به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اجزای سیستم اتومبیل و علیالخصوص قسمتهای اساسی و حیاتی مرتبط با موتور، انتقال و توزیع نیرو و سیستم الکترونیکی، در زمره گران ترین قطعات خودرو قرار دارند. مقوله هزینه تعمیرات یا تعویض، تنها برای مصرف کننده مطرح نیست و روی ارزش کلی اتومبیل نیز اثر میگذارد. در کشوری مانند ایران که ماشین یک سرمایه به حساب میآید، نگهداری از خودرو در سریعترین زمان ممکن و با بالاترین استاندارد، به حفظ ارزش آن کمک میکند.
گران قیمت ترین قطعه های ماشین از چندین جهت حائز اهمیت هستند. حالت اول برای مصرف کنندهای صدق میکند که طبعاً مطلوبش نیست تا در هر مرتبه سرویس، هزینه هنگفتی خرج قطعات گران خودرو نماید. حالت دوم، ارزش قطعات فابریک و تأثیر آنها روی پرفورمنس کلی خودروست که در هنگام فروش، روی قیمت نهایی تأثیر میگذارد.
در این گزارش به بررسی گران ترین قطعات خودرو میپردازیم تا بدانید آیا بودجهای که برای نگهداری از خودرو تخصیص میدهید، معقول است و کدام قطعات گران قیمت، مورد گارانتی قرار میگیرند.
بیشتر بخوانید: دلایل خالی شدن باطری ماشین
گران قیمت ترین قطعه های ماشین کداماند؟
بحث گران قیمت ترین قطعات ماشین که به میان بیاید، بایست بدانید آیا پولتان را به درستی خرج میکنید یا خیر. پیرو این امر، باید آگاه باشید که کدام قطعات نیاز به تعمیرات ضروری دارند و چطور میشود فارغ از هزینه خرید و نصب، جلوی مخارج قابل پیشگیری دیگر را گرفت.
تا زمانی که خودرو تحت گارانتی است، معمولاً تمام تعمیرات و تعویضها پوشش داده میشوند. با این حال، ساییدگی و فرسودگی معمولاً تحت گارانتی قرار نمیگیرند. بنابراین، مطمئن شوید که هر مشکلی را سریعاً بررسی میکنید تا بتوانید ثابت کنید که آسیبها ناشی از عادات رانندگی عادی شما نبودهاند.
در ادامه به گران قیمت ترین قطعات خودرو در بخشهای مختلف (پیشرانه، آپشنها و ایمنی) خواهیم پرداخت.
گران قیمت ترین قطعات پیشرانه خودرو
دینام (آلترناتور)
دینام، یکی از گران ترین قطعات خودروست و نقش کلیدی در سیستم شارژ خودرو ایفا میکند. این قطعه انرژی موتور را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و همزمان باتری را شارژ میکند و سیستمهای الکتریکی خودرو را تغذیه مینماید. دینام به دلیل طراحی پیچیده، استفاده از مواد باکیفیت، هزینههای تولید و تطبیقپذیری با مدلهای خاص خودرو، یکی از قطعات گران خودرو محسوب میشود. با این حال، عملکرد بدون نقص آن در سیستم برق خودرو، هزینهاش را توجیهپذیر میکند.
ایسییو (واحد کنترل موتور)
واحد کنترل موتور یا ایسییو، مغز متفکر مدیریت عملکرد موتور خودرو است. این قطعه نسبتاً پیچیده، نسبت سوخت به هوا، زمان احتراق و میزان آلایندگی را کنترل میکند. به دلیل فناوری پیشرفته و برنامهریزی خاص هر خودرو، ایسییو یکی از گران قیمت ترین قطعه های ماشین به شمار میآید. مواد باکیفیت و الکترونیک دقیق به کار رفته در آن، هزینهاش را افزایش میدهند، اما نقش حیاتی آن در بهینهسازی عملکرد موتور، ارزش این هزینه را دارد.
رادیاتور
سیستم گسترده رادیاتور یکی از گران ترین قطعات خودرو است که در سیستم خنککننده خودرو نقش اساسی دارد. این قطعه با گردش مایع خنککننده در شبکهای از لولهها و پرهها، حرارت موتور را کاهش میدهد. اهمیت رادیاتور در جلوگیری از داغ کردن موتور و آسیبهای جدی، آن را به یکی از قطعات گران خودرو تبدیل کرده است. مواد باکیفیت، طراحی پیچیده و نیاز به دوام بالا، از دلایل اصلی قیمت بالای آن هستند. بدون نگهداری مناسب از رادیاتور، ممکن است خودرو با مشکلات جدی مواجه شده و حتی از رده خارج شود.
