غرش بی‌صدای لامبورگینی با قدرتمندترین گاو خشمگین در راه است

لامبورگینی برقی
لامبورگینی برقی

لامبورگینی آماده می‌شود تا جاده‌ها را با یک خودروی برقی، که تا ۲۰۰۰ اسب بخار قدرت دارد، تسخیر کند. این غول الکتریکی که تا سال ۲۰۳۰ از راه می‌رسد، نه‌تنها قلب طرف‌داران را می‌لرزاند، بلکه نشان می‌دهد آینده سوپرکارها می‌تواند پاک و پرهیجان باشد.


تیگو 8


تیگو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، لامبورگینی، نامی که با غرش موتورهای بنزینی و سرعت سرسام‌آور در ذهن‌ها حک شده، حالا به سمت آینده‌ای برقی شتاب گرفته است. این خودروساز ایتالیایی اعلام کرده که اولین خودروی تمام‌الکتریکی‌اش تا سال ۲۰۳۰ وارد بازار می‌شود که قرار است قدرتمندترین مدل تاریخ این برند باشد.

اولیور بلوم، مدیرعامل گروه فولکس‌واگن، شرکت مادر لامبورگینی، در گفت‌وگویی با نشریه Autocar اعلام کرد این سوپرکار برقی می‌تواند تا ۲۰۰۰ اسب بخار توان تولید کند؛ رقمی که حتا برای طرف‌داران دوآتشه لامبورگینی حیرت‌انگیز است.

این خودروی برقی روی پلتفرمی اختصاصی سوار خواهد شد که توسط پورشه، یکی دیگر از زیرمجموعه‌های گروه فولکس‌واگن، برای برندهای لوکس و عملکردمحور این گروه توسعه یافته است. این پلتفرم که از ولتاژ بالای ۹۸۰ ولت پشتیبانی می‌کند، قرار است پایه خودروهای برقی آئودی و بنتلی نیز باشد، اما بلوم تأکید کرده است: «این یک طراحی کاملاً اختصاصی برای لامبورگینی است.» این پلتفرم پیشرفته، نه‌تنها قدرت خارق‌العاده‌ای را ممکن می‌کند، بلکه به لامبورگینی اجازه می‌دهد تا روح وحشی و متمایزش را در عصر الکتریکی حفظ کند.

الهام اصلی این پروژه از کانسپت لانزادور (Lanzador) گرفته شده است که در اواسط سال ۲۰۲۳ رونمایی شد. لانزادور با ارتفاع بیش‌تر از سطح زمین و طراحی دو در، ترکیبی از یک سوپرکار و یک کراس‌اوور بود و با ۱۳۴۱ اسب بخار قدرت، شگفتی‌ساز شد.

استفان وینکلمان، مدیرعامل لامبورگینی، تأیید کرده است نسخه تولیدی این خودرو دست‌کم همین میزان قدرت را خواهد داشت و با دو موتور الکتریکی، سیستم چهارچرخ محرک را به ارمغان می‌آورد.

تولید این مدل در کارخانه اصلی لامبورگینی در سانت آگاتا بولونیزه ایتالیا انجام خواهد شد، جایی که دیگر گاوهای خشمگین این برند نیز متولد می‌شوند.

هرچند لامبورگینی ابتدا قصد داشت این خودرو را در سال ۲۰۲۸ عرضه کند، اما برنامه به سال ۲۰۲۹ و حالا ۲۰۳۰ عقب افتاده است. با این حال، وینکلمان خوش‌بین است و پیش‌بینی می‌کند که این مدل برقی به اندازه تمراریو (Temerario)، جدیدترین خودروی پایه این برند، فروش موفقی داشته باشد.

وی در این خصوص در مصاحبه‌ای گفت: «این خودرو یک لامبورگینی اصیل خواهد بود؛ چیزی که احساسات را برانگیزد.» این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ماته ریماک، مدیرعامل ریماک، سازنده سوپرکار برقی کروات، اخیراً هشدار داده است خریداران ثروتمند سوپرکارها هنوز به خودروهای برقی روی خوش نشان نداده‌اند. حال باید دید که آیا لامبورگینی می‌تواند این تابو را بشکند؟

قدرت ۲۰۰۰ اسب بخاری این خودرو، آن را در رده‌ای فراتر از مدل‌های بنزینی فعلی مثل اونتادور یا هوراکان قرار می‌دهد. برای مقایسه، اونتادور SVJ با موتور V12 خود حدود ۷۷۰ اسب بخار تولید می‌کند. این جهش عظیم، نتیجه استفاده از موتورهای الکتریکی است که گشتاور آنی و شتاب صفر تا صد زیر ۲ ثانیه را ممکن می‌کنند، چیزی که لامبورگینی قول داده در این مدل به نمایش بگذارد.

بلوم هم در این راستا وعده داده است: «این خودرو، هیجان و احساسی را که از لامبورگینی انتظار دارید، به شما می‌دهد.»

با این حال، این پروژه بی‌چالش نیست. تأخیر در عرضه نشان‌دهنده پیچیدگی‌های فنی و نیاز به هماهنگی با استانداردهای زیست‌محیطی است. علاوه بر این، لامبورگینی باید طرف‌دارانی را راضی نگه دارد که عاشق صدای غرش موتورهای بنزینی‌اند، صدایی که در خودروهای برقی وجود ندارد، اما این شرکت امیدوار است با تکیه بر طراحی خشن، عملکرد بی‌نظیر و تکنولوژی پیشرفته، این خلأ را پر کند؟

لامبورگینی با این گام، نه‌تنها به رقابت با تسلا و ریماک می‌رود، بلکه می‌خواهد نشان دهد که سوپرکارهای برقی هم می‌توانند روح و هویت داشته باشند. تا سال ۲۰۳۰، جاده‌ها شاهد گاو خشمگینی خواهند بود که نه با بنزین، بلکه با برق غرش می‌کند و در نهایت باید منتظر ماند و دید که آیا این غول الکتریکی می‌تواند انتظارها را برآورده کند و قلب عاشقان سرعت را فتح کند؟

source

توسط khodrocamp.ir