را با نسخه ۲۰۲۵ مقایسه خواهیم کرد.

شرکت نیرو موتور، ان‌مکس را در سه نسخه عرضه کرده است: نسخه فول، کی‌لس و سوییچ. نسخه فول این موتور به امکاناتی چون ABS، کنترل کشش و کی‌لس مجهز است. نسخه کی‌لس فقط همین آپشن را دارد، در حالی که نسخه سوییچ هیچ آپشنی ندارد و معمولی‌ترین و البته ارزان‌ترین مدل ان‌مکس در بازار به شمار می‌رود.

مقایسه طراحی یاماها ان مکس

ظاهر و سبک طراحی ان‌مکس با بسیاری از اسکوترهای موجود در بازار متفاوت است، این اسکوتر جثه نسبتاً بزرگ‌تری دارد. به این نوع اسکوترها اصطلاحاً پریمیوم می‌گویند. اگر طرف‌دار سبک‌های مینیمال، ساده و سنگین باشید، ان‌مکس در همین دسته قرار دارد.

رنگ‌بندی ان‌مکس ۱۵۵ با توجه به مدل (سال ورود به ایران) و نسخه‌های مختلف آن (فول و…) متفاوت است و رنگ‌های بسیار جذابی برای آن ارائه شده است که ۹۰ درصدشان نیز مات هستند. مشکی، سفید، سرمه‌ای، زرشکی و یشمی از جمله رنگ‌هایی هستند که می‌توانید در بازار پیدا کنید.

چراغ‌های جلوی Yamaha Nmax طراحی خاصی دارند که به صورت یک چهره اخمو به نظر می‌رسند و نور پایین و بالا در کاسه چراغ به طور متفاوتی قرار گرفته‌اند. چراغ عقب دوتکه و شامل دو چراغ نئون است، در حالی که تمام نورهای موتور ال‌ای‌دی هستند به جز راهنماها که لامپ‌های معمولی دارند. نمایشگر دیجیتالی ساده است و اطلاعات اصلی مانند آمپر بنزین، سرعت‌سنج و ساعت را ارائه می‌دهد، اما طراحی آن چندان جذاب نیست. چراغ‌های هشدار نیز در بالای نمایشگر وجود دارند و با فشردن دکمه منو، می‌توان تریپ‌های موتور و ولتاژ باتری را مشاهده کرد.

یاماها ان‌مکس توربو در تمامی نسخه‌ها (۵ تیپ که همه از نظر طراحی یک شکل هستند) نسبت به نسخه قبلی خود طراحی به‌روزتری دارد. شکل کلی بدنه و طراحی حفظ شده است، اما چراغ‌های جلو و عقب طراحی متمایزتر و جذاب‌تری دارند. همچنین در این نسخه، چراغ‌های راهنما نیز به سیستم ال‌ای‌دی مجهز شده‌اند. همچنین در یاماها NMAX Turbo یک نمایشگر TFT بسیار بزرگ همراه با امکان اتصال به گوشی عرضه شده است که می توان برروی آن سیستم ناوبری، پاسخ به تلفن و… انجام داد که یک مزیت و به‌روزرسانی جالب نسبت به نسخه قبلی است.

لازم به ذکر است فضای زیر زین، درگاه شارژ و سایر بخش های دو موتورسیکلت با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند و فقط ارتقاهایی که صورت گرفته در این مقاله ذکر شده است.

مشخصات فنی یاماها ان مکس توربو

مقایسه یاماها ان مکس توربو و یاماها ان مکس 155
مقایسه یاماها ان مکس توربو و یاماها ان مکس ۱۵۵

پیشرانه ان‌مکس ۱۵۵ همان موتوری است که در اکثر موتورهای شرکت یاماها با این حجم مشاهده می‌شود، مانند آیروکس، XSR و WR. این موتور دارای یک سیلندر، چهارزمانه و چهار سوپاپ است و آرایش سوپاپ‌ها به صورت SOHC است. سیستم خنک‌کننده آن آب‌خنک است و نسبت تراکم این پیشرانه ۱۱.۶ به ۱ اعلام شده، بنابراین استفاده از بنزین با اکتان بالا ضروری است.