واشر سر سیلندر
واشر سر سیلندر، قطعهای است که سر سیلندر را به بلوک موتور آببندی میکند. تعویض این قطعه به دلیل نیاز به بازکردن موتور، یکی از گران قیمت ترین قطعه های ماشین محسوب میشود. واشر سر سیلندر نقش حیاتی در حفظ تراکم موتور و جلوگیری از نشت روغن و مایع خنککننده دارد.
فلایویل دو جرمه
فلایویل دو جرمه در سیستم انتقال قدرت خودروهای دندهای استفاده میشود. این قطعه با کاهش لرزشها و بهبود تعویض دندهها، عملکرد نرمتری ایجاد میکند. تعویض فلایویل دو جرمی به دلیل نیاز به بازکردن گیربکس، هزینهبر است. با این حال، خرابی یا ساییدگی آن میتواند مشکلات جدی در گیربکس و عملکرد خودرو ایجاد کند، بنابراین هزینه تعویض آن توجیهپذیر است.
توربوشارژر
اصولاً خودرویی که توربوشارژ داشته باشد، مقداری بیش از اتومبیلهای تنفس طبیعی هزینه خواهد طلبید. توربوشارژ با فشردهسازی هوای ورودی به موتور، قدرت آن را افزایش میدهد. هزینه تعویض توربوشارژر به دلیل مهندسی دقیق و استفاده از مواد مقاوم در برابر حرارت بالا، بسیار قابل توجه است. علاوه بر این، هزینههای نصب و تعویض نیز به قیمت آن اضافه میشود. با این حال، نقش آن در افزایش توان موتور، ارزش این هزینه را دارد.
با توجه به کیفیت بنزین در ایران، موتورهای توربو در معرض استهلاک قرار میگیرند و برای مالکانی که دسترسی مداوم به بنزین سوپر نداشته باشند، در زمره قطعاتی خواهند بود که بیشترین هزینه تعمیر را دارند.
تسمه و زنجیر تایم
تسمه تایم هماهنگی بین میلبنگ و میلسوپاپ را برقرار میکند تا باز و بسته شدن سوپاپهای موتور بهطور دقیق انجام شود. تعویض این قطعه به دلیل فرآیند پیچیده و زمانبری که دارد، معمولاً هزینهبر است، چرا که اغلب نیاز به باز کردن بخشهایی از موتور دارد. علاوه بر این، مواد با استحکام بالا که برای افزایش دوام این قطعه استفاده میشوند، بر قیمت آن تأثیر میگذارند.
قطعات حیاتی مکانیکی و ایمنی
سوییچ
به نظر عجیب میآید، اما سوییچ اتومبیل نسبت به ابعادش میتواند هزینه بالایی داشته باشد. شرایط مختلفی پیش میآید که مالک را ناگزیر به تعویض سوییچ خودرو کند؛ از مشکلات سیستمی و نارسایی الکتریکی گرفته تا آسیب فیزیکی و شکسته شدن کلید سوییچ. متناسب با مدل و سال ساخت ماشین، قیمت سوییچ نیز متغیر خواهد بود.
کلاچ
کلاچ یکی از گران قیمت ترین قطعه های ماشین در خودروهای دندهای است که موتور را به جعبه دنده متصل میکند و به راننده اجازه میدهد قدرت را به چرخها منتقل یا قطع کند. هزینه تعویض کلاچ تحت تأثیر پیچیدگی سیستم انتقال قدرت دستی، زمانبر بودن نصب و نیاز به مواد باکیفیت است. سایش زیاد و استفاده طولانیمدت ممکن است نیاز به تعویض کلاچ را ایجاد کند، که این موضوع آن را به یکی از قطعات گران خودرو تبدیل میکند.
سیستم اگزوز
سیستم اگزوز نقش حیاتی در عملکرد خودرو و کنترل آلایندگی دارد. هزینه تعویض آن میتواند متفاوت باشد و تحت تأثیر پیچیدگی قطعات، مواد به کار رفته و سطح سفارشیسازی قرار میگیرد. نگهداری از یک سیستم اگزوز سالم برای عملکرد موتور و رعایت استانداردهای آلایندگی ضروری است.
