ابهام در آینده بازار خودرو

در حالی که سایه شدیدتر شدن تحریم های ترامپ می تواند سمت و سوی همکاری شرکای باقی مانده چینی را تحت تأثیر قرار بدهد، برخی سیاست گذاری های داخلی مانند تغییر نرخ ارز نیز می تواند فشار بر این صنعت را بیشتر کند. این مسائل از جمله تحریم های جدید نفتی و افزایش نرخ ارز واردات قطعه آینده بازار خودرو را در ابهام قرار داده است.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، همانطور که قابل پیش بینی بود، ترامپ تحریم های جدید علیه ایران وضع کرده، علاوه بر تحریم های گذشته، موارد جدیدی نیز به آن اضافه شده است.
این تحریم ها به این معنی است که فشارها بر اقتصاد کشور بیشتر خواهد شد، چراکه تحریم های جدید تجارت نفت ایران را نشانه گرفته است. تجارتی که می تواند مضیقه ارزی را بیشتر کند.
ایرنا در همین رابطه نوشت: «تحریم های جدید وزارتخانه های خارجه و خزانهداری آمریکا علیه تجارت نفت ایران، اولین گام مشترک آنها از کارزار جدید فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران است. به گفته تامی بروس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، وزارت خزانهداری ۱۶ نهاد و کشتی را تحریم کرده است، در حالی که، وزارت خارجه و وزارت خزانهداری به صورت مشترک ۲۲ نفر دیگر و ۱۳ کشتی را تحریم کرده اند.»
تارنمای وزارت خزانهداری آمریکا نیز اعلام کرد که واشنگتن تحریمهای جدید مرتبط با ایران را روز دوشنبه به وقت محلی اعمال کرد، از جمله افرادی که با یک شرکت صادرات نفت ایران مرتبط هستند.
وزارت خزانهداری آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: «دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانهداری (OFAC) و وزارت امور خارجه آمریکا تحریم هایی را علیه بیش از ۳۰ شخص و کشتی در حوزه های متعدد به دلیل نقش آنها در واسطهگری فروش و حمل و نقل فرآورده های نفتی ایران وضع کردند.»
وزارت خزانهداری آمریکا مدعی شد: «در میان کسانی که امروز تحریم شده اند، دلالان نفت در امارات متحده عربی و هنگ کنگ، اپراتورها و مدیران نفتکش در هند و چین، رئیس شرکت ملی نفت ایران و شرکت پایانه های نفتی ایران هستند که فعالیت های آنها به تأمین مالی فعالیت های بی ثبات کننده این کشور کمک می کند. کشتی هایی که امروز تحریم شده اند مسئول حمل ده ها میلیون بشکه نفت خام به ارزش صدها میلیون دلار هستند.»
این تحریم ها علاوه بر تحت تأثیر قرار دادن اقتصاد کلان کشور، بسیاری از صنایع ارز بر از جمله خودروسازی را نیز متاثر خواهد کرد. در حال حاضر تمام خودروسازان کشور از خرد و کلان بنا به دلایل متعدد نیازمند واردات قطعاتی هستند که تولید داخل ندارد.
این موضوع خودروسازی ایران را از دو جهت تحت فشار قرارداده است. از یک سو، برای تأمین منابع مالی باید ارز از کشور خارج شود و از سوی دیگر، وابستگی به تنها شریک تجاری را بیش از پیش کرده است.
اکنون خودروسازی کشور با تشدید تحریم ها هم از نظر درآمدهای ارزی و هم از نظر همکاری با مشکل مواجه خواهد شد.
در این شرایط دولت در بودجه سال آینده نرخ ارز محاسبه حقوق ورودی را بر مبنای بازار مبادله ارز و طلا قرار داده است. به باور برخی کارشناسان قصد این است که تولیدکنندگان داخلی با برای کاهش قیمت تمام شده با حداکثر توان داخلی سازی را بیشتر کرده و عمق بدهند، اما در شرایطی که خودروسازی کشور از سطح اول تکنولوژی روز دنیا فاصله زیادی پیدا کرده و همکاری با شرکای چینی نیز منجر به انتقال فن آوری روز نشده، آیا تحقق چنین امری امکان پذیر است؟
در واقع گذشته از احتمال افزایش قیمت خودروهای تولید داخل، این پرسش پیش می آید که آیا در سال آینده خودروسازان توان و قدرت کافی برای تحقق برنامه های تولید را خواهند داشت؟ دولت چه برنامهای برای مهار بحران های احتمالی دارد؟ آیا هدف تعمیق داخلی سازی و جلوگیری از خروح ارز است یا مانند واردات خودرو، هدف افزایش درآمد از خزانه ملت است؟
بازار خودرو
source