خبر خوب برای طرف داران هوندا CB1300 ؛ نسل جدید موتورسیکلت محبوب ژاپنی

در چند هفته اخیر اخباری مبنی بر معرفی نسل جدید هوندا CB1300 از سوی کمپانی هوندا در ژاپن منتشر شده است.
مجموعه موتورسیکلتهای افسانهای که در طول سالها نشان هوندا را به دوش کشیدهاند، اینقدر زیاد بوده اند، که انتخاب یک نمونه خاص کار دشواری است، اما مدل اصلی CB750 سال ۱۹۶۹ باید یکی از مهم ترین موتورسیکلت های هوندا باشد. این موتورسیکلت نه تنها الگوی آینده هوندا را تعیین کرد، بلکه برای تمام موتورسیکلتهای با عملکرد بالا که بعد از آن آمدند نیز مؤثر بود. از آن زمان، ادای احترامها و نسخههای جدید سری CB چهار سیلندر جزء اصلی خط تولید هوندا بوده و اکنون شایعاتی از ژاپن به گوش میرسد که یک CB1000F جدید به این فهرست اضافه خواهد شد.

شواهد زیادی برای تأیید این شایعات وجود دارد، و این شایعات پس از معرفی نسخههای نهایی موتورسیکلتهای CB1300 سوپر فور و برادر نیمهپوشیدهاش، CB1300 سوپر بول، که هر دو در تاریخ ۲۱ فوریه ۲۰۲۵ اعلام شدند، به اوج خود رسیدند. این مدلهای CB1300 از نسلهای مستقیم CB1000 سوپر فور سال ۱۹۹۲ هستند که اولین موتورسیکلت قدیمی هوندا بود که خود این مدل هم با الهام از مدل CB750 طراحی شده بود.
حجم پیشرانه این موتورسیکلت به ۱۲۸۴ سیسی افزایش یافت و در سال ۱۹۹۸ نام CB1300 را به خود گرفت و از آن زمان در خط تولید هوندا ژاپن باقی مانده است. معرفی نسخه نهایی تأیید میکند که سال ۲۰۲۵، آخرین سال CB1300 خواهد بود و با حذف دیگر مدلهای چهار سیلندر قدیمی (CB1100 و CB400) از خط تولید هوندا، این شرکت برای اولین بار در بیش از سه دهه بدون یک موتورسیکلت قدیمی به سبک CB750 خواهد بود.

درست در همین جای ماجراست، که فرضیه تولید CB1000F جدید مطرح میشود. این ایدهای است که هوندا قبلاً آن را مطرح کرده و در مارس ۲۰۲۰ کانسپت CB-F را نشان داده است. این موتورسیکلت، پیشرانه چهار سیلندر ۹۹۸ سیسی، شاسی backbone و بازوی یکطرفه CB1000R را در یک طراحی قدیمی بازآرایی کرده که گرافیکهای الهامگرفته از CB750F که توسط فردی اسپنسر در مسابقات سوپر بایک AMA رقابت کرده بود را شامل میشود.
در ابتدا به نظر میرسید که این موتورسیکلت به تولید خواهد رسید، اما در سال ۲۰۲۲ مشخص شد که این پروژه کنار گذاشته شده است. در حالی که تقاضای ژاپنیها برای یک مدل CB چهار سیلندر به سبک قدیمی همیشه قوی باقی مانده است، به همین دلیل CB1300 سوپر فور در بازار داخلی حتی پس از پایان صادرات زنده مانده است.
این موتورسیکلت بر اساس موتور نسل آخر CBR1000RR فایربلید طراحی شده و از یک شاسی ساده با لولههای فولادی و بازوی تعلیق دوطرفه به جای شاسی آلومینیومی CB1000R و تعلیق عقب یکطرفه استفاده میکند، که منجر به موتورسیکلتهایی میشود که قدرت بیشتری دارند، سبکتر هستند و بهویژه، بسیار ارزانتر از CB1000R هستند. یک CB1000F مبتنی بر پلتفرم هورنت تضمین میکند که هوندا یک مدل چهار سیلندر با سبک کلاسیک را در خط تولید خود حفظ کند و این مدل از طراحی مبتنی بر CB1000R ارزانتر باشد.

دو مجله بزرگ موتورسیکلت ژاپنی، Young Machine و Auto-By، هر دو معتقدند که CB1000F به زودی معرفی خواهد شد، احتمالاً در نمایشگاه موتورسیکلت اوزاکا یا نمایشگاه موتورسیکلت توکیو که در دو آخر هفته متوالی ماه مارس برگزار میشوند. آنها میگویند که CB1000F جدید از طراحی که در موتورسیکلت کانسپت CB-F 2020 پیشنمایش شده بود، استفاده خواهد کرد، اما با اجزای مکانیکی هورنت به جای CB1000R. اگر اینطور باشد، قدرت موتورسیکلت بین ۱۵۰ تا ۱۵۵ اسب بخار خواهد بود، بسته به اینکه آیا مشخصات مدل پایه CB1000 هورنت یا مدل SP با تنظیمات بالاتر را اختیار کند و وزن آن در حدود ۲۱۰ کیلوگرم خواهد بود. عناصر طراحی، از جمله اگزوز کروم مگا فون و باک سوخت با طراحی مربعی شکل، انتظار می رود، که به همراه چراغ جلو گرد سنتی بالای دو بوق حفظ شوند.
اگر شایعات درست باشد، تنها چند هفته تا دیدن واقعیت فاصله داریم. سپس سؤال این خواهد بود که آیا هوندا تصمیم به صادرات CB1000F میگیرد یا مانند CB1300 سوپر فور، آن را برای بازار داخلی ژاپن نگه میدارد. به نظر میرسد گزینه اول محتملتر باشد، زیرا موتورسیکلتهای قدیمی رقیب، بهویژه Z900RS کاوازاکی که قطعاً نزدیکترین رقیب این موتورسیکلت جدید خواهد بود، در سراسر جهان محبوب هستند.
نسل جدید هوندا CB1300 هوندا هوندا CB1300
source