موتور استارت
موتور استارت یکی از گران قیمت ترین قطعه های ماشین در سیستم احتراق خودرو است که وظیفه روشن کردن موتور را بر عهده دارد. هزینه تعویض آن میتواند قابل توجه باشد، چرا که شامل قطعات الکتریکی پیچیده، زمان نصب و نیاز به مواد باکیفیت است. خرابی موتور استارت میتواند خودرو را کاملاً از کار بیندازد، بنابراین تعویض آن ضروری و توجیهپذیر است.
گیربکس اتوماتیک
جعبه دنده اتوماتیک رانندگی را سادهتر میکند و بدون نیاز به دخالت راننده، دندهها را تغییر میدهد، اما به نسبت گیربکس دستی هزینه بیشتری روی دست مصرف کننده میگذارد و یکی از گران قیمت ترین قطعات خودرو محسوب میشود. تعویض این قطعه به دلیل مهندسی پیچیده، سیستمهای هیدرولیک و الکترونیکی که در آن به کار رفته است، هزینههای قابل توجهی دارد و آن را در لیست گران ترین قطعات خودرو قرار میدهد.
ایربگ
داشتن ایربگ از مهمترین ویژگیهای ایمنی خودروست که برای محافظت از سرنشینان در هنگام تصادفات طراحی شده. بدون ایربگ سالم و فعال، معاینه فنی خودرو نمره کاملی نخواهد گرفت. تعویض این قطعه به دلیل حسگرهای تخصصی، سیستمهای الکترونیکی و مکانیزمهای فعالسازی آن، هزینهبر است و آن را به یکی از قطعات گران خودرو تبدیل میکند. خرابی ایربگ میتواند منجر به کاهش ایمنی در تصادفات شود، بنابراین تعویض آن ضروری است.
فرمان
شاید به نظر اینطور نیاید، ولی فرمان خودرو یکی از لوازم جانبی گران ماشین است. رک فرمان بخش حیاتی سیستم فرمان خودرو است که ورودی راننده را به حرکت چرخها تبدیل میکند. تعویض این قطعه به دلیل طراحی دقیق، مواد باکیفیت و نیاز به نصب حرفهای، میتواند هزینههای قابل توجهی داشته باشد و آن را در دسته گران ترین قطعات خودرو قرار دهد.
نویگیشن
آپشنهای هر اتومبیلی را باید پیش فرض در لیست قطعات گران قیمت خودرو درنظر گرفت. سیستمهای ناوبری ماهوارهای داخلی، یکی از امکانات پیشرفته در خودروهای امروزی هستند که با استفاده از فناوری GPS، مسیریابی را برای راننده آسانتر میکنند. با این حال، تعمیر یا تعویض این سیستمها میتواند بسیار هزینه بر باشد. دلیل این موضوع، فناوری خاصی است که در هر مدل خودرو به کار رفته و نیاز به یکپارچهسازی با سایر سیستمهای الکترونیکی و کنترلی خودرو دارد. به همین دلیل، این سیستمها جزء گران ترین قطعات خودرو محسوب میشوند.
سیستم تهویه
تهویه ماشین، یکی از اجزای ضروری برای راحتی سرنشینان است که هوای داخل کابین را خنک و خشک نگه میدارد. این سیستم از قطعات پیچیدهای مانند کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و مبرد تشکیل شده است. هزینه تعمیرات آن میتواند از مشکلات کوچکی مانند نشت مبرد تا تعویض کمپرسور که یکی از گران قیمت ترین قطعه های ماشین است، متغیر باشد. به همین دلیل، تعمیر سیستم تهویه مطبوع نیز میتواند جزء قطعات گران خودرو باشد.
جمع بندی
سرویس و نگهداری از خودرو، کار شاقی نیست. با رعایت اصول و راهنماییهای تخصصی برای استفاده و مراقبت، میتوانید عمر مفید خوبی از گران ترین قطعات خودرو بگیرید و تا حد ممکن، از هزینه تعویض قطعات گران خودرو در امان باشید. در این گزارش، گران قیمت ترین قطعه های ماشین را معرفی کردیم تا در صورت بروز خرابی و ایراد، بدانید عیب پیش آمده احتمالاً چقدر خرج روی دستتان خواهد گذاشت.
البته لیستی که از قطعات گران ماشین تقدیم نگاه شما کردیم، موارد مشترک بین خودروها را شامل میشود و لوازم تیونینگ و قطعات یدکی ماشینهای لوکس را درنظر نمیگیرد. تجربهای از تعویض و سرویس قطعات گران قیمت ماشین دارید؟ پرهزینهترین سرویسی که انجام دادید مربوط به کدام قطعه بود؟ مشتاق شنیدن نظرات شما هستیم./