آغاز مذاکره ایران خودرو با یک شریک خارجی جدید

ایرانخودرو در مسیر جذب شریک استراتژیک خارجی؛ قائم مقام مدیرعامل از برنامه همکاری با شرکای خارجی در کنار تمرکز بر تولید داخلی خبر داد.
قائم مقام مدیرعامل ایرانخودرو در حوزه استراتژی و توسعه محصول با تاکید بر اینکه یکی از اقداماتی که آغاز کردهایم و سال آینده به نتیجه خواهد رسید، جذب یک شریک استراتژیک خارجی برای ایرانخودرو است، گفت: هرچند ایرانخودرو بهطور عمده بر تولید داخلی متمرکز خواهد بود، اما از همکاری با شرکای خارجی نیز غافل نیستیم.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، حسن قرهای در نشست “تبیین رویکرد جدید ایکو در حوزه خدمات پس از فروش” که با حضور اعضای هیات مدیره جدید این شرکت برگزار شد، تاکید کرد: در حال حاضر، شریک خارجی ایرانخودرو در مقایسه با سایر شرکتها چندان قوی نیست، اما بهزودی یک شریک خارجی قدرتمند خواهد داشت که میتواند در بخش محصولاتی که به آنها “بیشمارکت” گفته میشود (که خودروسازان کوچکتر آن را در بازار در اختیار گرفتهاند)، حضوری پرقدرت داشته باشد.
این مسئول در ایرانخودرو ادامه داد: این موضوع باعث خواهد شد که برند ایرانخودرو توسعه یابد. بنابراین، ما میتوانیم در سال آینده منتظر یک محصول خوب از ایرانخودرو، با یک شریک تجاری قوی باشیم. هماکنون که با شما صحبت میکنم، مذاکرات مقدماتی با شریک خارجی انجام شده و در مراحل عقد قرارداد هستیم. یعنی درباره آینده دور صحبت نمیکنم، بلکه آیندهای نزدیک را مدنظر دارم که در آن، این شریک تجاری با ایرانخودرو همکاری خواهد کرد.
تمرکز بر خودروهای هیبرید
وی گفت: قاعدتاً ما روی بحث خودروهای هیبریدی متمرکز میشویم. احتمالاً قبلاً شنیدهاید که پروژه خودروی هیبریدی در ایرانخودرو تعریف شده است. این پروژه در حال بازنگری و ارتقا است تا محصولی که هیبریدی میشود، علاوه بر اینکه هیبریدی است، بخش عمدهای از مشکلاتش برطرف شود و ظاهر آن نیز تغییر کند تا همزمان از نظر قیمت و طراحی جذابیت بیشتری برای مشتری داشته باشد. تمرکز روی خودروی هیبریدی را در ایرانخودرو جدی گرفتهایم و این پروسه ادامه خواهد داشت.
تغییرات تارا برای ارتقا بازار
قرهای خاطرنشان کرد: در کلاس C، ایرانخودرو همواره در صدر بازار بوده است. محصولات ایرانخودرو از لحاظ جایگاه برندینگ، از سایر رقبا بالاتر بودهاند، اما اتفاقی که افتاده این است که محصول تارای ایرانخودرو در بازار، زیر قیمت محصول شاهین پلاس قرار گرفته است. ما تغییراتی در محصول ایجاد خواهیم کرد تا از لحاظ قوای محرکه، این نقیصه برطرف شود و محصول تارا بتواند در بخش قالب کلاس C قرار بگیرد.
عرضه محصولی هماندازه کرولا در سال ۱۴۰۵
این مدیر شرکت ایرانخودرو اضافه کرد: قاعدتاً محصول هیبریدی که روی تارا خواهد آمد و تغییرات ظاهری که روی آن اعمال خواهد شد، باعث خواهد شد که جایگاه ایرانخودرو در کلاس C پایدار بماند. زیرا عمده بازار فعلاً روی کلاس C متمرکز است. محصول کلاس C ایرانخودرو از لحاظ ابعادی در کلاس تویوتا کرولا قرار خواهد گرفت و در سال ۱۴۰۵ وارد بازار خواهد شد. این محصول، تنها تولید داخلی در این سگمنت خواهد بود.
IKP2، IKP1 و IKP3 پلتفرمهای جدید ایرانخودرو
قرهای با بیان اینکه در برنامه توسعه محصولات ایرانخودرو، پلتفرمهای قدیمی کنار گذاشته خواهند شد و تولید با پلتفرمهای جدید افزایش خواهد یافت، گفت: در بحث موتور، ارتقا و استانداردسازی و پخش تولید موتور و پلتفرم موتوری را یکپارچه خواهیم کرد تا هم تحویل راحتتر شود و هم تعمیرات آسانتر صورت گیرد.
قائم مقام مدیرعامل ایرانخودرو در حوزه استراتژی و توسعه محصول اظهار داشت: ایرانخودرو پنج سری پلتفرم دارد که محصولات خود را روی آنها تولید میکند. پلتفرم P200 که محصول ۲۰۷ روی آن تولید میشود، پلتفرم P100 که خودروی آریسان و پلتفرم P700 که دنا و سورن روی آن تولید میشوند. این پلتفرمها عمدتاً قدیمیتر هستند. پلتفرمهای جدید ایرانخودرو که IKP1 نامیده میشوند، ارتقا یافتهاند. تلاش شده است که مانند پلتفرم پژو که PF1 را به CMP ارتقا داد، این اتفاق در داخل ایرانخودرو نیز بیفتد و پلتفرم جدیدی متولد شود. ما در حال کار بر روی این پلتفرم هستیم تا کیفیت را ارتقا دهیم و این پلتفرم، سومین پلتفرم ایرانخودرو خواهد بود.
وی توضیح داد: این بدان معناست که این پلتفرمها، چون بعضاً ماژولار هستند، قابلیت بهتری دارند که در ابعاد مختلف، تجربه بهتری را به مشتری ارائه دهند. برای مثال، فاصله محوری ۲۵۰۰ میلیمتر تا ۲۷۰۰ میلیمتر را پوشش میدهد. این بدان معناست که در کلاس C اما ما در ایرانخودرو، این دستهبندی را B30 منفی و C نامگذاری کردهایم تا بتوانیم بازار را از لحاظ کلاس ابعادی پوشش دهیم.
ایران خودرو
source