نوآوری دوباره برند چینی CFMoto ؛ گیربکس های CVT برای موتورهای نیکد

گیربکس CFMoto
گیربکس CFMoto

برند چینی CFMoto در حال تولید و توسعه یک پیشرانه دو سیلندر با گیربکس CVT برای موتورسیکلت های غیر اسکوتری است، که این سبک و طراحی اولین بار در دنیا درحال اتفاق افتادن می باشد.


تیگو 8


تیگو 8

موتورسیکلت‌های خودکار و نیمه‌خودکار به وضوح در حال رشد هستند، اما به جز اسکوترها، اکثریت آن‌ها از انتقال‌های دستی کنترل‌شده الکترونیکی به جای گیربکس CVT‌ استفاده می‌کنند. CFMoto در تلاش است این روند را تغییر دهد و اختراعی برای یک موتور دو سیلندر موازی همراه با گیربکس CVT با کارکرد تسمه ثبت کرده است.

CVT‌ها پیش از این بر روی موتورسیکلت‌های بزرگ‌تری مانند Aprilia Mana V-twin ظاهر شده‌اند، اما با وجود این‌که این فناوری در بازار اسکوترها و ATV‌ها غالب است، تاکنون در سایر سبک های موتورسیکلت به غیر از کلاس اسکوترها استفاده نشده است. با این حال، با افزایش تعداد راکبان که به نظر می‌رسد از ترک کلاچ و دنده‌گذاری با انتخاب یک سیستم نیمه‌خودکار مانند یکی از موتورسیکلت‌های جدید Y-AMT یاماها، مدل‌های ASA ب‌ام‌و یا AMT کی‌تی‌ام خوشحال هستند، شاید CFMoto درست باشد که نگاهی دیگر به پتانسیل CVT بیاندازد.

گیربکس های CVT‌ با استفاده از دو پولی کار می‌کنند؛ یکی به موتور از طریق یک کلاچ گریز از مرکز متصل است و دیگری به خروجی انتقال، که در این مورد به یک سیستم انتقال شفت از طریق دنده‌ مخروطی متصل می‌شود. هر یک از این پولی‌ها دارای دو نیمه مخروطی شکل هستند که می‌توانند به هم نزدیک‌تر یا از هم دورتر شوند و این دو نیمه توسط یک تسمه Vشکل به هم متصل هستند. حرکت نیمه‌های پولی به این معنی است که قطر و محیط مؤثر آن‌ها می‌تواند در حالی که طول تسمه ثابت می‌ماند، تغییر کند. پولی جلو می‌تواند بزرگ‌تر و پولی عقب کوچک‌تر شود، که سرعت خروجی را افزایش می‌دهد، یا پولی جلو می‌تواند کوچک‌تر و پولی عقب بزرگ‌تر شود، که نسبت دنده پایین‌تری ایجاد می‌کند که سرعت را کاهش می‌دهد اما گشتاور را افزایش می‌دهد. اگرچه موتوری جدید که  CFMoto به تازگی مشخصات جزئی از آن منتشر کرده است، به نظر می‌رسد برای یک ATV یا موتورسیکلت های چهارچرخ مناسب باشد.

طراحی‌ها نشان می‌دهند که موتور (یک دو سیلندر موازی که به نظر نمی‌رسد با هیچ‌یک از طراحی‌های فعلی CFMoto مطابقت داشته باشد) دارای میل‌لنگ دو سر (double-overhead cams) زنجیری است و به وضوح یک جزء به چرخ‌دنده میل‌لنگ ورودی متصل شده است. سی اف به این قسمت از طراحی اشاره‌ای نکرده است، اما این جزء شکل (cam phaser) را دارد، به این معنی که موتور دارای زمان‌بندی متغیر میل‌لنگ ورودی است.

هنوز به طور قطعی مشخص نیست که برند CFMoto از پیشرانه دو سیلندر با گیربکس CVT رونمایی خواهد کرد یا نه، اما این تکنولوژی باتوجه به آن‌که اکثر مشتریان روز دنیا به دنبال کاربری آسان تر با موتورسیکلت ها هستند، می تواند موضوع جذابی برای اکثر خریداران باشد، به غیر از افرادی که به سنت گرایی و موتورسیکلت های دنده ای با پیشرانه های حجیم علاقه‌مند هستند.

source

توسط khodrocamp.ir