شرکتهای خودروسازی برای جلب مشتریان به طرف مدلهای برقی، نیازمند کاهش قیمت و عرضه محصولات ارزانتر هستند. فولکس واگن قصد دارد این کار را با عرضه دو مدل ID.2 و ID.1 انجام دهد. فولکس ID.2 مدتی پیش به عنوان کانسپت معرفی شد و قرار است با قیمت 25 هزار یورو عرضه شود. اکنون فولکس واگن با معرفی ID.1، قیمت 20 هزار یورو را برای آن وعده داده است.
طراحی فولکس واگن ID. Every1
فولکس واگن ID. Every1 را میتوان جانشین غیرمستقیم e-up دانست که در سال 2023 از خط خارج شد. البته مدل جدید با طول 3.88 متری بدنه، 28 سانتیمتر از e-up بزرگتر و 17 سانتیمتر از ID.2 کوتاهتر است. عرض و ارتفاع ID. Every1 هم به ترتیب 1.49 و 1.816 متر است.

هرچند فولکس واگن ID. Every1 به عنوان کانسپت معرفی میشود، اما انتظار داریم که نسخه نهایی فقط با اضافه شدن برفپاککنهای جلو و عقب، آینههای بزرگتر و حسگرهای پارک، از خط تولید خارج شود. البته احتمال دارد که رینگهای 19 اینچ هم با نمونههای کوچکتر تعویض شود.
در فرم بدنه فولکس واگن ID. Every1 میتوان خط و نشانی از نسل اول گلف مشاهده کرد، که توسط جیاجارو طراحی شد.
کابین و امکانات فولکس واگن ID. Every1
فضای کابین فولکس واگن ID. Every1 شبیه به پولو و برای چهار نفر طراحی شده است. ظرفیت 305 لیتری محفظه بار هم برای خودرویی در این ابعاد، کافی به نظر میرسد.
بنابر اعلام فولکس واگن، ID. Every1 به عنوان نخستین محصول از این گروه به ساختار نرمافزاری جدیدی مجهز شده است. باید امیدوار باشیم که مشکلات ناشی از محصولات VAG در سالهای اخیر در این مدل تکرار نشود.

از نکات مثبت کابین این خودرو میتوان به وجود تعدادی دکمه فیزیکی، کنسول میانی قابل جابجایی، محل نصب تبلت در سمت سرنشین جلو و اسپیکر بلوتوث با فرم جعبهای بین صندلیهای جلو، اشاره کرد.
مشخصات فنی فولکس واگن ID. Every1
فولکس ID.1 همچون ID.2 براساس پلتفرم MEB طراحی شده است. مدل کانسپت به یک موتور روی محور جلو با 94 اسببخار قدرت مجهز شده است که میتواند این خودرو را به حداکثر سرعت 130 کیلومتر برساعت برساند.
از ظرفیت باتری اطلاعی نداریم، اما به ادعای فولکس، ID.1 میتواند 250 کیلومتر را با یکبار شارژ طی کند.
برنامه عرضه فولکس واگن ID.1
فولکس واگن برای عرضه ID.2 در سال 2026 و ID.1 در سال 2027 برنامهریزی کرده است. ID.2 در دو تیپ GTI و کراس X هم عرضه خواهد شد، که احتمالا در نمایشگاه IAA 2025 مونیخ رونمایی شود.
درحال حاضر، ID.3 به عنوان ارزانترین محصول برقی فولکس واگن با قیمت پایه 33 هزار یورو در آلمان به فروش میرسد، که مطمئنا اقتصادی نیست. قطع تولید e-up با وجود تقاضای بالا هم یکی از اقدامات عجیب فولکس واگن بود. با عرضه رنو 5 و توئینگو و همچنین رقبای چینی با قیمت ارزان، فولکس واگن به راستی تحت فشار قرار گرفته است.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
source