۱۰ فرمان ایران خودرو برای افزایش کیفیت

۱۰ فرمان ایران خودرو برای افزایش کیفیت
۱۰ فرمان ایران خودرو برای افزایش کیفیت

ایران خودرو پس از استقرار تیم مدیریتی جدید و حضور بخش خصوصی در رأس هدایت این خودروساز، پیش از هر اقدامی افزایش کیفیت و ارتقای سطح آن را در دستور کار قرار داده است. یکی از این اقدامات تغییر ساختار واحد «تضمین کیفیت» است که منجر به صدور ۱۰ فرمان ایران خودرو برای افزایش کیفیت صادر شده است.


تیگو 8


تیگو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در کم‌تر از دو ماهی که بخش خصوصی هدایت ایران خودرو را در اختیار گرفته، تلاش کرده است هر چه زودتر زمینه مساعد برای توسعه کمی و کیفی را فراهم کند. یکی از این اقداماتی که مدیریت جدید ایران خودرو برای ارتقای کیفیت محصولات خود در نظر گرفته، تغییر ساختار واحد تضمین کیفیت این شرکت است.

واحد تضمین کیفیت در دوره مدیریت دولتی، زیر مجموعه یکی از قائم مقام‌های ایران خودرو بود، اما مدیریت جدید به واسطه اهمیت بالایی که برای تولید محصولات باکیفیت قائل است، واحد تضمین کیفیت را به عنوان یکی از واحدهای مهم، در زیرمجموعه مدیرعامل تعریف کرده است. بر این اساس، «واحد تضمین کیفیت» به عنوان یک معاونت مستقل اختیارات بیش‌تری خواهد داشت.

در همین راستا و برای سرعت گرفتن توسعه و ارتقای هر چه بهتر و بیش‌تر کیفیت، ۱۰ فرمان به شرح زیر صادر شده است:

۱. کنار گذاشتن پلتفرم‌های قدیمی

پلتفرم، مجموعه‌ای از اجزای اصلی یک خودروست که مانند یک اسکلت یا زیرساخت عمل کرده و خودروسازان بدنه، موتور و امکانات مختلف را روی آن سوار می‌کنند. این ساختار به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا خودروهایی با ظاهر، اندازه و ویژگی‌های متفاوت روانه بازار کنند. براساس توضیحات «حسن قره‌ئی»، قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو در حوزه استراتژی و توسعه محصول، یکی از نخستین گام‌های تیم مدیریتی جدید، کنار گذاشتن پلتفرم‌های قدیمی مانند P200 ،P100 و P700 است که برای تولید ۲۰۷، آریسان، دنا و سورن به کار می‌رود.

۲. ارتقای پلتفرم تارا و ری‌را

قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو در حوزه استراتژی و توسعه محصول خبر داد، پلتفرمی که ری‌را روی آن تولید می‌شود، ارتقا خواهد یافت. براساس توضیحات این مسئول ارشد ایران خودرو، ۱۶ ایراد محصولات تارا، دنا و به‌ویژه ری‌را شناسایی و برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی شده است.

۳. ارتقای محصولات کلاس C ایران خودرو

کلاس خودرو به دسته‌بندی خودروها براساس اندازه، نوع بدنه، کاربرد و ویژگی‌های کلی آن‌ها اشاره دارد که به خریداران کمک می‌کند تا محصولات خودرویی را براساس نیازهایشان مقایسه کنند. کلاس‌بندی خودروها براساس معیارهایی مثل طول، حجم موتور، فضای داخلی، یا هدف استفاده (شهری، خانوادگی، لوکس و غیره) انجام می‌شود. حال براساس توضیحات مدیر ارشد ایران خودرو، تیم جدید بر تولید خودروهای کلاس B یا همان خودروهای کوچک شهری و همچنین کلاس C یعنی خودروهای خانوادگی کوچک متمرکز خواهد شد.

