ب ام و های بنزینی؛ آشنایی با تمام مدل‌ها

ب ام و از جمله بزرگترین خودروسازان دنیاست که تاکنون چند سری و مدل مختلف را در سبد محصولاتش قرار داده است. در این محتوا به سراغ نسخه‌های غیر برقی باواریایی‌ها رفته تا با آنها به صورت کامل آشنا شویم. 


تیگو 8


تیگو 8

ب ام و یکی از مهمترین و پرطرفدارترین برندهای خودروسازی در جهان است که به سبب تلفیق بی‌نظیر عملکرد، فناوری و طراحی خودروهایش شناخته می‌شود. این برند آلمانی با سابقه‌ای طولانی در خلق خودروهای روزمره با پرفورمنس بالا توانسته محصولاتی با کیفیت را در سراسر دنیا عرضه کند که در سطح جهانی بسیار محبوب هستند. 

ب ام و در بازار خودروهای لوکس و اسپرت مجموعه‌ای متنوع از مدل‌ها را ارائه داده که در کلاس‌های مختلف سدان، شاسی‌بلند، هیبریدی و الکتریکی جای می‌گیرند. هر یک از این کلاس‌ها نمادی از رویکرد خاص این برند آلمانی بزرگ در طراحی و تولید خودرو هاست که در هر بخش نیز تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

سری ۱

سری ۱ ب ام و  در واقع ارزان ترین مدل این شرکت بوده که رسما از سال ۲۰۰۴ میلادی وارد بازار شد و تا به حال در سه نسل البته با فیس‌های مختلف تولید شده است. سری ۱ باواریایی‌ها از همان ابتدا به عنوان یک خودروی هاچ بک شهری تولید شد اما نسخه‌های کروک و کوپه آن هم در برهه‌ای وارد بازار گردید ولی مسلما این سری به عنوان یک هاچ بک کامپکت شهری شناخته می‌شود. لازم به ذکر است که نسل جدید با جدیدترین نسخه فیس لیفت خود توسط پرشیا خودرو وارد کشورمان شده تا علاقه مندان دوباره شاهد یک نسخه جدید و بروز در بازار کشورمان باشند. 

سری ۲

سری ۲ ب ام و با رویکردی اسپرت‌تر و جوان‌پسندتر البته با ابعادی بزرگتر نسبت به سری ۱ در تیپ‌های کوپه، گرن کوپ و کانورتیبل معرفی شد، در اقل این سری جایگزینی بود برای نسخه‌های کوپه سری ۱. ب ام و سری ۲ برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد و توانست به کشورمان هم راه پیدا کند. این سری از ب ام و تا به حال در دو نسل تولید شده و بیشتر در کشورهای اروپایی فروش بسیار بالایی را تجربه کرده است چراکه با این ابعاد کوچکی که دارد بیشتر برای رانندگی در این کشورها مناسب است.

سری ۳

سری ۳ یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین سری‌های ب ام و  در سطح دنیاست که یک تعادل عالی بین عملکرد، راحتی و لوکس بودن را ارائه می‌دهد. ب ام و سری ۳ به دلیل کیفیت ساخت بالا و پیشرانه‌های قدرتمند و کارآمد، به خوبی در میان علاقه مندان به این برند آلمانی جای گرفته و در سراسر دنیا مورد علاقه بسیاری از مردم است. سری ۳ برای اولین بار در سال ۱۹۷۵ رونمایی شد و تا به حال در شش نسل تولید شده که خوشبختانه نسل‌های زیادی از آن را در کشورمان داشته‌ایم.

سری ۴

ب ام و سری ۴ با تمرکز بر ارائه تجربه‌ای لوکس‌تر نسبت به سری ۳ تولید شد و شامل تیپ‌های کوپه، گرن کوپ و کانورتیبل است. سری ۴ از سال ۲۰۱۳ وارد بازار شد و تا به حال در دو نسل تولید شده است. سری ۴ ب ام و در ایران نیز شانس حضور را تنها در نسل خود داشته و یکی از خاص‌ترین خودروهای این برند آلمانی در کشورمان است.

