تنفس مصنوعی خودروسازان با تجدید ارزیابی دارایی

دو روز پس از درخواست ایران خودرو، سایپا نیز درخواست افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی های خود را مطرح کرده است، اما باید دید که آیا تنفس مصنوعی خودروسازان با تجدید ارزیابی دارایی باعث احیای آنها می شود یا فقط قیمت سهام شرکت ها در بورس افزایش می یابد؟
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، پس از ایران خودرو، سایپا از پیشنهاد افزایش ۷۶۱ درصدی سرمایه از مجل تجدید ارزیابی دارایی ها خبر داد. براساس این گزارش، شرکت سایپا با نماد معاملاتی خساپا در نظر دارد سرمایه فعلی را از ۱۹.۵ به ۱۶۸.۲ هزار میلیارد تومان برساند.
ایران خودرو با نماد بورس خودرو نیز ۵ اسفندماه جاری از پیشنهاد افزایش سرمایه ۹۴۱ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها خبر داد. این شرکت در نظر دارد سرمایه فعلی را از ۳۰.۱ به ۳۱۳.۹ هزار میلیارد تومان برساند. به نظر می رسد این تجدید ارزیابی با توجه به افزایش شدید نرخ ارز، موجب افزایش قیمت سهام این دو خودرو ساز در بورس اوراق بهادار شود.
البته این درخواست به دلیل افزایش زیان انباشته و خروج از شمولیت ماده از ۱۴۱ قانون تجارت انجام می شود.
مطرح شدن دوباره درخواست پس از یک سال
اسفندماه سال گذشته نیز وزیر سابق صمت طی نامه ای به به دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، برای خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت، خواستار صدور مجوز افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی داراییها برای دو خودروساز شده بود.
در بخشی از نامه عباس علی آبادی به محسن رضایی آمده بود: «چنانچه استحضار دارید، افزایش زیان انباشته شرکتهای سایپا و ایران خودرو منجر به شمولیت ماده ۱۴۱ اصلاحی قانون تجارت برای سومین سال متوالی شده است
انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی داراییها به عنوان تنها راهکار عملیاتی جهت خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت است، که بهواسطه ثبت افزایش سرمایه از این محل در اردیبهشت ۱۳۹۹ توسط شرکتهای مذکور و عدم امکان استفاده تا پنج سال پس از آن (اردیبهشت ۱۴۰۴) با مانع قانونی مواجه است.»
طبق مفاد ماده ۱۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی و حمایت از کالای ایرانی، انجام افزایش سرمایه شرکتها، از محل تجدید ارزیابی داراییها، هر ۵ سال یک بار امکانپذیر است، اما در صورت تأیید درخواست دو شرکت بزرگ خودروساز برای انجام این افزایش سرمایه، در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، امکان بررسی درخواستها فراهم میشود.
در همین حال تا بررسی شرایط به احتمال زیاد مدت قانونی ۵ سال برای تجدید ارزیابی به پایان خواهد رسید و شرکت های می توانند نسبت به تجدید ارزیابی دارایی اقدام کنند.
اما پرسش این است که اگر نرخ ارز افزایش پیدا نمی کرد، آنها چگونه و با چه ابزاری قصد و توان خروج از این وضعیت را داشتند؟ آیا تنفس مصنوعی خودروسازان با تجدید ارزیابی دارایی ها، موجب احیای آنان خواهد شد؟
ایران خودرو بورس خودرو دارایی خودروسازان سایپا
source