به گفته قره‌ای، محصولات ایران خودرو همواره در کلاس C از رقبای خود جلوتر بودند، اما به دلیل برخی کوتاهی‌ها، هم‌اکنون تارا در بازار در جایگاهی پایین‌تر از شاهین پلاس قرار گرفته است، بنابراین مدیریت جدید برنامه دارد با ایجاد تغییراتی در نیروی محرکه تارا، این نقیصه را برطرف کند تا این محصول در بخش غالب این کلاس قرار گیرد. عرضه محصولات کلاس C ایران خودرو تا سال ۱۴۰۵ در ابعاد خودرو کرولا، یکی از اهداف مدیریت جدید ایران خودروست.

۴. تمرکز بر تولید خودروهای هیبریدی

تولید خودروهای هیبریدی از برنامه‌های مهم مدیریت جدید ایران خودروست که از سوی قائم مقام مدیرعامل این شرکت در حوزه استراتژی و توسعه محصول تبیین شد. بر پایه گفته‌های این مقام مسئول، در گام نخست، بازنگری در پروژه تارا هیبریدی به منظور تغییر ظاهری مطلوب و همچنین ارتقای کیفیت در دستور کار قرار دارد. خودروهای هیبریدی از ترکیب دو یا چند منبع قدرت مانند برق و بنزین برای حرکت استفاده می‌کنند که به کاهش مصرف سوخت، آلودگی کم‌تر و بهبود عملکرد خودرو کمک می‌کند.

۵. استانداردهای سختگیرانه در تأمین قطعات

علاوه بر تغییر و تحول در حوزه‌‌ پلتفرم‌ها، استانداردهای جدید و سخت‌گیرانه‌ای برای تأمین قطعات مورد نیاز ایران خودرو اتخاذ شده است، از جمله فعال شدن «تیم اقدام سریع» در واحد کیفیت که قرار است با هدف ارتقای کیفی محصولات ایران خودرو، نظارت و بررسی دقیق‌تری در فرآیند تأمین قطعات داشته باشد.

۶. نظارت بر خرید قطعات خارجی

مدیریت جدید ایران خودرو بر خریدهای خارجی نظارت بیش‌تری خواهد داشت و با ارتقای گارانتی قطعات خریداری‌شده، به دنبال تولید محصولات باکیفیت‌تر است.

۷. ارتقا و استانداردسازی موتور

جلوگیری از پراکندگی پلتفرم‌های موتوری و به زبان ساده‌تر، ارتقا و استانداردسازی موتور، از دیگر برنامه‌های مدیریت جدید ایران خودرو برای بهبود کیفیت خودروهاست.

۸. تغییر ساختار واحد «تضمین کیفیت»

گام اول مدیریت جدید ایران خودرو برای ارتقای کیفیت محصولات خودروساز اول کشور، تغییر ساختار واحد تضمین کیفیت این شرکت بود. براساس توضیحات قره‌ای، واحد تضمین کیفیت در دوره مدیریت دولتی، زیرمجموعه یکی از قائم مقام‌های ایران خودرو بود، اما مدیریت جدید به واسطه اهمیت بالایی که برای تولید محصولات باکیفیت قائل است، واحد تضمین کیفیت را به عنوان یکی از واحدهای مهم، در زیرمجموعه مدیرعامل تعریف کرده است. بر این اساس، «واحد تضمین کیفیت» به عنوان یک معاونت مستقل اختیارات بیش‌تری خواهد داشت.

۹. انتقال واحد «بازرسی پیش از تحویل» به واحد کیفیت

مدیریت جدید ایران خودرو، بخش «بازرسی پیش از تحویل» را از واحد فروش به واحد کیفیت انتقال داده است و به گفته قره‌ای، از این پس ملاک تحویل محصول به مشتریان «کیفیت» خواهد بود.

۱۰. آغاز همکاری با یک شریک معتبر بین‌المللی

آن گونه که مدیر ارشد مجموعه توضیح داد، مدیریت جدید ایران خودرو در نظر دارد در سال آینده همکاری خود با یک شریک خارجی معتبر را آغاز کند تا علاوه بر ارتقای برند ایران خودرو، زمینه تولید محصولی باکیفیت در داخل این شرکت را فراهم آورد، چراکه به گفته قره‌ای، شریک خارجی فعلی ایران خودرو حتا در مقایسه با سایر تولیدکنندگان داخلی از اعتبار و قدرت چندانی برخوردار نیست.

source

توسط khodrocamp.ir