سری ۵

سری ۵ ب ام و  به عنوان یکی از لوکس‌ترین خودروهای اسپرت در بازار شناخته می‌شود و ترکیبی از فناوری‌های روز، طراحی جسورانه و عملکردی بی نظیر را با خود به همراه داشته و دارد. سری ۵ برای اولین بار در سال ۱۹۷۲ میلادی تولید شد و در حال حاضر هشتمین نسل خود را با کد اتاق G30 تجربه می‌کند. خوشبختانه نسل‌های مختلفی به غیر از نسل آخر این سدان آلمانی بسیار محبوب در کشورمان وجود داشته که بسیار هم محبوب و قابل احترام هستند. 

سری ۶

ب ام و سری ۶ در اصل نسخه‌ای خاص در میان سدان‌های این برند بوده که در دو نسخه گرن کوپ و کانورتیبل وارد بازار شد. این سری از سال ۱۹۷۶ متولد شد و در سه نسل به تولید رسید تا سرانجام در سال ۲۰۱۸ ب ام و با آن خداحافظی کرد. سری ۶ بسیار خودروی جذاب و البته گران قیمتی بود که چندان در دسترس عموم مردم قرار نداشت. 

سری ۷

آسمان هفتم ب ام و! سری ۷ باواریایی ها در اصل لوکس ترین و تجملاتی ترین خودروی این برند بوده که مستقیما برای رقابت با مرسدس S کلاس ساخته شد. ب ام و به سری ۷ خود لقب آسمان هفتم را داده و این نشان دهنده سطح کیفی حداکثری این خودروست، البته که رسیدن به آسمان هفتم نیز کار هر کسی نیست! ب ام و سری ۷ تا کنون در پنج نسل از سال ۱۹۷۷ تولید شده و آمار فروش بسیار بالایی را هم از خود ثبت کرده است. 

سری ۸

سری ۸ ب ام و نیز درست مثل سری های زوج قبلی در واقع نسخه اسپرت شده عدد فرد قبل خود است که در این نسخه باید گفت نمونه اسپرت با پرفورمنس بسیار بالا از سری ۷ که شامل نسخه های کوپه، گرن کوپ و کانورتیبل است. سری ۸ برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ به بازارهای جهانی معرفی شد و تا سال ۱۹۹۰ با نسل اول تولید شد اما ب ام و تصمیم گرفت تا وقفه‌ای طولانی را در تولید آن رقم بزند. سری ۸ سرانجام پس از حدود ۱۸ سال دوباره در سال ۲۰۱۸ با نسل جدید معرفی شد و همچنان تولید آن ادامه دارد. 

سری نسل‌ها سال‌های تولید ویژگی‌های اصلی
سری ۱ E87، F20، F40 ۲۰۰۴-تا کنون هاچ‌بک کامپکت، طراحی جمع‌وجور، دیفرانسیل جلو و عقب، مدل‌های اقتصادی و اسپرت
سری ۲ F22، F23، F44 ۲۰۱۴-تا کنون کوپه و کانورتیبل اسپرت، مدل‌های M2، طراحی جذاب و اسپرت، عملکرد بالا
سری ۳ E21، E30، E36، E46، F30، G20 ۱۹۷۵-تا کنون سدان اسپرت و لوکس، مدل‌های M3 با عملکرد بالا، موتورهای توربوشارژ، سیستم‌های هیبریدی
سری ۴ F32، F33، F36، G22 ۲۰۱۳-تا کنون کوپه و کانورتیبل اسپرت، مدل‌های M4، طراحی مدرن و عملکرد بالا
سری ۵ E12، E28، E34، E39، E60، F10، G30 ۱۹۷۲-تا کنون سدان لوکس، مدل‌های M5 با عملکرد بالا، موتورهای پیشرفته، مدل‌های هیبریدی
سری ۶ E24، E63/E64، F12/F13 ۱۹۷۶-۲۰۱۸ کوپه لوکس و اسپرت، مدل‌های M6، طراحی اسپرت و امکانات لوکس
سری ۷ E23، E38، E65، F01، G11 ۱۹۷۷-تا کنون سدان لوکس، پرچم‌دار، مدل‌های هیبریدی و خودران، پیشرفته‌ترین فناوری‌های طراحی مدرن
سری ۸ E31، F91/F92/F93 ۱۹۹۰-تا کنون کوپه و کانورتیبل لوکس اسپرت، مدل‌های M8، موتورهای پرقدرت، عملکرد بالا

