بیستمین نمایشگاه قطعات با هدف توسعه صنعت خودروسازی

دبیر محتوایی بیستمین نمایشگاه بینالمللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو، هدف از برگزاری این رویداد را که طی روزهای ۸ تا ۱۱ خرداد سال آینده برگزار می شود هدف توسعه صنعت خودروسازی اعلام کرد و گفت: «نمایشگاه فرصت مناسبی برای شرکتهای داخلی و خارجی است تا جدیدترین محصولات، فناوریها و دستاوردهای خود را معرفی کرده و با دیگر بازیگران صنعت به تعامل و همکاری بپردازند.»
به گزارش پایگاه خبری اسب بخاری، قدر بیگی در نشست خبری این نمایشگاه بیان کرد: «در این رویداد، شرکتهای فعال در حوزه تولید قطعات خودرو، تجهیزات تعمیرگاهی، خدمات پس از فروش و دیگر بخشهای مرتبط حضور دارند.»
این فعال نمایشگاهی تأکید کرد: «هدف اصلی این نمایشگاه، توسعه صنعت خودروسازی، تقویت زنجیره تأمین قطعات و ارتقای سطح دانش و فناوری در این حوزه است. علاوه بر این، نمایشگاه بستری مناسب برای ایجاد ارتباطات تجاری جدید و گسترش صادرات قطعات و لوازم خودرو محسوب میشود. با توجه به اهمیت صنعت خودرو در اقتصاد کشور، این نمایشگاه بهعنوان یکی از بزرگترین گردهماییهای تخصصی صنعت خودروسازی در ایران شناخته میشود.»
وی افزود: «این نمایشگاه در فضایی به مساحت ۴۱ هزار متر مربع با حضور ۹ کشور خارجی شرکتکننده در خرداد ماه سال ۱۴۰۴ (هشتم لغایت ۱۱ خرداد ماه) برگزار میشود. ۷۲۹ غرفهدار خارجی و ۵۱۶ غرفهدار داخلی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. بازدیدکنندگان تجاری بینالمللی، هیئتهای نمایندگی، مقامات دولتی و مدیران ارشد، مدیران عامل مرتبط با صنعت قطعه و خودرو، مدیران وزارتی، دیپلماتهای خارجی، مقامات حملونقل کشوری، مهندسان، علاقهمندان خودرو و… از این نمایشگاه بازدید خواهند کرد.»
شناسایی فرصتهای سرمایهگذاری جدید
دبیر اجرایی بیستمین نمایشگاه بینالمللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو، خاطرنشان کرد: «تأمینکنندگان، تولیدکنندگان و توزیعکنندگان این فرصت را خواهند داشت که در این رویداد با ایجاد ارتباطات تجاری جدید و شناسایی فرصتهای سرمایهگذاری جدید با یکدیگر ملاقات کنند. بیک زاده ادامه داد: «این رویداد با پیشبینی بیش از ۱۰ هزار بازدیدکننده داخلی و بینالمللی، فرصتی ایدهآل برای نمایش محصولات و دستاوردهاست که میتواند سهم بازار را در مصرف، صادرات و واردات افزایش دهد. علاوه بر تأمینکنندگان و تولیدکنندگان، شرکتهای دانشبنیان و دانشگاهی نیز در این رویداد حضور خواهند داشت و فرصت تبادل اطلاعات علمی و فنی و اطلاعات بهروز و دقیق در زمینه طراحی و تولید قطعات خودرو را فراهم میکند.»
حضور ۷۰۰ مشارکت کننده خارجی
بیکزاده با اشاره به حضور بیش از ۵۰۰ شرکت داخلی و ۷۰۰ مشارکتکننده خارجی از کشورهای چین، هند، ترکیه ادامه داد: «اختصاص سالنها یا پاویونهای ویژه برای شرکتهای دانش بنیان، فناوری و استارتها قطعاً نمایشگاه را محل ارائه نوآوریها در این حوزه قرار میدهد و شرایطی فراهم میکند که شاهد این خواهیم بود که نوآوریها در حوزه صنایع خودرو، بحث قطعات و لوازم و مواردی که مربوط به صنایع خودروست، بیش از سالهای گذشته به معرض نمایش گذاشته شود. در بحث انرژی پاک، بحث خودروهای برقی، حرکت به سمت کاهش مصرف انرژی به ویژه از طریق خودروها، بحث آلایندگی که یکی از دغدغه های اصلی فعلی شرایط اقتصادی کشور است و… مواردی هستند که در این نمایشگاه بیشتر و پررنگ خواهند بود.
