مرسدس GLC برقی ؛ شروع دوباره برند آلمانی در دنیای خودروهای الکتریکی

مدل جدید مرسدس بنز GLC با فناوری EQ یک مدل کاملاً متفاوت نسبت به EQC است که جایگزین آن خواهد شد.
مرسدس برنامهریزی کرده است تا خودروهای احتراق داخلی و برقی خود را یکپارچه کند و به تدریج خط تولید جداگانه EQ را حذف کند. این فرآیند از سال گذشته با عرضه G580 با فناوری EQ آغاز شده است و با مدل CLA بعدی در اواخر این ماه ادامه خواهد یافت. در این میان، تیزر اولیه برای GLC برقی تأکید میکند که این شرکت قصد دارد از پسوند «با فناوری EQ» برای خودروهای آیندهای که موتور احتراق داخلی ندارند استفاده کند.
مدل قبلی EQC به آرامی در اواسط سال ۲۰۲۳ پس از حدود چهار سال حضور در بازار توقف تولید شد. این مدل هرگز در ایالات متحده به فروش نرسید، اما مرسدس اکنون تأیید کرده است که جانشین آن مجوز ورود به بازار آمریکا را دریافت کرده است. GLC با فناوری EQ که به طور کامل پوشانده شده است، به عنوان یک توسعه کاملاً جدید با پیکربندیهای دیفرانسیل عقب و چهار چرخ متحرک معرفی میشود. مدلهای مجهز به Matic4 به یک واحد جداکننده (DCU) مجهز خواهند شد تا محور جلو را برای افزایش کارایی disengage کنند.


مرسدس اعلام کرده است که موتور عقب را بهطور داخلی و با یک گیربکس دو سرعته طراحی کرده است. هر دو واحد محرکه برقی جلو و عقب از اینورترهای کاربید سیلیکون بهرهمند هستند. GLC برقی از معماری ۸۰۰ ولتی برخوردار است که سرعتهای شارژ بالای ۳۲۰ کیلووات را ممکن میسازد. به یاد داشته باشید که مدل غیرقابل فروش EQC حداکثر به ۱۱۰ کیلووات در شارژ DC رسید، بنابراین این یک پیشرفت بزرگ خواهد بود. اما قدرت حداکثر یک موضوع است و قدرت پایدار موضوعی دیگر. مرسدس بنز میگوید که اعداد اولیه نشان میدهد که بهترین نسخه باتری که بر روی مدل جدید عرضه خواهد شد، به طور مداوم از ۳۲۰ کیلووات فراتر خواهد رفت.
جزییات درباره پلتفرم هنوز مبهم است، اما مرسدس مشخص میکند که GLC با فناوری EQ از ابتدا به عنوان یک SUV کاملاً برقی طراحی شده است. باید منتظر بمانیم تا در رونمایی کامل ببینیم آیا ارتباطی با مدلهای مجهز به موتور احتراق داخلی وجود دارد یا اینکه این رقیب تسلا مدل Y واقعاً یک EV خاص است.
مانند مدل قبلی، این خودرو به یک پمپ حرارتی مجهز است که انرژی را از واحد محرکه برقی، حرارت زائد باتری و هوای محیط دریافت میکند. پمپ حرارتی همچنین باتری را پیشگرم کرده است و دمای بهینه را برای تضمین شارژ سریع در تمام شرایط به دست میآورد. مرسدس پمپ حرارتی را به عنوان تجهیزات استاندارد در نظر گرفته است.
مرسدس GLC با فناوری EQ در آرژپلگِ سوئد نمایش داده شده است، جایی که مرسدس اکثر مدل های برقی خود را در آنجا آزمایش کرده است. جایگزین EQC همچنین دارای یک سیستم ترمز جدید است که بوستر ترمز، سیلندر اصلی و کنترل ESP را در یک ماژول کوچک و احتمالاً سبکتر ترکیب میکند، به جای اینکه اجزا را جدا نگه دارد. سیستم بازیابی انرژی از طریق ترمز نیز به طور استاندارد بر روی این مدل عرضه می شود، تا انرژی را که در هنگام ترمز به هدر میرود، بازیابی کرده است و دوباره به باتری برگرداند تا دامنه بیشتری فراهم کند.


در مورد طراحی، به نظر میرسد که این مدل به اندازه SUVهای بزرگتر EQE و EQS چاق و گرد نیست. مرسدس به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد طراحی جنجالی تخممرغی شکل سری EQ را کنار بگذارد و نسل جدید EVهای خود را بیشتر شبیه محصولات ICE طراحی کند، که این استراتژی از همان ابتدا توسط رقیب اصلی خود، BMW، پیادهسازی شده است.
در جبهه برقی، برند لوکس آلمانی همچنین در حال توسعه سدانهای کلاس C و کلاس E است که دومی مدلی جدا از EQE خواهد بود. همچنین احتمال دارد G-Class کوچکتر نیز بدون موتور احتراق داخلی به زودی عرضه شود.
مرسدس GLC برقی مرسدس بنز
source