سری X 

سری X ب ام و  مختص شاسی‌بلندها و کراس‌اورهایی است که برای پاسخ به نیازهای مختلف طرفداران ب ام و طراحی شده‌اند. این سری از سال ۱۹۹۹ شروع به تولید شده و شامل مدل‌هایی مانند X1 (کراس‌اوور کامپکت)، X3 (کراس‌اوور سایز متوسط)، X5 (کراس‌اوور سایز بزرگ) و X7 (کراس‌اوور پرچم‌دار) هستند. 

ب ام و X1

ب ام و X1 در اصل ابتدایی‌ترین و مدل پایه سری X خانواده باواریایی هاست که از سال ۲۰۰۹ در سه نسل تا به حال تولید شده است. این سری به عنوان کوچکترین کراس اوور ب ام و شناخته شده و برای افرادی است که به دنبال یک خودروی نسبتا جادار برای داخل شهر و مسافت‌های کوتاه هستند. نسل دوم X1 توانست توسط پرشیا خودرو به صورت رسمی در نسخه فیس قدیمی و هم در نسخه فیس لیفت وارد کشورمان شده و به فروش موفقی هم دست پیدا کند. 

ب ام و X2

مدل X2 ب ام و در واقع تیپ اسپرت و کوپه مدل قبلی یعنی X1 است که بیشتر جوانان را هدف خود قرار داده است. ب ام و X2 محصولی نسبتا جدید در میان تولیدات ب ام و بوده و از سال ۲۰۱۷ رسما وارد میدان رقابت با کراس اوورهای کوپه دیگر برندها شد. ب ام و X2 تاکنون در ایران رسما وارد نشده اما این احتمال وجود دارد که نسخه برقی آن بتواند با تیپ‌های مختلف راهی کشورمان شود.

ب ام و X3

ب ام و X3 را باید خودروی میانه کراس اوورهای این آلمانی بزرگ دانست، محصولی که از همان ابتدا به دلیل فضای خوب کابین و البته مشخصات فنی قابل قبول توانست فروش بسیار خوبی را کسب کند. X3 متولد سال ۲۰۰۴ میلادی بوده و تا به حال در سه نسل البته با فیس‌های مختلف تولید شده است. این خودرو هم در دو نسل اول توانست به صورت رسمی وارد کشور شود و به یکی از محبوب ترین‌های ب ام و تبدیل شد. 

ب ام و X4 

ب ام و X4 نیز مطابق دیگر مدل‌های زوج این سری از مدل‌های ب ام و در واقع یک کراس اوور کوپه و اسپرت است که برای ادامه راه X3 ساخته شد. این کراس اوور اسپرت و کوپه آلمانی نیز یکی از محصولات جدید باواریایی هاست که از سال ۲۰۱۴ در دو نسل تا به حال تولید شده است. ب ام و X4 نیز تنها در نسل اول شانس حضور در ایران را پیدا کرد و خیلی زود از میدان رقابت کنار رفت. 

ب ام و X5

پنجمین عضو خانواده ب ام و مدلی نیست جز X5 که یک شاسی بلند با سایز نسبتا بزرگ است، در واقع این سری از X3 یک سایز ابعاد بیشتری دارد. ب ام و X5 اکنون در نسل پنجم حضور داشته و معرفی نسل اول آن سال ۱۹۹۹ روانه بازار شد. برخلاف نسخه‌های دیگر از ب ام و X5 تعداد زیادی در کشورمان حضور نداشته و نسخه‌های موجود نیز علیرغم سن و سال بالا قیمتی بیش از حد را در بازارمان دارند. 