رئیس اتحادیه لوازم یدکی و قطعات خودرو، در ادامه این نشست، اظهار کرد: «زمانیکه از تشکل صنفی در حوزه خودرو صحبت میکنیم، یعنی از شبکه ارزشی صحبت میکنیم که بالغ بر ۱۵۰ هزار عضو در حوزههای تولید و توزیع و بازرگانی دارد؛ ۱۹ دوره نمایشگاهی در ادوار گذشته برگزار شده است، اما متأسفانه تشکل صنفی کشور حضوری در شورای سیاست گذاری نداشته و این سبب گلایهمندی بیشتر اعضای ما بوده که بیش از ۵۰ درصد از شرکتکنندگان ادوار گذشته نمایشگاهی را تشکیل میدادند.»
احمد حسینی، گلایهمندیها را پایین بودن کیفیت برگزاری نمایشگاه عنوان کرده است و گفت: «همین گلایه سبب شد که همکاران ما طی سه سال نمایشگاه را مورد تحریم قرار دهند، اما با پیگیریهایی که توسط کمیسیون تخصصی و اتحادیه تهران و انجمنهای ذیربط انجام شد، مجری نمایشگاه سال آینده تغییر کرد و یک شرکت بخش خصوصی مجری نمایشگاه دوره آینده خواهد بود. این اولین دوره نمایشگاه بینالمللی بخش خصوصی به معنای واقعی است که در سال ۴۰۴ ۱برگزار خواهد شد. قطعاً برگزاری نمایشگاههای باکیفیت این نوید رو به ما خواهد داد که بعد از پایان دادن به این تحریمها، میتوانیم نماینده نمایشگاه اتومکانیکها در ایران باشیم، نمایشگاهی که در سراسر کشور شأنیت این حوزه رو عرصه ظهور میگذارد.»
وی تصریح کرد: «اما سؤال اینجاست چرا این نمایشگاه از طرف برخی از خودروسازان و شرکتهای دولتی مورد حمایت قرار نگرفته است؟ صنعت خودروسازی که وابسته به دولت است و خودروسازی که متعلق به سراسر مردمان مرز و بوم هست، چه نفع و ذینفعی در این نمایشگاه داشته که یک نمایشگاهی را که در راستای منافع بخش خصوصی قرار است برگزار بشود مورد تحریم قرار می دهد؟ بنده میخواهم از کلام مقام معظم رهبری وام بگیرم؛ ایشان مگر نفرمودهاند که رفع موانع از سر راه فعالان بخش خصوصی و سرداران جنگ اقتصادی که پیشرانان اقتصاد کشور و تولیدکنندگان ثروت در این کشور هستند، صورت گیرد. امیدوارم پاسخ موجهی داشته باشند که این شرکتها چرا نمایشگاه سال آینده را مورد تحریم قرار دادهاند؟!»
این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به صحبت های رئیس جمهور مبنی بر اینکه «فرض بر این شود که کشور فروش نفت نداشته باشد؛ کشورهایی که نفت ندارند چه میکنند؟» اظهار کرد: «بنده در پاسخ به فرمایش رئیس جمهور، به عنوان یک فعال بخش خصوصی میگویم که بزرگترین حمایتی که شما به عنوان رئیس قوه مجریه و رئیس دولت میتوانید از فعالان بخش خصوصی داشته باشید، رفع موانع از سر راه فعالان بخش خصوصی است. اگر دولتمردان از حوزه تصدیگری دست بردارند و به حوزه نظارتی خود برگردند، قطعاً اتفاقات مبارکی در این کشور خواهد افتاد.»
نمایشگاهی با مقاصد صادراتی
رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی در بخش دیگری از این نشست تأکید کرد: «امیدواریم که نمایشگاه بیستم با نگاه مقاصد صادراتی باشد و ما نمایشگاه را برپا کنیم و از مشتریانی دعوت کنیم که پتانسیل خرید از ما را دارند و بتوانیم توانمندیهای خود را نشان داده و از این فرصت استفاده کنیم.»
محمدرضا نجفیمنش تصریح کرد: «نمایشگاههای ما عمدتاً به جای اینکه پتانسیل صادراتی داشته باشد، بیشتر جنبه واردات داشته است؛ باید تغییر روش بدهیم و واقعاً از نمایشگاه به عنوان پایگاه صادراتی استفاده هوشمند داشته باشیم. باید به گونهای حرکت کنیم که بتوانیم از این موضوع استفاده برای بازار مارکت خدمات داشته باشیم. مسئولان کشور واقعاً باید بیایند و ببینند که چه پتانسیلهایی در کشور وجود دارد و چه امکاناتی وجود دارد و حمایت کنند.»
وی عنوان کرد: «زمانی که می خواستند اقتصاد کشورمان را تحریم کنند صنعت خودرو را مورد تحریم قرار دادند که سایر صنایع از جمله فولاد و پتروشیمی و سایر موارد است.»
بیستمین نمایشگاه قطعات صنعت خودرو نمایشگاه قطعات خودرو
source