حجم پیشرانه این موتور ۱۵۵ سی‌سی است و حداکثر قدرت تولیدی آن به ۱۵.۱ اسب‌بخار در دور موتور ۸۵۰۰ و حداکثر گشتاور آن به ۱۴.۴ نیوتون‌متر در دور موتور ۶۵۰۰ می‌رسد. سیستم سوخت‌رسانی این موتور از نوع انژکتور برقی است و گیربکس و کلاچ آن نیز اتوماتیک هستند. میزان روغن مورد نیاز برای این پیشرانه تقریباً ۹۰۰ میلی‌لیتر است و شرکت توصیه می‌کند از روغن با مشخصات 10W40 استفاده شود.

حالا به سراغ مشخصات فنی یاماها ان مکس توربو خواهیم رفت؛ یاماها، NMAX Turbo را به مناسبت جشن ۵۰ سالگی خود معرفی کرده است. این اسکوتر ماکسی که برای تردد در شهر طراحی شده، ممکن است مشتریان را با نام‌گذاری‌اش گیج کند، زیرا استفاده از سیستم توربوشارژر در یک اسکوتر با حجم پایین چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، اما یاماها درباره این نام‌گذاری توضیح می‌دهد که مدل NMAX Turbo تکنولوژی جدیدی را به کار گرفته که موجب شتاب ناگهانی در موتورسیکلت می‌شود.

زیر بدنه این اسکوتر شهری، یک گیربکس CVT الکترونیکی کمکی وجود دارد که یاماها آن را Yamaha Electric CVT (YECVT) نامیده است. این تکنولوژی دارای دو حالت رانندگی است: S-Mode برای “sport-touring” و T-Mode برای توربو. انتخاب حالت توربو باعث می‌شود این اسکوتر در کم‌ترین زمان ممکن بیش‌ترین شتاب را بگیرد و تمامی اجزای پیشرانه در حالت پرفورمنس قرار گیرند.

پیشرانه یاماها NMAX Turbo همان موتور ۱۵۵ سی‌سی آب‌خنک Blue Core انژکتوری نسل قبل است که بر روی این محصول نیز نصب شده است. در حالت عادی و بدون افزایش توان، این موتور حدود ۱۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۴.۲ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.

مقایسه قیمت یاماها ان مکس توربو و نسخه فول

بیش‌ترین تفاوت بین دو موتورسیکلت، یعنی نسخه قدیم ان‌مکس و ان‌مکس توربو جدید، مربوط به قیمت آن‌ها در بازار موتورسیکلت ایران است. متأسفانه هیچ نظارتی بر قیمت‌گذاری موتورسیکلت‌ها وجود ندارد و باید محصولات اقتصادی جهان را به عنوان مدل‌های لوکس خریداری کنیم.

در اواخر سال ۱۴۰۳، شرکت نیرو موتور، یاماها ان‌مکس نسخه فول را با قیمتی در حدود ۳۷۰ میلیون تومان عرضه می کند. اما زمانی حیرت زده خواهید شد که با قیمت ان مکس توربو روبه‌رو شوید، نیرو موتور آن را با قیمت پایه ۴۴۶ میلیون تومان عرضه می کند و نسخه nmax turbo tech max قیمتی در حدود ۵۴۰ میلیون تومان دارد. البته هنوز قیمت به‌طور قطعی اعلام نشده، اما این اختلاف قیمت با توجه به این‌که ان‌مکس توربو تغییرات چندانی نسبت به نسل قبلی نداشته، حیرت‌آور است. باید دید آیا ان‌مکس توربو در بازار ایران با این قیمت بالا می‌تواند به موفقیت‌های نسل قبلی خود دست یابد یا خیر.

source

توسط khodrocamp.ir