ب ام و X6

ب ام و با تولید X6 توانست یک دسته جدید را با نام کراس اوور کوپه به خودروها اضافه کند که اتفاقا طرفداران زیادی نیز دارد. درست مانند قبلی‌ها ب ام و X6 نیز در اصل نسخه اسپرت و جذابی از مدل قبلی است که به آن لقب کرگدن را داده‌اند. ب ام و X6 از سال ۲۰۰۸ تولید شد و حالا در نسل سوم خود حضور دارد که البته تنها نسل اول آن توانست رسما جاده های میهن را بدست آورد. 

ب ام و X7 

ب ام و X7 نیز در واقع همان سری ۷ است که شاسی بلند شده، در اصل این خودرو فول سایز ترین و البته گران ترین شاسی بلند باواریایی هاست که رقیب مستقیم خودروهایی همچون مرسدس GLS محسوب می‌شود. ب ام و X7 را شاید بتوان جدیدترین سری از محصولات ب ام و دانست که اکنون در نسل اول خود حضور داشته و از سال ۲۰۱۸ تولید شد. این سری به صورت رسمی در کشورمان حضور ندارد. 

مدل نسل‌ها سال‌های تولید ویژگی‌های اصلی
X1 E84, F48, U11 ۲۰۰۹–تاکنون کراس‌اوور کامپکت، دیفرانسیل جلو و عقب، مدل‌های هیبریدی، طراحی جمع‌وجور
X2 F39 ۲۰۱۷–تاکنون کوپه کراس‌اوور اسپرت، طراحی جذاب‌تر، مدل‌های M35i، پیشرانه‌های توربوشارژ
X3 E83, F25, G01 ۲۰۰۳–تاکنون کراس‌اوور سایز متوسط، مدل‌های M40i، طراحی مدرن و موتورهای توربوشارژ
X4 F26, G02 ۲۰۱۴–تاکنون کراس‌اوور کوپه، طراحی اسپرت و شیب‌دار، مدل‌های M40i و X4 M
X5 E53, E70, F15, G05 ۱۹۹۹–تاکنون شاسی بلند لوکس بزرگ، مدل‌های M50i، موتورهای V8 و سیستم‌های هیبریدی
X6 E71, F16, G06 ۲۰۰۸–تاکنون کراس‌اوور کوپه اسپرت، مدل‌های X6 M، طراحی جسورانه و پیشرانه‌های قوی
X7 G07 ۲۰۱۸–تاکنون شاسی بلند لوکس پرچم‌دار، مدل‌های M50i، پیشرانه‌های V8 و سیستم‌های پیشرفته

سری Z

سری Z شامل خودروهای رودستر و کانورتیبل دونفره بوده و برترین مدل این سری ب ام و Z4 است که تجربه‌ای ناب از رانندگی اسپرت شهری را از خود نشان می‌دهد. البته به غیر از Z4 این سری از ب ام و ها دو عضو دیگر نیز با نام های Z3 و Z8 نیز داشته که هر دو سال هاست تولید نمی‌شوند. ب ام و Z4 نیز اکنون در جدیدترین نسخه خود دارای پلتفرمی مشترک با تویوتا GR86 است. 

سری M

سری M به عنوان زیرمجموعه اسپرت و در واقع پرفورمنس بالای ب ام و محسوب شده که حس و حال اسپرتی بیشتری نسبت به نسخه‌های معمولی دارند. سری M ب ام و خودروهایی هستند که بر مبنای مدل‌های محبوب این شرکت طراحی شده اما با افزایش چشم‌گیر قدرت و قابلیت‌های هندلینگ همراه شده‌اند تا قدرت باواریایی ها به رخ رقبا بکشد. 

خودروهای سری M مانند M3 و M5، دارای قابلیت‌های عملکردی استثنایی و طراحی بدنه‌ای هستند که آیرودینامیک و جریان هوا را بهتر از حالت معمولی می‌کنند. سرآمد تمام مدل‌های ب ام و سری M شاسی بلند جدیدی است که با نام XM اخیرا رونمایی شده و بسیار محصولی اسپرت و زیباست.

source

توسط khodrocamp.ir